مسیر ثبت اختراع برای مخترعان نفسگیر و نابودکننده انگیزه است

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۱۱:۲۴:۵۵
کد خبر: ۱۲۶۶۵۲۶
مسیر ثبت اختراع برای مخترعان نفسگیر و نابودکننده انگیزه است
جوان مخترع ایرانی از دغدغه های همکارانش در ثبت اختراعاتشان در برنامه «صبح پارسی» گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی از شبکه جامجم پخش می شود، با موضوع آسایش و آرامش بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت،شمیم علیزاده و محمدامین نبی اللهی با فرشاد بحری مدیر مرکز رشد منطقه 17 و نخبه مخترع ایرانی به گفت و گو نشستند.

بحری گفت: مدیر مرکز رشد منطقه 17 و مهندس برق هستم. 24 سال دارم، از سن ده سالگی در حوزه برنامه نویسی و رباتیک و الکترونیک شدم و در حال حاضر هم درحال فعالیت هستم.

وی تصریح کرد: بزرگترین مشکل ما در ایران این است که برای ثبت اختراع یک سال زمان صرف می شود در حالی که در کشورهای همسایه این زمان بین یک تا دوماه است. در این زمان ممکن است یک نفر از کشورهای همسایه به اختراع ما دست یابد و آن را به نام خودش ثبت کند و یا یکی از افرادی که در رسیدن به این اختراع از او کمک گرفته ایم این اختراع را به نام خود ثبت کند.

جوان مخترع ایرانی افزود: می توانیم اختراعاتمان را در کشورهای دیگر هم ثبت کنیم یا آن ها را به ثبت جهانی برسانیم اما اصل موضوع برای ما ثبت آثارمان در کشور خودمان است که بتوانیم در ایران از آن بهره برداری شود تا خیالمان راحت شود.

بحری تصریح کرد: از ده سالگی از جشنواره خوارزمی شروع کردم که در رشته دست سازه های رباتیکی بود و بعد با اینکه سن کمی داشتم شروع به آموزش در آن حوزه کردم، در سن 15 سالگی داور خوارزمی شدم و بعد از دو سال درخواست مدیریت مرکز رشد را به من دادند . گروهی ایجاد کردیم و شروع به ثبت ایده ها، دست سازه ها و طرح هایی که در بین افرادی مثل نابینایان یا توان یابان جسمی حرکتی مورد نیاز است نمودیم.

وی عنوان کرد: پروژه "کلاه هوشمند" را با تلاش های بی وقفه دانش آموزان به سرانجام رساندیم. خیلی خوشحالم که دانش آموزانم به این مرتبه و درجه رسیده اند که بتوانند اینطور برای یک پروژه تلاش کنند و بزرگترین آرزوی هر معلم هم همین است که دانش آموزان سختکوش داشته باشد. به همین واسطه انگیزه می گیریم تا پروژه های و طرح های جدید را ارائه دهیم.

مخترع کشور بیان کرد: مدیریت صحیح باعث شده است که از اعضای گروه می پرسم که چه نیازها و دغدغه هایی دارند و سعی می کنم به آن ها پاسخ بدهم. به همین دلیل پنج سال این گروه پا برجا مانده و بچه ها برای ادامه مسیر شور و شوق زیادی دارند. مدیریت این تعداد دانش آموز در زمینه دست سازه، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، مکاترونیک و الکترونیک بسیار سخت بوده و هدف بزرگی هم داریم.

بحری گفت: اساسنامه ای داریم که بین شش نفر اعضای اصلی ما است و هدف اصلی آن این است که همه دانش آموزان تهرانی هرچه به ذهنشان می آید و می خواهند ثبت کنند، دست سازه انجام دهند و یا اختراعی می خواهند انجام دهند و هزینه اش را ندارند ما از جیب خودمان و یا ارتباطاتی که با سازمان ها داریم از آن ها حمایت می کنیم و تمام طرح هم برای خود شخص است. مربی هم در این مرکز داریم و سعی می کنیم طرح های دانش آموزان را وارد بدنه بازار کنیم و آن را انبوه سازی کنیم.

وی تصریح کرد: محدودیت داشتیم اما با آن کنار آمدیم. دانشگاه محیط تخصصی دارد و مهندسی برق قدرت است. اما حیطه ای که کار می کردیم برنامه نویسی بود و سپس به نتیجه رسیدیم که با اینترنت اشیا این دو موضوع متفاوت را تلفیق کنیم.

مدیر مرکز رشد منطقه 17 تهران اظهار داشت: جامعه ما باید به سمت و سوی هوشمندسازی، رایانه و برنامه نویسی برود و ما نباید از این روند عقب بمانیم. بزرگترین دغدغه این است دانش آموزان ما منتظر نباشند که برنامه نویسی و آموزش های رایانه ای را در دانشگاه بیاموزند بلکه از دوران مدرسه این علوم را یاد بگیرند و با آن ها آشنا شوند. دانش آموزان باید این ها را تجربه کنند و بر اساس علایقشان مسیرشان را مشخص کنند و در آن مسیر قدم بگذارند. می خواهیم استعداد و علاقه را در دانش آموزان کشف کنیم و مسیری را جلوی پای دانش آموزان بگذاریم.

بحری خاطر نشان کرد: چهار ماه است هماهنگی هایی ایجاد شده که مرکز رشد در آموزش و پرورش ایجاد شود ولی در قدیم این اتفاق نمی افتاد و ما در غالب معلم در این مجموعه فعالیت می کردیم. در آموزش و پرورش هم ثبت طرح و داوری ها را به اسم مدرسه تمام می کنند اما به عقیده ما دانش آموز برای ایران است و افتخاری که داشته ایم را به اسم یک مدرسه تمام نمی کنیم.

وی افزود: مسیر طولانی در پیش داریم؛ همه فعالیت هایی که انجام می شود مبتنی بر هدف است و بر اساس زمانبندی از طریق نوشتن کتاب یا تولید ویدئو علم را به دیگران منتقل می کنیم.

جوان نخبه ایرانی درباره اختراعات دانش آموزان منطقه 17 تهران ادامه داد: دستگاهی را تولید کرده ایم که برای افراد توانیاب مورد استفاده قرار می گیرد و این افراد می توانند با زدن یک دکمه موقعیت مکانی خود را برای عزیزانشان که قبلا اطلاعات آن ها را در این اپلیکیشن ثبت کرده اند بفرستند تا در صورت بروز مشکل افراد دیگر از آن ها با خبر باشند. به علاوه بسیاری از مرگ و میرها در خواب رخ می دهد که برای این موضوع دستبند خواب طراحی شده است و اگر علائم حیاتی کسی کم شود یا از بین برود اطلاع رسانی می کند.

بحری در خصوص تولید انبوه اختراعاتشان گفت: با شرکت های تولید کننده جلسات زیادی برگزار شده است اما راه را بسیار طولانی کرده اند و پروسه را برای مخترعین بسیار سخت می کند و انگیزه این افراد کم می شود؛ باعث می شود دغدغه مالی و زمان برای افراد پیش بیاید.

وی در پایان گفت: از هرچه می سازیم خوشحال می شویم حتی کوچک ترین چیزها؛ اما چیزی که مرا خوشحال می کند این است که دانش آموزان در مسیر مورد علاقه و درست خودشان قدم بگذارند و به اشتباه از این شاخه به شاخه دیگر نپرند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز