دری به خانه خورشید ویژه گرامیداشت شیخ مفید در رادیو

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۸:۴۸:۲۲
کد خبر: ۱۲۶۷۸۱۸
دری به خانه خورشید ویژه گرامیداشت شیخ مفید در رادیو
در میان دانشمندان اسلامی، بزرگانی یافت می شوند که در پیشرفت احکام الهی در جوامع تاثیر بسیار داشته، آثاری جاویدان از خود به جای گذاشته اند؛ شیخ مفید، در شمارچنین دانشمندانی جای دارد ، همزمان با روز بزرگداشت شیخ مفید برادر و دوست مخلص امام زمان(عج)، رادیو فرهنگ‌ ویژه امروز ۹ آذر ماه برنامه «دری به خانه خورشید» را روانه آنتن می کند‌.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ویژه برنامه دری به خانه خورشید با پخش صدای بخش هایی از فیلم شیخ مفید و پژوهش هایی درباره زندگی ایشان به تبیین جایگاه علمی و نقش شیخ مفید در علم اصول و‌کلام و فقه شیعی پرداخته است .

«فضایل اخلاقی شیخ مفید در نگاه شیعه و سنی »،«معلم اخلاق(زندگینامه شیخ مفید) »،«نگاهی به نامه‎های امام زمان(عج) به شیخ مفید »و«نگاه دانشمندان غیرمسلمان به شیخ مفید » از جمله محورهای موضوعی برنامه است .

این برنامه ویژه معرفی مقام و جایگاه شیخ مفید در بین صاحب نظران است که به  همت گروه  تاریخ  و‌اندیشه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر تولید شده است و ساعت ۱۴:۳۰ پخش می شود .

در این برنامه اساتیدی چون مهدی امین فروغی پژوهشگر و‌مترجم و دکتر محمد علی عبداللهی استاد حوزه و دانشگاه در خصوص جایگاه شیخ مفید صحبت می کنند .

گفتنی است « ابوعبدالله محمد ابن نعمان حارثی عکبری معروف به شیخ مفید یازدهم ذى القعده ۳۳۶ هجرى در حوالى بغداد متولد شد.

شیخ مفید معروف به ابن المعلّم، فقیه و متکلم و از علمای برجسته شیعه سده ۴ هجری قمری بود.

او نزد استادان فراوان چون: حسن بن حمزه طبری ابوغالب رازی و ابوبکر جعابی درس آموخت و خود از شاگردان شیخ صدوق بود.

او در رشته‎هاى مختلف تلاش فراوان به خرج داد و نزدیک به دویست اثر که مى‎توان گفت دائرة‎المعارفى از تشییع را در خود دارند، تالیف کرد. نجاشی که یکی از شاگردان بزرگ مکتب اوست ۱۷۱ جلد کتاب از تالیفات شیخ را ذکر کرده است و به طور کلی آثار وی را در سه دسته فقه، علوم قرآنی و علم کلام و عقاید طبقه‎بندی کرده است.

شیخ مفید از کسانى بود که با امام زمان(عج) در ارتباط بود و حدود سى نامه براى او نوشته و او را در نامه‎هایش برادر خود خطاب کرده است.

در عظمت علمی مکتب شیخ مفید وجود شاگران ممتازی چون «سیدمرتضی»، «سیدرضی»، «نجاشی»،«شیخ طوسی» و غیره است که هر کدام از بزرگان و ستون‌های علمی شیعه محسوب می‌شوند، کافی است.

وی مورد تحسین و احترام بزرگان اهل تسنن از قبیل، ابن حجر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و دیگران بود.

سرانجام، شیخ مفید این رادمرد علم و عمل و اسوه تقوا و فضیلت بنا بر روایت ها، در سوم ماه رمضان سال ۴۱۳ ق در ۷۷ سالگی به دیدار معبود شتافت و پس از اقامه نماز توسط سیدمرتضی، در حرم امام موسی کاظم (ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

نهم آذر ماه روز بزرگداشت شیخ مفید، عالم متعهد و اندیشمند فرزانه شیعی است که‌رانیو فرهنگ با برنامه « دری به خورشید» این مناسبت را گرامی می دارد .

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز