سینماگران و کارشناسان نظر دادند:

نبرد با «ابتذال» در آوردگاه فجر۴۰

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۲۳:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۸۱۹۹
بر اساس راهبردهای سازمان سینمایی، مقابله با ابتذال در آثار سینمایی به عنوان یک اصل درنظر گرفته شده و جشنواره فیلم فجر راهی سخت را پیش رو دارد.

به گزارش روی خط رسانه برنا؛ «ابتذال» مفهومی است که برای گریز از آن در هر صنف و هنر و پدیده‌ای، باید باتمام قوا کوشید. از آن‌جایی که یکی از مهم‌ترین ارکان آگاهی‌رسانی، سینما است؛ لازم است که مدیران فرهنگی و هنری، هنرمندان، اهالی رسانه و همه دست‌اندرکاران این حوزه برای صیانت از اعتبار ارزشی آثار سینمایی تلاش کنند و درجهت مقابله با «ابتذال» به‌ پا خیزند.

از آن‌جایی که امسال چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود و این شروع دهه پنجم این رویداد سینمایی به حساب می‌آید، چهره‌های معتبر سینمایی درباره دوری‌گزینی از «ابتذال» سخنانی را ایراد کردند.

جواد اردکانی، کارگردان درباره چگونگی مقابله با ابتذال در سینما با کمک جشنواره فیلم فجر گفت: شورایی که مجوز می‌دهد باید تعیین کند که از دیدش چه فیلمی سخیف و مبتذل است و سرمایه‌گذاریک فیلم باید بداند فیلم سخیف، دقیقا چیست. قطعا بین ۹ نفر اعضای حاضر در شورای پروانه ساخت، ۹ تعریف مختلف از سینمای مبتذل وجود دارد. مرزها در سینما باید شفاف شود تا مسئله جذب مخاطب و رونق فیلمسازی روز به روز شکل بهتری به خود بگیرد.اگر تعریف مشخص شود، تکلیف‌مان روشن است اما اگر تعریف مشخص نشود، به مشکل برمی‌خوریم.

آرش فهیم، دبیر بخش فرهنگی روزنامه کیهان نیز با اشاره به راهبردهای سازمان سینمایی در مقابله با ابتذال درباره اینکه جشنواره فیلم فجر به عنوان مبدا سینمایی چگونه می‌تواند از طریق داوری با ابتذال در سینما مبارزه کند، توضیح داد: مدیریت جشنواره می‌تواند سیاست‌گذاری و هدف مشخصی را در مقابله با ابتذال در سینما در جشنواره فیلم فجر تبیین کنند. طبیعتا این سیاست‌گذاری اگر در جشنواره مشخص شود، داوران نیز در ارزیابی فیلم‌ها این موارد را جزو معیارهای سنجش خود قرار دهند.

فهیم ادامه داد: هرچه هویت و شخصیت جشنواره فیلم فجر به سمت بستن راه ابتذال برود، داوران نیز این موضوع را در بررسی‌های خود قرار می‌دهند. به طور طبیعی اگر داوران جشنواره از سینماگران متعهد و متخصص باشند، به فیلم‌های سطح پائین یا دارای آلودگی ابتذال‌، باج نخواهند داد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز