کارگردان تلویزیون در گفت‌وگو با برنا

شخصیت سردار سلیمانی شاخصه‌های یک کاراکتر دراماتیک را دارد/ باید به سمت آثاری که وحدت ملی را ترویج می‌کند برویم

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۰۴:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۵۵۳
شخصیت سردار سلیمانی شاخصه‌های یک کاراکتر دراماتیک را دارد/ باید به سمت آثاری که وحدت ملی را ترویج می‌کند برویم
پرداختن به زندگی چهره‌های ملی و مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان که در جایگاه امروز تاثیرگذار بوده یکی از ژانرهای فیلم سازی و حتی ساخت آثار مستند در سینما و تلویزیون است. پرداختن به زندگی حاج قاسم سلیمانی فرصتی است تا از اهرم هنرهای نمایشی در معرفی این چهره موثر و محبوب ملی استفاده کنیم تا ضمن انعکاس اهداف و عملکرد این قهرمان ملی، به الگوسازی و پرورش شخصیت‌های این‌چنینی کمک موثر کنیم.

رحمان شلیلیان، کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری چون «زمین آسمانی»، «بچه‌های گروه بلال» و... در کارنامه‌اش دیده می‌شود، در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد درخصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می‌تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد و آیا باید نگاه همه جانبه داشته باشیم؟ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: از نظر من زمانی که قرار است یک شخصیتی را ارائه کنید که یک شخصیت الگو است باید او را زوجتین ببینیم یعنی شخصیتی که تک بعدی باشد از لحاظ قواعد نمایشی و دراماتیک جذابیت های لازم را ندارد، شخصیت هایی جذاب و گیرا هستند که می تواند برای بیننده حس همزاد پنداری را ایجاد کنند و مخاطب را با خود همراه کنند که تمام این وجوح و شاخصه های انسانی را سردار سلیمانی در شخصیت خود داشت.

این کارگردان درخصوص فیلم مستندش تصریح کرد: با سردار سلیمانی مذاکره هایی کرده بودیم و قرار بود یک فیلم مستند در رابطه با او بسازیم، در پی صحبت ها و تحقیق و پژوهش هایی که انجام داده بودیم متوجه شدیم او خصیصه‌های شخصیتی که بتوان از آن فیلم ساخت، را دارد و به شدت شخصی رئوف، هوشمند و از قوه تحلیل بسیار بالایی برخوردار بود. اگر در تاریخ هم تحقیق کنید چنین شخصیت‌هایی است که می توان از آنها اثری خلق کرد.

شلیلیان درباره تاثیر گذاری پرداختن به چهره هایی چون سردار سلیمانی روی مخاطب اظهار داشت:از نظر من به شدت در جامعه نیاز است. باید حوزه همگرایی و همبستگی ملی مان را گسترش بدهیم. در وهله اول باید از شعار دادن پرهیز کنیم و به وجه رئالیستی توجه داشته باشیم، به عقیده من واقعیت زندگی سردار آنقدر جذابیت دارد که اصلا نیازی به اینکه سمت شعار دادن برویم نیست. باتوجه به هجمه‌هایی که در وحدت ملی‌مان می‌بینیم که حاصل حضور منحوس کشورهای استعمارگر است، متوجه می‌شویم در این دهه اخیر تفکرات مارکسیستی رسوخ پیدا کرده است و به بدنه و وحدت ملی مان ضربه زده و آن را هدف گرفته است. در نتیجه قطعا باید به سمت و سویی که آثار همگرایی و وحدت ملی را ترویج می کند برویم.

این تهیه‌کننده درباره قهرمان سازی با استفاده از چهره‌هایی چون سردار سلیمانی و تاثیر آن تاکید کرد: بیننده امروز تمایلاتش به سمت همین  قهرمان سازی‌هاست و صاحبان آثار باید قبل از تولید یک اثر مخاطب شناسی، که بخشی از کار محسوب می‌شود را در نظر بگیرند. مخاطبین امروز فیلم هایی در ژانرهای قهرمان پروری را می پسندند و یکی از دلایل و فاکتورهای موفقیت فیلم‌های هالیودی این است که قهرمان خلق می‌کنند و شخصیت‌های قهرمانان‌شان را آنقدر بال و پر می دهند که تبدیل به اسطوره می شوند و بیننده را با خود همراه می کنند، ما به لحاظ فرهنگی و تاریخی مملو از اینچنین شخصیت ها هستیم و می‌توانیم چنین کارهایی انجام دهیم.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز