حسین الهی قمشه ای در «شب های فرهنگ» از موسیقی و ادبیات می‌گوید

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۰۸:۴۳:۴۳
کد خبر: ۱۲۷۸۷۸۰
حسین الهی قمشه ای در «شب های فرهنگ» از موسیقی و ادبیات می‌گوید
سخنان دکتر حسین الهی قمشه ای درباره « موسیقی و ادبیات » در برنامه «شب های فرهنگ» دوشنبه ۶ دی ماه، از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه «شب های فرهنگ» امشب  موضوع «موسیقی و ادبیات» در کلام حسین الهی قمشه ای ؛ عارف، الهی‌دان، نویسنده، مترجم و سخنران کشورمان در زمینه عرفان، ادبیات و فلسفه هنر بیان می شود.

اصل کلمۀ شعر، مطابق تحقیقات برخی از دانشمندان عربی نیست بلکه معرب است از "شبر" عبری به معنی سرود و آواز و مصدر آن در عربی "شور" است. بنابراین شعر به جای سرود و شور به معنی سرودن می باشد و از همین جا، می توان رابطۀ شعر را با موسیقی درک کرد.

 در قدیم رسم بیشتر شعرا این بوده است که اگر خود، آوازی خوش  داشتند و چنگ زدن را نیکو می دانستند به مجالس بزرگان و سلاطین می رفتند و اشعار خویش را با آواز و نوای ساز عرضه می داشتند مانند رودکی و فرخی سیستانی. در صورتی که شاعر از این دو هنر مایه ای نداشت شخصی را بر این کار می گماشت.

موسیقی و ادبیات دارای پیوندی ناگسستنی هستند. موسیقی پیوند مردم با ادبیات را مستحکم می‌کند و افکار انسان را گسترش می دهد. پس کسی که موسیقی گوش می کند، ذهنش رنگی می شود و خشونتش کاهش می‌یابد.

برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز