بررسی مسئله کثرت و وحدت در برنامه «شب های فرهنگ»

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۸:۳۵:۵۹
کد خبر: ۱۲۷۹۲۱۱
بررسی مسئله کثرت و وحدت در برنامه «شب های فرهنگ»
سخنان حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی درباره « مسئله کثرت و وحدت » در برنامه «شب های فرهنگ» سه‌شنبه ۷ دی ماه، از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه «شب های فرهنگ» امشب موضوع «مسئله کثرت و وحدت» در کلام حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی؛ استاد درس خارج و یکی از چهره‌های بین‌المللی حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری بیان می‌شود.

احمد مبلغی، مؤسس و رئیس مرکز پژوهش‌های دینی تطبیقی التجدید در لبنان نیز می‌باشد.

نظریه وحدت در کثرت به‌مثابۀ پایه، خاستگاه و جایگاه شکل‌دهنده و زیرساخت تشکیل امت است. نظریه وحدت در کثرت از آیۀ شریفه إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُکُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّکُم فَاعبُدونِ(أنبیاء/92)، اخذ شده است. این آیۀ مبارکه با احتسابِ واو نُه کلمه بیشتر ندارد: « إِنَّ»، « هٰذِهِ»، « أُمَّتُکُم»، « أُمَّةً»، « واحِدَةً»، «وَ»، «أَنا»، «‌رَبُّکُم» و « فَاعبُدونِ»، که البته اگر «فای فَاعبُدونِ» را هم حساب کنید می‌شود ده کلمه. این آیه شریفه، طولانی و مفصل نیست. با این وصف، نظریه‌ای در درون این آیه نهفته هست که بسیار نظریۀ فعالی است و امت باید بر اساس این آیه ده یا نُه کلمه‌ای بازسازی شود. این نظریه، نظریه وحدت در عین کثرت است. وحدت‌هایی که در این آیه وجود دارد ـ که البته باید به کثرت‌های آن هم توجه شود تا بعد بتوان خروجی گرفت ـ این‌ها هستند: وقتی اسم اشارۀ « هٰذِهِ» می‌آید، اشاره به یک وحدتی دارد؛ « أُمَّتُکُم»، ذاتا واحد است که به جمع امت‌ها «امم» گفته می‌شود، یک وحدتی هم در این کلمه وجود دارد؛ در « أُمَّةً واحِدَةً» هم به وضوح تمام بر وحدت امت تصریح شده است.

خاستگاه، سیاق و حرکت آیه بر اساس توجه دادن به وحدت است، خواه وحدت امت اسلامی‌باشد و خواه توحید و وحدت خدای این انسان‌ها و خدای این امت. «‌وَأَنا رَبُّکُم»، سخن از وحدت ربوبی و الوهی است؛ « فَاعبُدونِ»، پس من را عبادت کنید، سخن از وحدت عبودیت است.

در این برنامه وحدت در کثرت و سیاق آن بررسی می‌شود.

برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف ام‌ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز