مستندی برای بانوی مشاوره ایران در « مستند فرهنگ»

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۸:۳۷:۴۷
کد خبر: ۱۲۷۹۲۱۲
مستندی برای بانوی مشاوره ایران در « مستند فرهنگ»
برنامه « مستند فرهنگ» امشب سه‌شنبه ۷ دی ماه به پخش بخش هایی از زندگی حرفه ای دکتر شکوه نوابی نژاد؛ روان شناس و مادر علم مشاوره در ایران اختصاص دارد .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر شکوه نوابی‌نژاد در شهریور سال 1315شمسی در تهران متولد شد و پس از طی تحصیلات مقدماتی و اخذ دیپلم در 2 رشته ادبی و تجربی، در رشته زبان‌انگلیسی در مقطع کارشناسی تحصیل کرد. سپس در دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان به رشته مشاوره و راهنمایی تغییر رشته داد. وی در سال 1346به ایران بازگشت. در ایران با کمک استاد خویش، رشته مشاوره و راهنمایی را در 2 مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد برای نخستین بار در دانشگاه تربیت‌معلم (خوارزمی) تاسیس کرد.

در سال 1353، زمانی که عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت‌معلم (خوارزمی) بود برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته راهنمایی و مشاوره به آمریکا رفت و بعد از 3 سال در رشته روان‌شناسی مشاوره از دانشگاه ایالتی نبراسکا دکترا گرفت و به ایران بازگشت و به عنوان مدیرگروه مشاوره و راهنمایی در دانشگاه خوارزمی مشغول به کار شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و سپس انقلاب فرهنگی، چندسالی ضمن تحقیق، تالیف و ترجمه، به همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون اصلاح و تربیت، صدای جمهوری‌اسلامی‌ایران و نیز انجمaن اولیاء و مربیان پرداخت. در کانون پرورش فکری کودکان به تربیت مربیان کانون، ارزیابی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و نیز مشاوره مشغول بود. در کانون اصلاح تربیت به مشاوره با بزه‌کاران جوان و حضور در دادگاه‌های کودکان که در کانون تشکیل می‌شد جهت تحلیل وضعیت روانی کودکان و نیز انجام تحقیقات در زمینه علل و عوامل گرایش به بزه‌کاری می‌پرداخت. در سازمان اولیا و مربیان نیز به تربیت مدرس آموزش خانواده و مشاوره و تالیف کتاب برای اولیا و مربیان اشتغال داشت.

دکتر نوابی‌نژاد دارای 52 سال سابقه و تجربه کار در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فعالیت‌های کلینیکی (خانواده درمانی) و از پیشکسوتان و بنیان‌گذاران رشته مشاوره در ایران و مشهور به "بانوی مشاوره ایران" است. وی علاوه بر گذارندن دوره دکتری در رشته مشاوره دارای دیپلم تخصصی خانواده‌درمانی از دانشگاه بال‌استیت آمریکا است.

شکوه نوابی نژاد؛ چهره ماندگار ۱۳۸۷ (همایش هفتم) و متخصص در رشته مشاوره روانشناسی می‌باشد. وی تألیف و ترجمه ۲۹ عنوان کتاب را در کارنامه خود دارد و از وی با عنوان «مادر مشاوره ایران» یاد می‌شود. وی مسلط به زبان انگلیسی است.

در حوزه آموزش سال هاست که نوابی نژاد فعالیت‌هایش را بر مقاطع مختلف و تحصیلات تکمیلی، دکترا و فوق لیسانس دروس تخصصی مشاوره متمرکز کرده‌است. حوزه پژوهشی او نیز شامل چندین تحقیق ملی و کشوری بوده‌است. از جمله تحقیقات ملی او «بررسی وضعیت فرهنگی اجتماعی زنان در جمهوری اسلامی ایران» است که در سال ۸۱ به اتمام رسید و سفارشی از طرف شورای فرهنگی اجتماعی زنان (وابسته به شورای ملی انقلاب فرهنگی) به او بود. دکتر نوابی نژاد دو دوره ریاست شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان را برعهده داشته. نوابی نژاد که تاکنون سمت‌های مختلفی را برعهده داشته و دارد هم‌اکنون عضو هیئت امنای دانشگاه خوارزمی است.

این مستند رادیویی ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتزبه تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر  از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز