گزارش هفته

تحلیل امیدوار کننده عملکرد وزیر ارشاد در چهارماه اخیر

۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۰۶:۵۶:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۲۴۸۸
تحلیل امیدوار کننده عملکرد وزیر ارشاد در چهارماه اخیر
خبرگزاری برنا طی هفته گذشته به بررسی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت که در این گزارش مطالب بیان شده اهالی هنر و تنی چند از مسئولان را می‌خوانید؛

عملکرد  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوعی است که در خبرگزاری برنا با کارشناسان و صاحب نظران این عرصه بررسی شد. بدیهی است که با توجه به مدت زمان کوتاه حضور وزیر جدید در دولت سیزدهم اقدامات دکتر اسماعیلی می تواند مسیر جدید و امیدوار کننده ای را برای هنرمندان در عرصه موسیقی رقم بزند در سال های گذشته خانواده سینما، تئاتر و حتی موسیقی و هنرهای تجسمی مواردی را مد نظر داشته اند که گره گشایی آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن طور که باید انجام نشده است و این توقع وجود دارد که در دولت جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سروسامانی مفصل به این ماجرا بدهد.

در این گزارش خانواده هنر و البته مسئولین ما را همراهی کرده‌اند.

علی اصغر عنابستانی: جهت گیری وزیر وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ به نسبت درست و قابل دفاع است!

علی اصغر عنابستانی

علی اصغر عنابستانی، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی، درخصوص عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: نمی توان عملکرد یک حوزه بسیط را در این دو سه ماه خیلی ارزیابی کرد. چیزی که به چشم می آید، این است که گرایش عمومی و جهت گیری وزیر وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ به نظر من به نسبت درست و قابل دفاع است. نگاه مناسب و خوبی به هویت ملی و اعتقادات و باورهای ملی دارند و طبیعتا هویت ملی، مجموعه اعتقادات و باورهای یک کشور است و هویت دینی هم جزئی از آن است.

وی ادامه داد: من جهت گیری ها را مثبت می‌بینم اما هنوز نمی توان کامل ارزیابی کرد. با توجه به جهت گیری های کلی وزیر می توان امیدوار باشیم که در دوره ایشان به یک دوره تعالی فرهنگی هم در حوزه فرهنگ دینی و ملی و یک دوره شکوفایی هنر ملی در مباحث ملی کشور برسیم.

عنابستانی درباره ی اولویت بندی انتظارات تاکید کرد: متاسفانه به دلیل ناکارآمدی های اقتصادی که در طول سال های گذشته اتفاق افتاده است ، به نوعی سرمایه اجتماعی ساختار حکومت و کشور از دست رفته است.آن چیزی که در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به صورت جدی باید کار شود ، بحث انسجام و وحدت ملی و بازگشت آن به کشور است ، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد باید سرفصل هایی از نیاز های امروز فرهنگی کشور و انسجام را ایجاد کند و بعد برای تحقق سرفصل ها چه در حوزه فیلمسازی و دیگر هنر ها و ساختار رسانه و حتی در حوزه‌ی رسانه های مجازی برنامه ریزی کند و هنر و همه‌ی ابزار‌های موجود در اختیار این سرفصل‌ها قرار گیرد تا نسل جوان با ریشه تاریخی که به آن متصل است، امید صحیحی به آینده داشته باشد و استحکامی که ناشی از ریشه دواندن در تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی دارد همراه شود با امید به آینده تا انشاالله این نسل بتواند این کشور را بهتر از این اداره کند.

این نماینده مجلس درخصوص اقدامات در حوزه موسیقی و فیلم به لحاظ حساس تر بودن تصریح کرد: ما هم در حوزه موسیقی و هم فیلم داشته های غنی ای داریم و در حوزه موسیقی، کشوری هستیم که فرهنگ آن به سال ها و هزاره ها بر می گردد و می توانیم آن را در خدمت هدف گزاری برای تعالی کشور قرار دهیم تا در کنار هم معنا پیدا کنند.موسیقی می‌تواند برای تزریق نشاط و شادابی و امید و همچنین برای تزریق آرامش بسیار ابزار خوبی باشد. استفاده از ابزارهای هنری مثل موسیقی و فیلم، بسیار به هدف گزاری که اشاره کردم، کمک می کند. متاسفانه کشور ما در تلاطمات اقتصادی فراوانی گرفتار است و حتما باید همه این هنر ها در خدمت قرار گیرد تا روحیه، اعتماد به نفس، آرامش و امید به آینده تجدید شود و در کنار آن اقداماتی که دولتمردان در حوزه اقتصاد شروع به انجام دادن کرده اند، دست به دست هم دهد و کشور به یک شرایط مطلوب برسد.

او در پایان گفت: مردم باید آرام و خوش زندگی کنند و به شرایط سعادت و رضایت از زندگی در کشور خود برسند و این ضرورت دارد که هنرمندان و ابزار هنر مانند سینما و موسیقی و سایر ابزار ها در اختیار این هدف قرار گیرد.

رضا مهدوی: در این دولت امیدواریم وزیر ارشاد اعتماد ایجاد کند

رضا-مهدوی-

رضا مهدوی کارشناس ارشد موسیقی رسانه  و موسیقی پژوه  درخصوص ارزیابی اقدامات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توقعات از او گفت: وزیر محترم قبل از اینکه رأی اعتمادشان را از مجلس بگیرند 9 مورد که نتیجه پژوهش هایی  در دوره قبل بوده است رسانه ای کردند که بخشی از آن به خانه موسیقی بر می گردد که به نوعی در این بند آمده بود که ایجاد انحصار در خانه موسیقی به عنوان مهمترین مرکز تولید بحران. زمانی که دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر شدند ما انتظار داشتیم با هنرمندان موسیقی در شاخه های مختلف جلسه هایی با موضوعات متنوعی برگزار شود و امکان دیدار، صحبت ها و مبادله  نظرها و پیشنهادها صورت بگیرد . یکی دو جلسه عمومی برگزار شد  که گروه ها و رشته های مختلف هنری شرکت داشتند.  انتظار می رفت حداقل یک جلسه اختصاصی مختص به هنرمندانی که  در گونه های مختلف موسیقی فعالیت می کنند برگزار شود. در صورتی که باخبر شدیم لابی هایی از سوی خانه موسیقی که منتقدان جدی ای دارد صورت گرفت و جلساتی هم برگزار شد !

این منتقد هنری ادامه داد: در دولت یازده و دوازدهم وعده هایی در تمامی عرصه ها از جمله هنر موسیقی داده شد که عملی نشد و ضربه هایی به جامعه موسیقی وارد آمد که امیدها را ناامیدتر کرد.  در این دولت انتظار می رود وزیرمحترم اعتماد سازی  کند و یکی از  راه هایش ارتباط رو در رو با طبقات مختلف جامعه موسیقی ، انتخاب درست مدیران موسیقی و در آخر هم نگاه دقیق در این فرصت کم به جشنواره موسیقی فجر به طور جدی  است.

این کارشناس حوزه فرهنگ وموسیقی درخصوص وزیر جدید فرهنگ و ارشاد و چشم انداز پیش رو گفت:  شخصا به عنوان کسی که در رسانه رادیو تلویزیون 30 سال است که فعالیت داشته و تنها برنامه   موسیقایی   تلویزیون  در این سالها را برگزار  و تجربه مدیریت درفعالیت های آموزشی و اجرایی داشته ام می گویم که هنرمندان زیادی به این دولت چشم و امید بسته اند و امید دارند که با خوش فکری ای که وزیر و معاونانشان دارند اتفاق های نیکویی در شرف انجام باشد. تصور می کنم که وزیر به دنبال زمان بیشتری برای انتخاب های درست در زمینه های اجرایی، پژوهشی،معاونت ها و مشاوران است . توجه داشته باشیم مشاور ها در کنار معاونان هنری،مدیران هنری،بسیار مهم هستند.

رضا مهدوی تصریح کرد: این نکته را نباید فراموش کنیم که چهار سال دوره ریاست جمهوری زمان زیادی است و نباید مانند دولت های قبل چهار سال اول را آزمون خطا کنند و بعد مردم را امیدوار کنند که به ما رأی دهید که در چهار سال دوم کارها را پیش ببریم ولی کاری هم از پیش نبرند. این دولت خوب است در همین چهارسال میخ را محکم بکوبد و مواضع را روشن کند. مقام معظم رهبری بارها فرمودند که حوزه فرهنگ مظلوم است، رفتار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به گونه ای باشد که بتواند اشکالات گذشته را به مرور حل کند و یک دورنمایی برای جامعه هنر و موسیقاییان در گونه های مختلف فراهم کند که ما در جشنواره ها و آموزشگاه ها،در تولیدات و در حمایت ها به صورت عملی ببینیم و به عبارتی رفع مظلومیت فرهنگی را شاهد باشیم.

این نوازنده سنتور درخصوص تغییرات در مدیران و نیروهای متخصص اظهار داشت: باید از متخصصان اهل فنی که عموما آن ها را به شوراها راه نمی دهند یا به نوعی از کنارشان عبور می کنند، کسانی که به واسطه تخصص بالایی که دارند زیر بار هر حرفی نمی روند بهتر است در این دولت دعوت به همکاری شوند.افرادی که به صورت تکراری در شوراها حضور دارند و به هر دستوری چشم می گویند آسیب جدی و زیادی به بدنه  موسیقی زده اند و باید افراد متخصص که دانش بالایی دارند در شوراهای مختلف،برنامه ها، تولیدات، جشنواره ها حضور بهم رسانند. تا کنون افراد نخبه بسیاری  در حاشیه بوده اند و امید می رود در این دولت وزارت خانه  فکر جدی ای  داشته باشد و به کسانی که دغدغه مند هستند و به فکر امیال شخصی هم نیستند و به کلیت موسیقی در نظام فکر می کنند میدان داده شود.

هادی مرزبان: دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد باید به تئاتری ها و جامعه هنری باور داشته باشد!/ امیدوارم وزیر سوپر استار باشد

هادی+مرزبان

هادی مرزبان کارگردان و مدرس تئاتر که در کارنامه هنری اش آثاری چون آهسته با گل سرخ، بنگاه تئاترال، تانگوی تخم مرغ داغ و... دیده می شود در خصوص ارزیابی اقدامات وزیر فرهنگ و ارشاد اظهار داشت : من اولین کارم را در زمان وزارت آقای اسماعیلی به روی صحنه می برم و انشالله کارمان به روی صحنه برود امکانات در اختیارمان قرار گیرد. به هرحال برای به روی صحنه بردن یک نمایش زحمت های زیادی باید کشید بعد از آن می توانم بگویم که اقدامات وزیر تا چه حد مثبت و مفید بوده است.من همیشه به بازیگرانم می گویم که یک بار که باهم همکاری داشته باشیم متوجه می شویم که می توانیم همکاری هایمان را ادامه دهیم یا خیر در ارتباط با وزیر جدید هم همینطور او هم مانند یک بازیگریست اما در مقیاس و مقام بزرگ تر، همه ی ما در حال بازی کردن یک نقش در جامعه هستیم، وزیر محترم هم یکی از اعضای این نمایش است و باید دید نقششان را چگونه ایفا می کنند امیدوار هستم که سوپر استار خوبی باشند.

مرزبان درباره توقعات از این دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اول اینکه باید کلیه امکانات را در اختیار دوستان تئاتری قرار دهند و دوم اینکه تئاتری ها و هنرمندان را باور داشته باشند. هنوز برخی از مسئولان با نگاه خوب به تئاتر و جامعه هنری نگاه نمی کنند و باورشان ندارد.ما لبیک مان را از 1357 گفته ایم و مانده ایم تا کار کنیم به همین دلیل کسی نباید به ما ناباورانه نگاه کند.کمترین چیزی که باید در اختیار ما قرار دهند همین امکانات است، اگر همین امکانات را در اختیار ما بگذارند حتی می توانند دیگر ما را نبینند. ما تنها کاری که می کنیم این است که برای این جمهوری تئاترکار می کنیم و لاغیر.

این کارگردان در پایان گفت: من به شخصه هیچ تصوری از تئاتر به جز عبادت ندارم و معتقد هستم با تئاتر به خدا نزدیک تر می شوم.

هاشمی‌فرا: مسیری که وزیر ارشاد می‌رود امیدوار کننده است

هاشمی+فرا

مجید هاشمی‌فرا، کارشناس رسانه و مدیر گروه خبر و سیاسی شبکه جهانی الکوثر، در خصوص اقدامات و فعالیت‌ها و طرح‌ها و مسیر پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: با گذشت نزدیک به پنج ماه از انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم به تدریج عیار و وزن وزرای کابینه مشخص می‌شود. آنچه بیش از گذشته از نظر و دید صاحب نظران مغفول مانده برنامه‌ها و وعده‌های وزرای محترم و قابلیت اجرای آن‌ها توسط دولت مردمی آیت‌الله رئیسی است. فرهنگ به عنوان شالوده و زیر بنای جامعه در همه دولتها جایگاه ویژه‌ای دارد. آقای رئیسی یکی از نزدیکترین امنای خود را برای این مسئولیت خطیر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه ساخته است.

او ادامه داد: با چنین مفروضاتی فکر می‌کنم برنامه‌های آقای دکتر اسماعیلی را به عنوان وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم باید بر اساس شاخص های زیر مورد ارزیابی قرار داد: 1- نگاه ایشان نسبت به فرهنگ و هنر، سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مدل‌های سیاستگذاری فرهنگ 2- نگرش وی نسبت به انسان طراز انقلاب اسلامی 3- نگرش و اشراف ایشان نسبت به تاریخ تحولات فرهنگی ایران و جهان 4- نگرش وی نسبت به هنر و زیرشاخه‌های آن 5- وضعیت سرمایه‌های انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 6- نقاط قوت و ضعف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه‌های آن 7- جریان‌های فرهنگی و هنری در ایران و جهان، اقلیم‌های فرهنگی در ایران. 8- نیازهای فرهنگی و هنری شهروندان جمهوری اسلامی ایران متناسب با زیست بوم هر منطقه 9- میزان شناخت ایشان از اجزای اکوسیستم هنر در ایران ،سازمان‌های بین‌المللی فرهنگی در دنیا، موافقتنامه‌ها، یادداشت‌های همکاری و تعهدات بین‌المللی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملزم به عضویت و همکاری با آنهاست 10- میزان آشنایی و اطلاع ایشان از وضعیت صنایع فرهنگی ،اقتصاد فرهنگ و هنر در ایران و جهان؛  11.اشراف ایشان بر وضعیت اصناف فرهنگی و هنری در ایران؛ مقدمه‌ای که بر این برنامه نوشته شده منبعث از اندیشه های والای بنیانگذار جمهوری اسلامی و الهام گرفته از منویات رهبری معظم انقلاب است. در این برنامه به ویژگی‌های انسان طراز انقلاب اسلامی اشاره شده است. یکی از مهمترین نقاط قوت این برنامه نگاه عمیق و انقلابی به فرهنگ طراز در جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس رسانه معتقد است: در دولت سیزدهم، فرهنگ به عنوان زیربنا و موتور پیشران تحول در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متصور است. در چنین حالتی باید  پیوست فرهنگی متناسب با همه فعالیت های کلان کشور در حوزه های مختلف داشته و فرهنگ را در تک تک سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار دهیم.برنامه آقای دکتر اسماعیلی در صورت همکاری اجزای دیگر دولت  وعملیاتی شدن می تواند بخشی از معضلات و اثرات نا مطلوب  سیاست‌های نامتناسب با فرهنگ در جامعه را بهبود بخشد.تسلط به گفتمان فرهنگی حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب نیز  یکی از مهمترین نقاط قوت ایشان است. فرهنگ یک امر حکومتی و فرمایشی نیست، یک امر دستوری و ساختنی نیست.

مدیر گروه خبر و سیاسی شبکه جهانی الکوثر تاکید داشت: وزارت ارشاد در دولت سیزدهم باید به «تنوع فرهنگی»، «تفاوت فرهنگی» و «سلایق فرهنگی» شهروندان احترام گذاشته و برای هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر «پدری» کند. در این برنامه وضعیت موجود در بخش امور هنری تصویری واقع بینانه را از وضع فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویر کشیده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد و نیازمند یک تحول در همه عرصه‌های وزارتخانه است، به نظر می رسد وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای برنامه تحول بر بسیاری از کاستی ها و نارسایی ها فائق آید. وزیر محترم در این برنامه  تلقی خود از فرهنگ، سیاست فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگی را ارائه داده است . از این حیث می‌توان این موضوع را نقطه قوت و مثبت این برنامه تلقی کرد.

هاشمی‌فرا اظهار داشت: بر این باورم که در زمانه ما دیگر مهم نیست چه کسی بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌نشیند، بلکه مهم این است برنامه او برای هدایت و راهبری چهارساله این وزارتخانه چیست؟ چهره فرهنگ در طول سال‌های متمادی به حد کافی غبارآلود شده است. امیدواریم در دولت سیزدهم غبار از مظلومیتی که بر رخسار فرهنگ این مرز و بوم نشسته  برداشته شود.معتقدم تیم فرهنگی که آقای رئیسی برای کابینه خود در دولت سیزدهم انتخاب کرده دل سوزانه و مشفقانه  در حل مشکلات ساختاری و خدمت به جامعه فرهنگی و هنری کشور موفق خواهند شد. قاطبه اهالی فرهنگ و هنر افراد نجیبی هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پدری کند برای اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین. حال خوب فرهنگ و هنر را به وطن برگردانید.

او در پایان گفت: جناب آقای وزیر برنامه پیشنهادی شما برای اداره فرهنگ کشور پیش روی ما و همه اهالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم است و دیر یا زود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. حتما می‌دانید خیلی زود دیر می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز