زندگی علی اشرف صادقی مستند رادیویی شد

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۱۰:۲۶:۴۱
کد خبر: ۱۲۸۲۶۶۱
مستند "چراغداران "رادیو فرهنگ به روایت بهروز رضوی امروز چهارشنبه ۱۵ دی ماه گذری بر زندگی استاد علی اشرف صادقی دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بهروز رضوی  در برنامه  «چراغداران» امروز بخش هایی از زندگی زبان شناس ایرانی و مدیر گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را روایت می کند.

علی‌اشرف صادقی در سال ۱۳۲۰در شهر قم متولد شد، دارای دیپلم ادبی از دبیرستان حکیم نظامی قم و لیسانس ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است.

صادقی مدرک دکترای زبان‌شناسی همگانی خود را از دانشگاه سربن (پاریس) در سال ۱۳۴۶ اخذ کرد و در سال ۱۳۴۸ به استخدام گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درامد. وی دارای رتبه ۲۰ استادی است.

تدریس در دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی از مشاغل وی است.

همچنین، وی عضو شورای ویرایش زبان فارسی در صدا و سیما، عضو شورای علمی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی  و  مدیر و مؤسس مجله زبان‌شناسی از سال ۱۳۶۳ است.

صادقی مدیر گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان است و دبیریِ مجلهٔ فرهنگ‌نویسی را برعهده دارد. او همچنین پایه‌گذار مجلهٔ زبان‌شناسی است و تا سال ۱۳۸۶ سردبیر آن بود. صادقی همچنین از ویراستاران دانشنامهٔ ایران و اسلام، دانشنامهٔ جهان اسلام و دائرةالمعارف بزرگ اسلامی‌ بوده‌ است.

دکتر صادقی تألیف ۵ کتاب و بیش از ۱۳۰ مقالۀ علمی‌ به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسوی را در فعالیت‌های پژوهشی خود دارد. از آثار بسیار ماندگار و مشهور دکتر اشرف صادقی می‌توان به تدوین بخشی از حرف «گ» لغت نامه دهخدا، ترجمه و ویرایش دو فصل از کتاب «زبان‌شناسی نوین»، نتایج انقلاب چامسکی و ترجمه کتاب «زبان‌های ایرانی» اشاره کرد. انتخاب صادقی به عنوان چهره ماندگار عرصه زبان و ادبیات فارسی در نخستین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰، از افتخارات این استاد تمام دانشگاه تهران است.

برنامه «چراغداران» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که به معرفی چهره های شاخص فرهنگ ‌وادب و هنر کشورمان اختصاص دارد.

« چراغداران » را به تهیه کنندگی سید محمد حسینی باغسنگانی ساعت ۱۱:۵۵از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ و ای ام ردیف ۵۸۵ بشنوید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز