یادی از « عارف قزوینی» در «ایل بانگ»

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۰۱:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۲۶۰
یادی از « عارف قزوینی» در «ایل بانگ»
مجله موسیقی «ایل بانگ» یکم بهمن ماه به مناسبت زادروز زنده یاد « عارف قزوینی» ،ویژه پاسداشت جایگاه این غزل‌سرا و تصنیف‌ساز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مجله موسیقی «ایل بانگ» یکم بهمن ماه به مناسبت زادروز زنده یاد « عارف قزوینی» ،ویژه پاسداشت جایگاه این  غزل‌سرا و تصنیف‌ساز  از رادیو فرهنگ پخش می شود.

 مجله موسیقی ،«ایل بانگ» این هفته به بزرگداشت یاد « عارف قزوینی » و جایگاه وی در شعر و موسیقی کشورمان اختصاص دارد .

در این برنامه سخنان زنده یاد استاد ادیب خوانساری خالق نواهای ماندگار سنتی و نخستین خواننده و آوازه خوان در رادیو ملی ایران درباره عارف قزوینی پخش می شود .

گفتی است ، ابوالقاسم عارف قزوینی مشهور به «عارف قزوینی» در سال ۱۲۵۹ شمسی در قزوین به دنیا آمد. او در جوانی صرف و نحو زبان‌های فارسی و عربی را به‌طور کامل یاد گرفت و به ادبیات و شعر علاقه زیادی نشان ‌داد.

او در زمینه موسیقی شاگرد میرزا صادق خرازی بود. مدتی نیز به‌دلیل اصرار‌های پدرش، ملا هادی وکیل، پیش یکی از واعظان قزوین نوحه‌خوانی می‌کرد و عمامه به سر می‌گذاشت. او سپس به تهران مهاجرت کرد و به‌دلیل نبوغ فوق‌العاده‌ای که در زمینه شعر و موسیقی داشت، به‌سرعت وارد دربار قاجار شد و با شاهزادگان قاجار آشنایی پیدا کرد.

سپس مظفرالدین شاه از صدای عارف خوشش می‌آید و او را به دربارش می‌آورد؛ او را به‌عنوان فراش خلوت خود استخدام می‌کند؛ اما عارف که از انجام این کار بیزار بود، با وجود اینکه نیاز مالی داشت و می‌توانست با این کار از لحاظ مادی تامین شود، این پیشنهاد را رد کرد و به قزوین بازگشت.

کلیات دیوان عارف قزوینی شامل ۹۷ غزل، ۸۹ تصنیف و ۱۲ شعر هجویه است که انتشارات مختلفی آن را به چاپ رسانده‌اند.

در عصر مشروطه، بخشی از مبارزه علیه دولت‌های بیگانه، در قالب ادبیات انجام می‌شد که عارف نیز با آن همراه شد و درون‌مایه اشعار و تصنیف‌های عارف قزوینی اغلب مفاهیمی مثل وطن‌پرستی و آزادی هستند

او یکی از اولین افرادی است که دو عنصر شعر و موسیقی را با مضمون‌های اجتماعی و تصنیف خواهی ترکیب می‌کند. او با این کار سعی در ارائه افکار و نگرش خود در مسائل سیاسی در قالب‌های مختلف هنری دارد. مزیت اصلی که تصنیف‌های عارف قزوینی را متمایز می‌کند آن است که شاعر، خواننده و آهنگساز تصنیف‌ها خودش بوده و عناصر میهن‌دوستی در آن به‌وضوح دیده می‌شود.

او تصنیف مشهور «از خون جوانان وطن لاله دمیده» را به‌دنبال فتح تهران توسط مشروطه‌خواهان ساخت و از آن زمان تا به امروز این تصنیف ماندگار شد.

او سرانجام در دوم بهمن ۱۳۱۲ رخ در نقاب خاک کشید و در همدان در جوار آرامگاه ابوعلی سینا به خاک سپرده شد. 

برنامه «ایل بانگ» به همت گروه ادب و هنر و به تهیه‎کنندگی مجید میرزایی و اجرای کارشناسی صادق چراغی، جمعه ها  ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز