برنامه «کنکاش» با موضوع دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۹:۰۳:۰۵
کد خبر: ۱۲۸۹۸۰۳
برنامه «کنکاش» با موضوع دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه
رییس گروه پارلمانی دوستی ایران و روسیه در برنامه «کنکاش» ۳ بهمن ماه درباره موضوع دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه گفتگو کرد.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا؛ رضایی درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه بیان کرد: سفر مهم رئیس جمهور به روسیه، افق راهبردی و بلندمدت داشت. اولین سفر دوجانبه آقای رئیسی بود. این سفر درباره مسائل منطقه ای و بین المللی بود. این سفر، موفق و موثر بود و آثار ان در آینده مشخص خواهد شد.

وی افزود: از توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور، توسعه میادین نفتی و گازی ما با مشارکت روس ها بود. مذاکرات موفقی راجع به حذف سلطه دلار صورت گرفت. درباره توسعه صادرات ما به روسیه در حوزه کشاورزی، مذاکرات صورت گرفت. درصورتی که سهم ایران در واردات کشور روسیه، کمتر از نیم درصد است.

رضایی درباره زیرساخت های کشور برای صادرات به روسیه بیان کرد:  زیرساختهای ما برای صادرات به روسیه، مناسب نیست. در حوزه ریلی،  بصورت مستقیم ریل مستقیم از ایران به روسیه نداریم و باید با کامیون از کشور ثالث (آذربایجان)عبور کرد. همچنین کامیون های یخچال دار به میزان کافی نیست. بهترین راه استفاده از مسیرهای آبی برای ارتباط با روسیه است. 

وی ادامه داد: باید کریدور سبز برای ما باز شود تا مراحل اداری در روسیه باعث معطل شدن ما نشود. لازم است توافقاتی در این زمینه انجام شود که این توافق در اتحادیه اقتصادی اوراسیا قابل انجام است.

وی درباره روابط تاریخی ایران و روسیه، بیان کرد: روسیه فعلی و روسیه پوتین بعد از فروپاشی شوروی، با روسیه قبل متفاوت است. ما هیچ وقت از موضع ضعف صحبت نخواهیم کرد. اهداف و دیدگاه های مشترک، باعث بوجود آمدن منافع مشتر‌ک شده است. در این دیدار، بر توافق بلندمدت بیست ساله بین ایران و روسیه توافق شد‌. 

رضایی درباره کمیسیون های پارلمانی و مناسبات دوستی بیان کرد:از زمان های قبل ، یک کمیته عالی مشترک بین مجلس شورای اسلامی و دومای روسیه شکل گرفته است. گروه های دوستی پارلمانی به این گونه است که، جدای از قواعد اداری موجود، موانع را برطرف می کنند.

وی درباره تاثیر ظرفیت همکاری با روسیه در عضویت دائم ایران در اتحادیه اوراسیا بیان کرد: ما یک توافق نامه سه ساله با اتحادیه اوراسیا داریم که از بخشی از معافیت های اتحادیه بهره مند شویم. میزان مبادلات تجاری اتحادیه اوراسیا، بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است. حتی اگر ده درصد آن را به خود اختصاص دهیم، در اقتصاد ما تاثیر بسیاری خواهد داشت. بالاخره در آینده ما عضو اتحادیه خواهیم شد و زیرساخت های قانونی آن در کشور فراهم شود. 

درباره صادرات به کشور روسیه بیان کرد: یک فضای روس هراسی در کشور ما هست که بر بخش خصوصی و صادرکنندگان ما تاثیر گذاشته است. همچنین دولت باید زیرساختهای صادرات به روسیه را فراهم کند. هم چنین مورد دیگر عدم آشنایی صادرکنندگان با قوانین کشور روسیه است. صادرات باید برمبنای پروتکل های آن کشور باشد. همچنین ، صادرات معمولا به مسکو صورت می گیرد. استان های دیگر روسیه، مانند جمهوری تاتارستان، به محصولات ایرانی راغب ترند اما صادرکنندگان ما به سراغ این کشورها نرفتند.

 برنامه زنده و تلویزیونی «کنکاش»  شب گذشته ۳ بهمن ماه درباره موضوع دستاوردهای سفر رئیس جمهور به روسیه روی آنتن شبکه جام جم رفت.

برنامه تلویزیونی «کنکاش» با اجرای امیر علی‌عسگری شنبه‌ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز