نگاهی به جایگاه «مرز و مرزبانی» در «هفت کوچه انقلاب»

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۹:۰۵:۴۶
کد خبر: ۱۲۸۹۸۰۶
نگاهی به جایگاه «مرز و مرزبانی» در «هفت کوچه انقلاب»
برنامه «هفت کوچه انقلاب» رادیو فرهنگ امروز ‌دوشنبه ۴ بهمن ماه، جایگاه مرز و مرزبانی در فرهنگ مردم را بررسی می کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «هفت کوچه انقلاب» رادیو فرهنگ امروز ‌دوشنبه ۴ بهمن ماه، جایگاه مرز و مرزبانی در فرهنگ مردم را بررسی می کند.

مرز یکی از مفاهیم اساسی و مهم در جغرافیای سیاسی است؛ اما امروزه بحث های زیادی درباره از میان رفتن و بی اهمیت شدن مرز در عصر جهانی شدن وجود دارد. همچنین مفهوم مرز در برگیرنده واحدهای سیاسی- جغرافیایی مستقل است که برجسته ترین تقسیم بندی جهان کنونی را شکل می دهند و همزمان با شکل گیری سیاسی ایران در دوره هخامنشیان واقعیت پیدا کرد. عدم توجه به مفاهیم سرزمینی و مرزهای سیاسی بعد از ظهور اسلام، نظام کشور را در ایران بر هم زد. شاعران فارسی زبان، شاهد تاخت و تاز، ناامنی و فراز و فرود حکومت ها بوده اند. از این رو با توجه به منابع کهن ایرانی و آیین کشورداری دوره‌های مختلف به خلق اشعار پرداخته و حس وطن پرستی خود را در این آثار نشان داده اند. یکی از مفاهیم سرزمینی منعکس شده در اشعار و به طور کلی ادبیات ایران، مفهوم مرز و مرزبانی است.

امروزه فرماندهی مرزبانی یکی از نیروهای نظامی ایران و زیرمجموعه نیروی انتظامی ستاد کل نیروهای مسلح است که در خصوص کنترل مرزهای زمینی و دریایی کشور، حفظ و نگهداری میل‌های مرزی و سازماندهی امور مرزنشینان فعال است که در برنامه« هفت کوچه» امروز جایگاه مرز و مرزبانی در فرهنگ مردم کشورمان برررسی می شود.

هدف از این برنامه که با مشارکت مرزبانی جمهوری اسلامی و مرکز خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند پخش می شود، بررسی جایگاه مرز و مرزبانی در باورها و فرهنگ عامیانه مردم ایران و نقش آنان در امنیت مردم منطقه و کشور بررسی می شود. 

علاقه مندان می توانند هفت کوچه را ساعت ۹:۰۰ به تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد از گروه جامعه رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز بشنوند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز