در قسمت سوم از سری برنامه‌های سینماملت مطرح شد؛

دفاع قرآنی منتقد سینماملت از فیلم لایه های دروغ/ نگران بازگشت سرمایه تولید «برف آخر» نیستیم

۱۴۰۰/۱۱/۱۵ - ۱۱:۰۶:۲۵
کد خبر: ۱۲۹۴۲۶۵
دفاع قرآنی منتقد سینماملت از فیلم لایه های دروغ/ نگران بازگشت سرمایه تولید «برف آخر» نیستیم
قسمت سوم از سری برنامه‌های سینماملت با مروری بر فیلم های «علفزار»، «برف آخر» و «لایه های دروغ» و با حضور برخی ازعوامل این آثار، از محل خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر به روی آنتن رفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سومین قسمت از سری برنامه‌های سینماملت، مثل شبهای گذشته با بخش های متنوعی شامل «برشینو»، «چل‌مرغ»، «اتفاق کارگردانی» و «اتفاق نقد» به طور زنده از شبکه چهار سیما پخش شد.

«اتفاق کارگردانی» این قسمت از برنامه شامل دو بخش بود که در بخش اول خود میزبان کاظم دانشی کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» شد. 

قصه فیلم علفزار ارتباطی به جنبش" من هم" ندارد

کاظم دانشی گفت: مجموع ۱۵یا۲۰ پرونده با محوریت تجاوز در فیلم علفزار گنجانده شده‌اند در واقع من جزئیات تعدادی پرونده حقوقی را بررسی کردم و نتایج آن بررسی را در اثرم جا دادم.

او افزود: متاسفانه در کشور ما ۹۰درصد پرونده‌های حقوقی که با محوریت تجاوز شکل گرفته‌اند، به شکایت نمی‌رسند زیرا اقشار مختلف جامعه ما به حفظ آبرو اهمیت زیادی می‌دهند و حاضر نیستند از کسی که به آنها تجاوز کرده است شکایت کنند؛ بنابراین متجاوزان از نتیجه کارشان خوششان می‌آید و همچنان عملشان را تکرار می‌کنند. درنتیجه در برخی از مواقع متوجه می‌شویم که یک پرونده تجاوز تعداد زیادی قربانی دارد.

کارگردان فیلم علفزار بیان کرد: من در جریان تولید فیلم علفزار، مشاور حقوقی و مجوز معاونت اجتماعی قوه قضائیه را داشتم. برخی از افراد منتقد به فیلم مذکور به من می‌گویند هیچ بازپرسی نمی‌تواند هم‌زمان به چند پرونده رسیدگی کند. پاسخ من به آنها این است که ما باید توجه داشته باشیم داستان فیلم علفزار در شهری می‌گذرد که ۲ساعت با تهران فاصله دارد و بازپرسان چنین شهری می‌توانند هم‌زمان به چند پرونده رسیدگی کنند.

دانشی میزان ارتباط فیلم علفزار  با جنبش" من هم" را  که در سال‌های اخیر در سطح جهان راه افتاده است، چنین تشریح کرد: قصه فیلم من خیلی ایرانی است. جنبش" من هم" در اعتراض به تعرض جنسی راه افتاده است و در سراسر جهان امکان رسیدگی به موقع به شکایت قربانیان تعرض جنسی وجود دارد.

او افزود: قصه فیلم علفزار ارتباطی به جنبش" من هم" ندارد. پیام این فیلم آن است که در مقابل متجاوز سکوت نکنیم و حرف بزنیم.

فیلم علفزار سبک زندگی ناسالم را تقبیح نمی‌کند

سید مهدی ناظمی مدرس و پژوهشگر مهمان دیگر بخش اول سومین قسمت از سری برنامه‌های سینماملت بود. او نظر خودش را درباره شاکله فیلم علفزار چنین اعلام کرد: به نظر من اساسا بازنمایی وجود ندارد. ما در واقع آسیب‌ها، جرم‌ها و مسائلی را در سطح کشورمان داریم که تفسیر آنها منجر به تولید فیلم‌های سینمایی می‌شود. من با نوع تفسیر پرونده تجاوز در فیلم علفزار موافق نیستم.

او گفت: همه ما می‌دانیم که مشروب‌خواری در کشورمان وجود دارد و یک بیماری است؛ اما کسی که مشروب می‌نوشد نمی‌تواند انتظار داشته باشد که در مواقع خاص دولت از او دفاع کند.

ناظمی افزود: فیلم علفزار مشروب‌خواری و حضور در استخر مختلط جلوی بچه‌ها را تقبیح نمی‌کند.

کارگردان فیلم علفزار در پاسخ به انتقاد ناظمی گفت: من در فیلم علفزار شیوه زندگی خانواده‌های مشروب‌خوار و بی‌توجه به اصول اخلاقی و اجتماعی را نقد می‌کنم.

سینماملت

ناظمی بیان کرد: من معتقدم کارگردان فیلم علفزار قصد نداشته است در اثرش شیوه زندگی غیر اخلاقی و غیر اجتماعی را تائید کند، اما فیلم او حرف برخی از افراد را مبنی بر اینکه هر گونه بخواهیم زندگی می‌کنیم و کسی حق اعتراض به آن را ندارد بارها از زبان شخصیت‌هایش تکرار می‌کند.

او گفت: شخصیت‌های متجاوز در فیلم علفزار تقبیح‌کننده روش غیر اخلاقی زندگی شخصیت‌های قربانی در این فیلم هستند. اینگونه مخاطب ناگزیر می‌شود که در برخی از مواقع حق را به متجاوزان بدهد. به راستی چرا یک فیلم باید به گونه‌ای ساخته شود که مخاطب مجبور شود در برخی از مواقع به شخصیت‌های منفی آن حق بدهد؟

کارگردان فیلم علفزار پاسخ داد: ما برخی مواقع در جریان بررسی یک پرونده حقوقی به نقطه‌ای می‌رسیم که ناگزیر حق را به محکوم می‌دهیم.

ناظمی در پایان گفت: من تماشای فیلم علفزار را به افراد زیر ۱۸سال توصیه نمی‌کنم.

نگران بازگشت سرمایه تولید برف آخر نیستیم

حسن مصطفوی و امیرحسین عسگری تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «برف آخر» مهمان دومین بخش «اتفاق کارگردانی» قسمت سوم سری برنامه‌های سینماملت بودند. 

حسن مصطفوی تهیه‌کننده فیلم برف آخر گفت: من سرمایه‌گذار شخصی پروژه برف آخر هستم. البته بخشی از سرمایه این پروژه را احسان علیخانی تامین کرد. او به نوعی مشاور پروژه مذکور بود و همچنان در کنار ما است.

او در پاسخ به نقد برخی از افراد مبنی بر اینکه تامین سرمایه پروژه‌ای چون پروژه برف آخر که به نظر می‌رسد فروش چندانی نخواهد داشت، تا چه اندازه عقلانی است، بیان کرد: من دنبال کار خوب هستم و اصلا از سرمایه‌گذاری در پروژه برف آخر پشیمان نیستم.

امیرحسین عسگری کارگردان فیلم برف آخر نیز درباره همین موضوع اینچنین اظهار نظر کرد: من و مصطفوی با هم صحبت کردیم و به میزان سرمایه‌گذاری برای فیلم برف آخر اندیشیده‌ایم.

او افزود: به نظر من بهتر است منتقدان میزان سرمایه‌گذاری برای فیلم برف آخر، برای میزان سرمایه‌گذاری برای تولید فیلم‌های دیگر هم نگران باشند.

کارگردان فیلم برف آخر گفت: من در زمان تولید یک فیلم به سرنوشت و آینده آن اثر نمی‌اندیشم و بیشتر به دنبال این هستم که با خلق یک اثر جهان خودم را به دیگران نشان دهم؛ البته ممکن است گروهی از افراد جهان من را دوست نداشته باشند.

زمان و مکان رخ دادن داستان برف آخر اهمیت ندارد

عسگری در پاسخ به این سوال که چرا گویش محلی برای فیلمش مشخص نشده است؟، بیان کرد: اساسا من داستان‌هایی که در ناکجاآباد رخ می‌دهند را دوست دارم چون می‌توان گستره بیشتری را برای آنها تصور کرد.

او ادامه داد: اساسا چقدر مهم است که بدانیم داستان فیلم برف آخر در کجا رخ داده است؟ زمان و مکان رخ دادن داستان این فیلم مشخص نیست.

کارگردان فیلم برف آخر گفت: داستان فیلم برف آخر به دور از تکنولوژی است و ارتباط آدم‌ها در آن، ارتباطی چشمی و کلامی است. ما می‌خواستیم به سخت‌تر شدن و بکرتر شدن زندگی شخصیت‌های این داستان بپردازیم.

عسگری وجود نوعی سکوت در فیلمهایش را تائید کرد و اظهار داشت: تم اصلی در زندگی من علی‌رغم اینکه آدم تنهایی نیستم، تم تنهایی است و این تم، تنها تمی است که من را راضی می‌کند.

او افزود: تم تنهایی برای من بسیار جذاب است. من سینما را به معنای واقعی‌اش دوست دارم. سینمایی که در پی‌رنگ به ادبیات وامدار باشد.

کارگردان فیلم برف آخر درباره میزان بهره‌گیری فیلم برف آخر از جلوه‌های ویژه را چنین تشریح کرد: ما جلوه‌های ویژه فراوانی در فیلم برف آخر داریم اما این جلوه‌ها پایه فیلممان نبودند.

عسگری گفت: مخاطبان فیلم برف آخر افرادی هستند که در ایران زندگی می‌کنند. به نظر من ما اگر خوراک‌های مختلفی در سینمای کشورمان داشته باشیم، سینمای مستقلمان مهجور نمی‌ماند.

برف آخر یک تجربه موفق است

بخش سوم سومین قسمت از سری برنامه‌های سینماملت به نقد فیلم برف آخر با حضور سعید قطبی‌زاده و نعمت‌الله سعیدی اختصاص پیدا کرده بود. سعید قطبی‌زاده در این بخش گفت: فیلم برف آخر چشم‌انداز تازه‌ای از ایران را به ما نشان می‌دهد. این اثر فیلمی خلوت و کم‌ شخصیت است.

او افزود: پیوند انسان به طبیعت در فیلم برف آخر دیده می‌شود در واقع گویا این فیلم نمادی از بازگشت انسال به اصل خودش است.

این منتقد سینما بیان کرد: من فکر می‌کنم فیلم برف آخر یک تجربه موفق است.

نعمت‌الله سعیدی گفت: فیلم برف آخر فیلمی استاندارد، خوش‌ساخت و جذاب است. این فیلم در تصویر موفق است.

او افزود: بشر امروز بیشتر درگیر خودش و عالم ذهنش است و از جهان اطرافش دور افتاده است. فیلم برف آخر و فیلم‌هایی چون آن انسان را به توجه کردن به محیط اطرافش دعوت می‌کند.

قطبی‌زاده نظرش درباره جهانبینی فیلم برف آخر را چنین تشریح کرد: شخصیت زن فیلم برف آخر فارغ از شخصیت جنسیتی تعریف می‌شود. او انسانی است که به محیط زیست و حیات وحش اهمیت می‌دهد و زندگی گرگ‌ها برایش مهم است.

او ادامه داد: شخصیت‌های فیلم برف آخر با گذشته‌شان تعریف شده‌اند. مخاطبان فیلم‌ها باید از گذشته شخصیت‌های آثار آگاه شوند.

این منتقد سینما گفت: به نظر من فیلمنامه فیلم برف آخر کمی مشکل دارد. این فیلمنامه در شرح انگیزه‌ها برای روابط و گسست‌ها کمی فقیر است. این در صورتی است که به اعتقاد من فیلمی که قابلیت برقراری ارتباط با تماشاگر را نداشته باشد، از اول راه بازنده است.

قطبی‌زاده تشریح کرد: به نظر من گنگی فیلم‌ها مشکل سینمای ما هستند. مخاطبان فیلم‌ها باید بدانند که ارتباط شخصیت‌های داستان فیلم بر چه اساسی شکل گرفته است و اصل شکل‌گیری گسست‌ها چیست.

او بیان کرد: به نظرم فیلم برف آخر در جذب مخاطب موفق خواهد بود اما نمی‌تواند همه مخاطبان را جذب کند.

برف آخر را دوست دارم اما با آن موافق نیستم!

نعمت‌الله سعیدی  با بیان اینکه من فیلم برف آخر را دوست دارم اما با آن موافق نیست، نظرش را اینگونه تصریح کرد: بحث من با این فیلم بر سر فرم و محتوا است. بین فرم و محتوا، اصالت با محتوا است زیرا ما فرم بدون محتوا داریم اما محتوای بدون فرم نداریم.

او افزود: مثالی برای این نظر من این است که ممکن است ما دشمنی آراسته داشته باشیم؛ بنابراین ما آراستگش او را تحسین می کنیم اما با او موافق نیستم و دشمن هستیم.

این منتقد سینما بیان کرد: کارگردان فیلم برف آخر اهمیت چندانی به محتوای اثرش نداده است. در واقع اثر او محتوا دارد اما محتوای آن با ساختارش تناسبی ندارد.

دفاع قرآنی منتقد سینماملت از فیلم لایه های دروغ

سعید قطبی‌زاده و نعمت‌الله سعیدی در ادامه بحثشان فیلم لایه‌های دروغ با کارگردانی رامین سهراب و تهیه‌کنندگی محسن صرافی را نقد کردند. این فیلم در ژانر اکشن تولید شده است.

نعمت‌الله سعیدی گفت: کار اکشن به صورت مستقل یکی از نیازهای سینمای جوان امروز است‌. این ماجرا اهمیت زیادی در شخصیت گرفتن نسل آینده دارد.

او افزود: جهاد یک سوم کتاب قرآن ما است. انسان در ابتدا در درون خودش و سپس با دشمنش جهاد می‌کند.

این منتقد سینما بیان کرد: فیلم لایه‌های دروغ با پرداختن به ژانر اکشن کار خوبی کرده است.

سعید قطبی‌زاده گفت: من طبیعتا از فیلم لایه‌های دروغ خوشم نمی‌آید اما می‌دانم فیلم اکشن در همه نقاط دنیا جذاب است البته فیلم اکشن فیلمنامه می‌خواهد ولی فیلم لایه‌های دروغ فیلمنامه‌ای ندارد و فقط برای سرگرمی تولید شده است.

او بیان کرد: از نظر من فیلم لایه‌های دروغ نباید در جشنواره فیلم فجر در رقابت با سایر فیلم‌ها قرار بگیرد. من معتقدم که انتخاب این فیلم و چند فیلم دیگر برای مشارکت در جشنواره فیلم فجر نوعی کج سلیقگی است‌.

برنامه سینمایی «سینماملت» به سردبیری سجاد مهرگان و تهیه‌کنندگی سید احسان حسینی و با اجرای وحید رونقی همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هر شب از ساعت ۲۳ تا ۱ بامداد از شبکه چهار پخش خواهد شد. بازپخش این برنامه ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز بعد از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز