یادداشت؛

«ملاقات خصوصی»، یک فیلم اولی امیدوار کننده

۱۴۰۰/۱۱/۱۷ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۴۷۹۹
«ملاقات خصوصی»، یک فیلم اولی امیدوار کننده
دکتر رقیه محمد زاده کارشناس و مدیر رسانه به بهانه اکران فیلم «ملاقات خصوصی» یادداشتی برای خبرگزاری برنا نوشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ یادداشت دکتر رقیه محمد زاده کارشناس و مدیر رسانه به  بهانه اکران فیلم «ملاقات خصوصی» به شرح زیر است.

فیلم «ملاقات خصوصی» که نخستین کار بلند کارگردان خود بود، فضایی تاثیر گذار برای مخاطبان خلق کرده بود.  شیوه روایت انتخاب شده و آشکار شدن تدریجی گره های داستانی توانست در زمان بیش از 120 دقیقه مخاطبان را با خود همراه نماید. فیلم زندگی خانواده ای فقیر را نشان می دهد که پدر به سبب حمل مواد مخدر در زندان است و دختر خانواده (پروانه) در عطاری اجاره  ای کار می کند و علاوه بر تامین هزینه خانواده بیمه پدر را هم واریز می کند.

برادر پروانه که ایمان نام دارد، بعد از تعطیلی ورزش مردان آهنین افسرده شده و از خانه همسایه دزدی کرده و متواری است. پدر پروانه در زندان به وسیله موبایل مرد جوانی به نام فرهاد با پروانه تماس می گیرد. فرهاد در طی این تماس ها به پروانه ابراز علاقه کرده و در نهایت بعد از راضی کردن پدر و مادر پروانه در زندان با پروانه عقد می کند. به تدریج مشخص می شود باندی کثیف از داخل زندان دختران بیرون از زندان را به دام می اندازند و از طریق ملاقات خصوصی با همسر مواد مخدر را وارد زندان می کنند. فرهاد که بیش اهفت سال است دوره محکومیتش سپری شده به سبب ناتوانی در رد مال هنوز پشت میله هاست. او که معلم زبان انگلیسی است از پروانه برای تامین هزینه پایان دادن به حبس خویش استفاده می کند. با به دام افتادن زنان حامل مواد مخدر فرهاد ارتکاب جرم را نمی پذیرد و پروانه زندانی شده و او ازاد می شود.

فرهاد در حال هماهنگی برای خروج از ایران است که به سبب عذاب وجدان ناشی از علاقه واقعی به پروانه در نهایت اعتراف کرده و به زندان بازمی گردد. ریتم خوب و انتخاب صحبح بازیگران به همراه شخصیت پردازی مناسب از ویژگی های شاخص فیلم ملاقات خصوصی بود. به نظر می رسد کارگردانانی که برای نخستین بار فیلم بلند می سازند و با ساختارهای پیچیده سینمای ایران کاملا آمیخته نشده اند درک درست و دقیق تری از مخاطبان خود دارند و سوژه های باورپذیر و مناسب تری را برای پرئاخت برمی گزیند.

مرور آثار فیلم اولی مانند ایینه های روبرو خانم آذربایجانی، شنای پروانه محمد کارت، حتی فیلم علف زار کاظم دانشی و بسیاری از نمونه های دیگر موید این نکته است. ملاقات خصوصی علاوه بر اینکه خلاهای اجتماعی و تربیتی خانواده های طبقه پایین جامعه را تصویر می کند، به خطرات متعددی که افراد این گونه خانواده ها با آن مواجهه هستند اشاره دارد. آنچه در ملاقات خصوصی در کنار همه رفتارهای ضد اجتماعی و بزه کارانه شاهد آن هستیم قربانی نشدن عشق و محبت واقعی در برابر منافع شخصی است. اینکه هنوز انسانیت در میان این گردباد ویرانگر راه نجات انسانها و ایجاد بارقه امید برای زندگی بهتر است.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز