فرد مبتلا به اُمیکرون تا ۲۵ روز می تواند ناقل باشد

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۱۰:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۲۹۵۸۸۰
فرد مبتلا به اُمیکرون تا ۲۵ روز می تواند ناقل باشد
استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فرد مبتلا به اُمیکرون تا 25 روز می تواند ناقل بیماری باشد و با 7تا 10 روز استراحت، صرفا احتمال ناقل بیماری بودن از بین نمی رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر حسین کیوانی در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: قبل آمدن اُمیکرون، می توانستیم بین آنفولانزا و کرونا تفاوت قائل شویم اما امروز یک بدن درد خفیف یا یک تب ساده را باید امیکرون بدانیم. 

وی ادامه داد: هنوز حساسیت فصلی شروع نشده اما در حساسیت تب و بدن درد نداریم و افراد سابقه حساسیت در فروردین و اردیبهشت دارند. 

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: ابتلا به بیماری و در ادامه بهبود، بیشترین ایمنی را می دهد و 25 تا 100 برابر ایمنی بیشتر به ما می دهد اما معمولا 6 ماه پس از بیماری ایمنی داریم. اگر کسی مبتلا شود در دفعه دوم شدت علائم و احتمال بستری شدن کمتر است. 

کیوانی ادامه داد: فردی که کرونا بگیرد و خوب شود بهتر می تواند با این بیماری در ادامه مقابله کند. 

وی توضیح داد: سیستم ایمنی ما بخشی آنتی بادی دارد اما سیستم ایمنی صرفا آنتی بادی نیست و سلول ها نقش موثرتری دارد و ممکن است کسی آنتی بادی نداشته باشد و یا پس از 6 ماه آنتی بادی او از بین برود و در آزمایش ها آنتی بادی وجود نداشته باشد اما سیستم ایمنی او از طریق سلول به صورت کمتر وجود دارد. 

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: ما در طول عمر با صدها عامل بیماری روبرو می شویم و سلول هایی در مواجهه با عامل عفونی تشکیل می شوند که اطلاعات آنتی بادی را در خود دارند و آنتی بادی را تولید می کنند. این سلول ها در حالت آماده باش هستند و در مواجهه با بیماری آنتی بادی تولید می کند. 

کیوانی افزود: اگر کسی امیکرون بگیرد حداقل تا 6 ماه مبتلا به امیکرون نمی شود اما ممکن است به سویه های دیگر مبتلا شود. 

وی گفت: فرد تا 25 روز می تواند ناقل بیماری امیکرون باشد. 7تا 10 روز فرد پس از ابتلا نیاز به استراحت دارد اما احتمال انتقال 3تا 4 هفته پس از ابتلا وجود دارد. 

این استاد ویروس شناس اظهار کرد: دو تا 5 روز قبل از بروز علائم امیکرون به این ویروس مبتلا شدیم. باید حتما فاصله با افراد رعایت شود و استفاده از ماسک ضروری است. اگر واکسیناسیون گسترده را نداشتیم تلفات ناشی از امیکرون بیشتر می شد و احتمال به وجود آمدن سویه دیگری از ویروس وجود دارد.

کیوانی یادآور شد: 20 درصد مراجعه کنندگان کودکان هستند. تلفات بیشتر در افراد با سن بالا و بیماری های زمینه ای است. احتمال درگیری به سویه های قبلی بسیار کم است و سویه درچرخش مهم است. 

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی "درانتهای الوند" شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز