اسماعیلی: بخش فرهنگی فجر۴۰ می‌تواند در فیلم‌ها اثرگذاری جدی داشته باشد

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۲۳:۲۹:۴۰
کد خبر: ۱۲۹۶۷۵۷
اسماعیلی: بخش فرهنگی فجر۴۰ می‌تواند در فیلم‌ها اثرگذاری جدی داشته باشد
یک استاد دانشگاه می‌گوید که بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر، جایگاه مهمی دارد اما اگر نتواند روی سینما و فیلم‌ها اثرگذار باشد، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، دکتر مجید اسماعیلی، استاد دانشگاه و تهیه‌کننده سینمای ایران در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، درباره نشست‌های فرهنگی این رویداد سینمای گفت: نشست‌های فرهنگی که امسال به جشنواره فیلم فجر اضافه شده است، یکی از ضرورت‌هایی است که جای خالی آن در جشنواره فیلم فجر دیده می‌شد؛ اینکه چهره‌هایی که در حوزه سینما فعال نیستند اما با موضوعاتی که با سینما در نهایت ارتباط پیدا می‌کند، چه در حوزه تولیدات و چه تأثیراتی که بر جامعه و فرهنگ می‌گذارد، در این نشست‌‌ها حضور دارند، قابل تحسین است.

او اضافه کرد: این رویداد هم باید پروبالش بازتر شود و هم اتصال تأثیرگذاری بر بدنه سینما برای آن طراحی شود. یعنی اینکه عده‌ای بیایند و در این نشست‌ها بنشینند و صحبت‌های خود را مطرح کنند اما هیچ اثری روی سینما و بدنه آن نداشته باشد، به‌نظرم فایده‌ای نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: باید فضای تبلیغاتی خیلی خوبی برای نخبگان دانشگاهی و سیاسی در این جشنواره داشته باشیم. مثلاً اگر فیلمی موضوع سیاسی، دارد چهره‌‌ای در این حوزه باید بیاید و درباره آن با اهالی سینما در نشست‌های سینمایی بعد از آن صحبت کند. اینگونه سینمای ما سینمای هوشمندی خواهد بود تا از مشکلات درون جامعه، مشکل‌گشایی کند.

اسماعیلی با بیان اینکه سینما باید به پالس‌های قدرتمند پاسخ دهد گفت: اینکه گروهی بیایند در خانه جشنواره و نظرشان در بالا و پایین رفتن هیچ رأی و نظری، اثری نداشته باشد، عملا نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت. باید اتصال نظر قوی میان نخبگان و سرنوشت فیلم‌ها برقرار کنیم. هم سرنوشت اقتصادی و هم اعتباری. مجموعه‌ نخبگانی جشنواره باید بتواند تأیدیه‌ای مثبتی را دریافت کند و باید به عنوان یک برند تعریف شوند. اینکه برند نخبگانی جشنواره فیلم فجر نسبت به فلان فیلم نظر مثبت یا منفی دارند.

او ادامه داد: این باعث می‌شود که اگر نشستی اینجا برگزار شود، نماینده‌های حوزه‌های مختلف دانشگاهی از دانشگاه‌های مختلف با هم درباره آن بحث و چالش واقعی داشته باشند و روی این موضوع اساساً بحث کنند که اگر از فیلمسازان مراقبت نکنیم، اثر چالش‌های آنان را روی جامعه خواهیم دید و در نتیجه ما اساتید باید به شکل دیگری برای از بین بردن اثرات آن کار کنیم. اما اگر این اتصال منطقی میان نخبگان و سینماگران رخ ندهد صرفا ًیک انرژی را آزاد می‌کنیم بدون اینکه این انرژی منجر به حرکتی شود. اگر این اتصال به خوبی برقرار شود فکر می‌کنم این نشست‌ها نقطه عطف جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: شعار امسال جشنواره فیلم فجر، امیدبخشی، آگاهی سازی و اخلاق مداری است. امسال اگر فیلم‌های جشنواره این شعارها را نداشته باشد شعار جشنواره لغو شده است. اینکه برخی از آثار خلاف این شعارها هستند کاملا روشن است، حالا نخبگان باید اینجا وارد شوند و درباره اینکه چگونه می‌توان آثاری را برای سال بعد ساخت که با شعارهای ما منطبق باشند مهم است. نخبگان در تمام جشنواره‌های سینمایی دنیا پشت پرده یا روی صحنه حضور دارند. برای همین جشنواره‌ها برای رسیدن به منظور و مقصود خود از نخبگان به صورت جمعی استفاده می‌کنند تا به منظور نهایی خود برسند.

او در پایان بیان کرد: همیشه گفته‌ام که مردم ما شبیه کاراکترهای سینمایی‌اند. اگر سینمای ما نفرت پراکن باشد مردم ما نیز نفرت پراکن خواهند بود. زمانی که یک فیلم دیده می‌شود و سپس تکه‌هایی از آن در فضای مجازی پخش می‌شود به خوبی اثرات آن در مردم دیده خواهد شد. برای همین است که این بخش نشست‌ها اگر بتواند جای خود را در بخش اصلی جشنواره پیدا کند و جایگاهی پیدا کند که بود و نبودش در فیلم اثرگذار باشد اتفاق اصلی رخ خواهد داد.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز