در سلام تهران مطرح شد؛

اجرای مدیریت اسلامی، راه رسیدن به تمدن و اهداف انقلاب اسلامی

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۱۲:۲۲:۳۰
کد خبر: ۱۲۹۷۵۸۳
دبیر سمینارهای ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما بر اهمیت مدیریت بومی و اسلامی با توجه به شرایط ایران تأکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ روح‌الله تولایی در «سلام تهران» با اشاره به تعریف نقشه جامع مدیریت اسلامی، گفت: نقشه جامع مدیریت اسلامی مربوط به یکی از موضوعاتی است که در مدیریت داریم و شامل بومی‌سازی علم  مدیریت است .در همه جای دنیا در غرب و شرق عالم معمولاً مدیریت به خاطر 2 ویژگی‌ که دارد، آموزش داده می‌شود؛ اول علم افقی است و یکی هم علمی است که مبتنی بر هنر باشد. علم افقی در یک حوزه خاص تخصصی عمیق نمی‌شود؛ علم پزشکی که در علوم طبیعی عمیق می‌شود و علوم مهندسی و علوم پایه این‌طور نیست که در یک‌رشته باشد، بلکه چندوجهی است و به خاطر این ویژگی‌ها این‌گونه نیست که علم جهان‌شمول باشد. در هر منطقه‌ای در هر بخشی و در هر جغرافیایی این علم بومی‌سازی می‌شود.

وی راه‌های رسیدن به آینده روشن در جامعه را این‌گونه بیان کرد: ما در علم مدیریت با یک مهارتی  مواجه هستیم به نام مهارت شناسایی و حل مسئله. در علم مدیریت می‌گوییم همیشه یک مسئله مطلوبی وجود دارد و یک مسئله  موجود. اینکه ما چگونه از یک وضع موجود به یک وضع مطلوب برسیم، می‌شود مسئله مدیریتی. در انقلاب اسلامی، مسئله مدیریتی کاملاً مشخص است یعنی وضع موجود ما که همان ابتدای انقلاب بوده و هرلحظه پیشرفت انقلاب معلوم است و وضع مطلوب هم تمدن نوین اسلامی می‌باشد و مسیر آن را انقلاب اسلامی مشخص کرده است. اینکه چطور از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم بر عهده مسائل مدیریتی است که کارکرد علم مدیریت برای حل این مسائل موجود است. قطار پیشرفت کشور از ایستگاه انقلاب اسلامی گذشته و ایستگاه مردم‌سالاری دینی را پشت سر گذاشته البته  با آرایی که به جمهوری اسلامی داده‌شده است  و هم‌اکنون در ایستگاه دولت اسلامی می‌باشد.

تولایی درباره نقش مدیریت در دستیابی به مدیریت اسلامی، ابراز داشت: ایستگاه دولت اسلامی  ایستگاهی است که علم مدیریت باید ایفای نقش کند و همه تخصص‌های مختلف را به کار گرفته تا دولت اسلامی شکل بگیرد و در ایستگاه بعد جامعه اسلامی و درنهایت تمدن نوین اسلامی که زمینه‌ساز ظهور است. در بیانیه گام دوم هم رهبر معظم انقلاب به تمدن نوین اسلامی که زمینه‌ساز ظهور است اشاره‌کرده‌اند و می‌توان به آن رسید. بنابراین در این مسیر، علم مدیریت قرار است که برای دستیابی به مدیریت اسلامی که همان مدیریت بومی است، کمک کند .

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر ظرفیت در تحقق گام دوم انقلاب موجود است، گفت: به اذعان آمارهای بین‌المللی که هم‌اکنون موجود است، سرعت رشد و پیشرفت کشور بعد از انقلاب اسلامی، تقریباً در اغلب حوزه‌ها، کشور ما  رتبه اول را دارد؛ مثلاً در حوزه رشد افراد باسواد، ما از عدد ۳۵ درصد اول انقلاب، هم‌اکنون به  بالای ۸۵ درصد و حتی ۹۰ درصد هم نزدیک شده‌ایم. کشور ما در کل دنیا در سرعت رشد یا در حوزه رشد علمی رتبه اول را دارد. کشور ما  تولیدات مقالات علمی را دارد و به اذعان سایت‌های مختلف، رتبه شانزدهم را در دنیا داریم. به لحاظ ارجاعات که کیفیت علم را نشان می‌دهد، رتبه هفدهم را داریم و در مجموع در رشد علمی رتبه اول را در دنیا داریم و ۱۱ برابر میانگین رشد جهانی، در حال  رشد هستیم. 

تولایی با اشاره به مسیر تحقق نظریه نظام انقلابی، عنوان کرد: وضعیت به لحاظ علمی در مسیر پیشرفت است و برای اینکه ما بتوانیم این وضعیت را محقق کنیم و به ارکان اصلی تمدن نوین اسلامی برسیم، بر اساس بیانیه گام دوم 2 رکن اصلی مشخص شده است. در نظریه نظام انقلابی، یکی ساختارها و نظامات انقلابی و نهادی را می‌خواهد و یکی کارگزاران انقلابی و مدیران جهادی. این 2 اگر در کنار هم قرار بگیرند، نظریه نظام انقلابی محقق خواهد شد. هم‌چنین در مسیر پیشرفتی که در حال حاضر نیز ما در دنیا تقریباً به لحاظ سرعت اول هستیم، کمک می‌کند تا به‌سرعت را به تمدن نوین اسلامی برسیم.

دبیر سمینارهای ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی با اشاره به نقش دانشگاه و اهمیت به علم مدیریت، اظهار داشت: نقش دانشگاه هم ترسیم این موضوعات و بیان راهکارها است. اجرای آن به عهده مدیران اجرایی کشور در همه دستگاه‌های قوا می‌باشد که اگر به علم مدیریت به‌عنوان یک علم تخصصی نگاه کنند، می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. مثلاً در علوم طبیعی و علوم پزشکی کسی که به  این علم  مسلط نیست، نمی‌تواند خود را پزشک بداند و خودش را درمان کند ولی متأسفانه در علم مدیریت این‌گونه نیست. یعنی هرکسی بدون اینکه به این علم خیلی خوب، عمیق شده باشد، فکر می‌کند که مدیر است و نتیجه آن  خیلی از عدم موفقیت‌ها است و همین موضوع عدم توجه وعدم  نگاه علمی به مدیریت می‌باشد.

وی در رابطه با سمینارهای نجما و اهمیت مدیریت بومی برای ایران، گفت: سمینارهای نجما یا مدیریت‌های اسلامی، سمینارهایی است که تقریباً تمامی استادان مدیریت اسلامی را شامل می‌شود.  مدیریت اسلامی مدیریت بومی، ایرانی و اسلامی است که همه را دور هم جمع کرده و یک اجماع ایجاد کرده و تقریباً اجماع نسبی در کل کشور و در حوزه مدیریت اسلامی ایجاد کرده است؛ این مدیریت اسلامی یک مبانی فلسفی دارد و یک عامل زمینه‌ای و این عوامل زمینه‌ای، عوامل جغرافیایی کشور است. مدیریت در کشور ما با این ظرفیت‌ها که در نفت و گاز در دنیا اول هستیم و در هوش و سرمایه انسانی جزء رتبه‌های بالای دنیا هستیم و سایر زمینه‌هایی که داریم با کشوری که نه این همه منابع دارد و نه نیروی انسانی، کاملاً متفاوت است.

تولایی درباره هدف همایش‌های نجما، بیان کرد: ما در همایش‌های نجما به دنبال این هدف هستیم که متناسب با پتانسیل‌های موجود کشور، آن نقشه راه را که برای پیشرفت کشور و رسیدن به جامعه اسلامی، شکل‌دهی دولت اسلامی و درنهایت تمدن نوین اسلامی با نظریه‌های کاربردی که داده می‌شود ارائه کنیم. نجما 3 حوزه دارد؛ یک حوزه پژوهش است که نظام مسائل را بررسی می‌کند .

دبیر سمینارهای ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی با اشاره به دیگر حوزه‌های موجود در نجما، اظهار داشت: ما در کشور روزانه از 800 پایان‌نامه دفاع می‌کنیم. این 800 پایان‌نامه ارشد و دکتری اگر مبتنی بر مسائل کشور باشد، مشاهده می‌شود که چقدر می‌تواند کشور را رشد دهد ولی متأسفانه این ارتباط خیلی دقیق نیست و دنبال این هستیم که در حوزه پژوهش این نظام و مسائل را مبتنی بر مسائل کشور اصلاح کنیم. نسل آینده که آینده‌سازان انقلاب هستند و در بیانیه گام دوم جوانان به‌عنوان آینده‌سازان معرفی می‌شوند. در حوزه اجرا که اگر این موضوعات اجرا نشوند معمولاً نمی‌تواند موفقیت را به دست آورد. در نجما ما به دنبال این سه حوزه هستیم که یک هفته در میان هم با حضور استادان سراسر کشور برگزار می‌شود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز