نگاهی به کتاب "حماسه کاوه" در «فرهنگ جبهه»

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۱۰:۴۴:۳۴
کد خبر: ۱۲۹۹۸۱۱
نگاهی به کتاب حماسه کاوه در «فرهنگ جبهه»
برنامه "فرهنگ جبهه" شنبه ۳۰ بهمن ماه از ساعت ۱۱:۳۰ با موضوع بررسی خاطرات و زندگانی شهید کاوه از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه « فرهنگ جبهه» امروز ضمن یادی از شهید کاوه ، کتاب "حماسه کاوه" درباره این فرمانده شهید بزرگوار معرفی می‌شود.

محمود کاوه از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود.

کاوه یکی از جوانترین فرماندهانی است که هدایت جنگ ایران و عراق را به عهده گرفتند. روزی که جنگ آغاز شد او یک جوان ۱۹ ساله بود اما ۳ سال بعد فرماندهی تیپ ویژه شهدا را بر عهده گرفت. تیپی که از کلیدی‌ترین یگانهای سپاه بود. موفقیت‌ها و انجام عملیات خارق‌العاده توسط این تیپ با فرماندهی کاوه باعث شد که به لشکر ویژه ارتقاء یابد.

آزادسازی سد بوکان و جاده ۴۷ کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین‌دژ به تکاب، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل عناصر منافقین به‌شمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیوئی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه «آلواتان» و آزادسازی زندان «دوله‌تو» و کشته شدن بیش از ۷۵۰ نفر از این عناصر شد، از جمله نبردهای تهاجمی‌ای بود که توسط محمود کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح‌ریزی و به اجرا گذاشته شد. تعداد عملیاتی که به وسیله کاوه علیه متخاصمین در کردستان فرماندهی شد آن قدر زیاد است که ذکر نام تمامی آنها مختصراً میسر نیست.

کاوه در ۱۰ شهریور ۱۳۶۵ در منطقه عمومی حاج عمران بر روی قله ۲۵۱۹ حاج‌عمران بر اثر اصابت ترکش خمپاره و درسن ۲۵ سالگی شهید شد.

کتاب "حماسه کاوه" نوشته حمیدرضا صدوقی، خاطراتی درباره زندگی سردار شهید محمود کاوه‌ و خصوصیات اخلاقی ایشان است. در این نوشتار خاطراتی از شجاعت‌ها و دلاوری‌های این شهید بزرگوار نیز وجود دارد.

این کتاب را انتشارات ستاره ها در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسانده است.

شنوندگان میتوانند "فرهنگ جبهه" را به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر ساعت ۱۱:۳۰ روی موج فرهنگ ردیف ۱۰۶مگاهرتز بشنوند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز