"پنج گنج" ویژه نکوداشت حکیم نظامی گنجوی

۱۴۰۰/۱۲/۱۲ - ۰۴:۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۳۰۴۳۷۷
پنج گنج ویژه  نکوداشت حکیم نظامی گنجوی
ویژه برنامه "پنج گنج" به بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی اختصاص دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این ویژه برنامه با همکاری ستاد نکوداشت حکیم نظامی گنجوی پنجشنبه ۱۲ اسفند از ساعت  ۱۹:۳۰ به روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود. 

دکتر مستکین؛ معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو به عنوان کارشناس برنامه در رابطه با حکیم نظامی گنجوی و آثار وی سخن می‌گوید.

حکیم جمال الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید نظامی گنجوی شاعر معروف ایرانی در قرن ششم ه.ق در سال ۵۳۰هجری در گنجه دیده به جهان گشود. نظامی بی شک از استادان مسلم  زبان فارسی است. اگر چه داستان سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده است، لیکن تنها شاعری است که تا پایان قرن ششم هجری توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است.او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند و توصیف طبیعت و اشخاص و احوال آنها در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است.

گفتنی است؛  خمسهٔ نظامی یا پنج گنج نظامی عنوان مجموعهٔ پنج منظومه – حدود ۲۸۹۰۰ بیت – ملقب به پنج گنج از نظامی گنجوی است که مخزن‌الاسرار،، خسرو و شیرین،، لیلی و مجنون، هفت‌پیکر  و اسکندرنامه مشتمل بر دو قسمت به نام‌های شرفنامه و اقبال‌نامه را شامل می شود و نام این برنامه نیز از آن وام گرفته شده است.

شنوندگان می توانند ویژه برنامه "پنج گنج" را از گروه هنر ‌وادب رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی مریم مقدسی و گویندگی لیدا وحیدی روی موج ۱۰۶مگاهرتز بشنوند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز