گزارش نوروزی با نگاهی به سال ۱۴۰۰ در برنا؛

چه کسی می تواند فیلم زندگینامه سردار سلیمانی را روی پرده‌ نقره‌ای ببرد؟

۱۴۰۱/۰۱/۰۸ - ۲۳:۴۸:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۵۶۶۴
چه کسی می تواند فیلم زندگینامه سردار سلیمانی را روی پرده‌ نقره‌ای ببرد؟
با اقبالی که این روزها به فیلم موقعیت مهدی می بینیم و جشنواره ای که برای این فیلم ماندگار در سینما سنگ تمام گذاشت باید گفت پرداختن به زندگی چهره های ملی و مذهبی در قاب سینما مخاطبان خود را دارد و می توان از رسانه چه سینما و چه تلویزیون در معرفی چهره های ماندگار و موثر نهایت استفاده را برد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ طبیعتا ساخت فیلمی از زندگی پر برکت سردار قاسم سلیمانی و نمایش ابعاد مختلف زندگی این شخصیت ملی چه در زندگی حرفه ای مدیریتی و چه در زندگی شخصی اتفاق مهمی است که هر کارگردانی از پس آن برنمی آید و عملا نیاز است تا برای ساخت فیلمی با این مختصات به سراغ کارگردانی برویم که جدا از توانمندی و تخصص اشراف مطالعاتی و تحقیقات میدانی وسیعی درباره‌ی این شخصیت محبوب انقلابی، ملی و حتی مذهبی دارد. در گفت و گویی با خانواده سینما موضوع را به مشورت گذاشتیم تا ویژگی های هنرمندی که می تواند قاسم سلیمانی را آن طور که باید و شاید به تصویر بکشد، بشناسیم.

به قهرمان ملی‌مان بدهکار نمانیم!

سینما و انواع هنرهای نمایشی در یکی از ژانرهای پر طرفدارشان به معرفی قهرمانان، اسطوره‌ها و چهره‌هایی می‌پردازد که با توجه به تاثیرشان بر هر جامعه و البته جایگاه اجتماعی‌شان می‌توانند جدا از جذابیت‌های دراماتیک به عنوان یک قهرمان درام لحظاتی جذاب در یک اثر نمایشی باشند ضمن اینکه اثر در این ژانر می‌تواند معرفی و انعکاسی باشد از اقدامات و حضور موثر این افراد در هر جامعه جهت الگوسازی برای دیگر نسل‌ها ، که اگر این اتفاق رخ دهد بخشی از وظایف هنر بالاخص هنر نمایش در این باب انجام شده است.

در روزهای منتهی به سالگرد عروج آسمانی سردار سلیمانی باید به این اعتراف برسیم که بخش اعظمی از آحاد ملت ایران از اقدامات ، تاثیر و جایگاه ملی سردار سلیمانی در طول سال های حضور موثرشان به خصوص در دفاع از مرز و آب و خاک کشور های اسلامی در مدیریت و دفاع مطلع نبودند و بخش اعظمی از شناخت همه مردم پس از شهادت ایشان به وقوع پیوست.

از آنجا که یکی از پر طرفدارترین و ویژه ترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان معمولا پرداختن به زندگی شخصی و حرفه ای چهره های نامدار و الگو در عرصه های مختلف بوده است جا دارد امروز یک یا تنی چند از فیلمسازان صاحب سبک و مطلع در حوزه اهداف ملی و میهنی سردار سلیمانی آستین بالا زده و در گونه های مختلف سریال ، فیلم سینمایی و حتی مستند اقدام به ساخت آثاری در خور شأن قاسم سلیمانی نمایند که این اتفاق می تواند اثری ماندگار در حوزه فیلمسازی برای هر مدیومی باشد.

هر چه بیشتر از زمان خداحافظی با سردار سلیمانی می گذرد و هر چقدر بیشتر راجع به رفتار ها و خلق و خوی شخصی و حرفه ای مرد بزرگ آشنا می شویم به این نکات می رسیم که بر خلاف بسیاری از افراد مسئول که بیش از عملشان سر و صدا دارند سلیمانی با تدبیر و نگاهی مدبرانه و کاملا تخصصی در حوزه میدان شاهکاری تکرار نشدنی در آرامش این مرز و بوم بوده است که برای خلق فردی با این ویژگی و خصوصیات هر مملکتی که می خواهد با استقلال و نگهبانی از تمامیت ارضی کشورش نمونه ای شبیه به او را داشته باشد بایستی از دوران نوجوانی روی افراد مختلف کار کرده و معرفی تاثیرگذاری بر همه اقشار جامعه داشته باشد و چه گزینه ای بهتر از سینما که در این مورد خاص می تواند گره گشایی نماید.

پرداختن به ویژگی های مختلف سردار سلیمانی در قالب فیلم و سریال و پرداختن به جزئیات نگاه ایشان در زندگی و عرق ملی طبیعتا به ریزه کاری هایی پر وسواس در فیلمسازی نیاز دارد که قطع به یقین کار هر هنرمندی نیست و پر واضح و مبرهن است در این باب خاص بایستی با مطالعه کامل بر روی ابعاد مختلف زندگی شهید سلیمانی مطالعات لازم صورت گرفته تا در نهایت حاصل اثری در قالب استاندارد های بین المللی هنر فیلمسازی در نمایش زندگی یک قهرمان باشد.

مهدی فرجی: یکی از وظایف هنرهای نمایشی پرداختن به چهره‌‎‌هایی چون سردار سلیمانی است/ سردار به هیچ حزبی وابسته نبود و هدفش سرفرازی کشور بود

مهدی فرجی

مهدی فرجی، مدیر اسبق شبکه‌های یک و دو سیما و تهیه کننده این روزهای تلویزیون و سینما و رئیس هیات مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه های دیداری، در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد درخصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد و آیا باید نگاه همه جانبه داشته باشیم به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: شهید سلیمانی پیش از آن که یک شخصیت نظامی و یک سردار دفاع مقدس باشد تبدیل به یک اسطوره ملی شده است به این دلیل که او یک شخصیت فراگیر و همه جانبه نگر داشت و بیشتر از همه به منافع ملی فکر می‌کرد و وابسته به هیچ جریان جناحی، حزبی و سیاسی نبود و برای حفظ و نگهداری و سرافرازی کشور و هموطنان خود از جان مایه گذاشت و به هر آنچه که به صلاح کشور بود توجه می‌کرد. اعتقاد من بر این است اگر قرار است به یک ویژگی شخصیتی سردار سلیمانی بپردازیم این وجوه او بسیار برجسته است و باید به آن توجه کنیم.

این تهیه‌کننده درباره قهرمان‌سازی و تاثیرگذاری پرداختن به چهره‌هایی چون سردار سلیمانی روی مخاطب تاکید کرد: اساسا یکی از وظایف هنر های نمایشی اعم از سینما، تلویزیون و تئاتر پرداختن به اسطوره‌ها و شخصیت های ملی و حماسی، و معرفی آن‌هاست. طبیعتا با معرفی چهره‌هایی نظیر سردار سلیمانی نسل آینده را می توانیم با این چهره ها و ویژگی هایشان آشنا کنیم و همچنین از غرور و افتخار ملی‌مان دفاع کنیم. این چنین کارها بسیار لازم است و در همه جای دنیا این کار را انجام می دهند و حتی زمانی که چهره ملی هم ندارند آن را خلق و به دنیا معرفی می کنند. در این مسئله غفلت کرده ایم و چهره های بسیاری برای پرداختن به آن داریم و حتما باید در تولید آثار نمایشی مان  درکنار دیگر آثار به این بخش هم توجه داشته باشیم.

مهدی فرجی در پایان درخصوص اینکه کدام کارگردان توانایی های لازم را دارد تا در قواره های سردار سلیمانی فیلمی بسازد اظهار داشت: اسم نمی برم اما کارگردانانی هستند که ممکن است که ناشناس باشند اما استعدادهای زیادی در آن ها وجود داشته باشد، به هر حال در کنار کارگردانان سینما و تلویزیون کسانی هستند که نشان داده اند این توانایی را دارند که آثار های بزرگ ملی و حماسی بسازند و می توان به آن ها اعتماد کرد و کار را به آنان سپرد و انتظار داشت که آن ها هم اثری در شأن سردار سلیمانی بسازند.

ابراهیم اصغری: مکتب و تفکر حاج قاسم سلیمانی پتانسیل یک درام ملی را دارد!

ابراهیم اصغری

ابراهیم اصغری، تهیه کننده  سینما که آثاری چون "اشنوگل"، "تک تیر انداز"،" به کبودی یاس" و.... در کارنامه اش دیده می‌شود در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد درخصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد و آیا باید نگاه جانبه داشته باشیم؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر برنا گفت: قطعا باید یک نگاه همه جانبه داشت خصوصا اگر قرار است سریال باشد، در فیلم زمان  برای بیان یک قصه محدود است و به همین دلیل باید یک قصه اصلی داشته باشیم و به یک سری از ویژگی های محدود این شخصیت بپردازیم اما در سریال فرصت پرداختن همه جانبه به ویژگی‌ها بیشتر است و می‌توان به بهانه قصه اصلی و قصه‌های کوچک ویژگی های مختلف سردار سلیمانی را بیان کرد.

این تهیه کننده اظهار داشت: از نظر من بیشترین سرفصلی که باید  مد نظر یک فیلمساز قرار بگیرد مکتب و تفکر انقلابی شهید سلیمانی  است و اگر به عنوان یک مکتب تفکرات او را ببینیم باید به ابعاد مختلف و ویژه ای از او بپردازیم که شاید در خیلی از انسان های مختلف این ویژگی ها یافت نشود و تعداد کسانی با این تفکرات خیلی محدود باشد. این شخصیت با توجه به نظامی بودن و فعالیت در دوران دفاع مقدس در بخش نظامی و مقاومت کشور یک شخصیت جامع الاطراف است به همین دلیل هم خلق و خوی مختلفی دارد که می توان به آنها پرداخت و هم شخصیتی که در یک مقام بالای نظامی قرار دارد. اما اخلاقیات او به شکلی است که در قلب تمام مردم و نیرو هایش جا داشت و آنها با دل و جون در سایه تفکرات او که مکتب اباعبدالله و مقاومت است فعالیت کرده اند.

ابراهیم اصغری در خصوص تاثیر گذاری پرداختن به چهره هایی چون سردار سلیمانی روی مخاطب تاکید کرد: در خصوص پرداختن به این شخصیت ها، یکی از اولویت هایی که باید مد نظر قرار دهیم این است که به موقع به این شخصیت ها بپردازیم و مانند خیلی از شخصیت ها و وقایع تاریخی که آنقدر دیر اقدام کردیم که دیگر آن تاثیر گذاری و هلاوتش را از دست داده بود، دوم اینکه شخص و نهادی که قرار است درباره ی سردار سلیمانی اثری نمایشی تولید کند باید روی همه ی ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی تحقیق و پژوهش کند تا بتواند با عناصر حرفه ای سینما یک شخصیت تاثیر گذار از او به نمایش بگذارد که بتواند نسل حاضر به خصوص نسل جوان، در حالی که هنوز داغ از دست دادن و شهادت این شخصیت در دل ها وجود دارد بتواند اثر را ارائه دهد. قطعا تاثیر گذاری اش بیشتر خواهد بود.

تهیه کننده فیلم «کبودی یاس" درباره قهرمان سازی با استفاده از چهره هایی چون سردار سلیمانی و تاثیر آن تاکید کرد:به نظر من یکی از خلاء های مهم سینما و بالطبع آن خلاء های مختلف و مهم جامعه و نسل جوان نداشتن قهرمان است به نظر می آید که داشتن قهرمان در سینما و آثار نمایشی جایش، خالی است البته گاها در این سال ها به صورت محدود یک نگاه قهرمانانه به شخصیتهای انقلابی و دفاع مقدس داشتیم اما آنقدر کم و محدود بوده است که نسل جوان را مقداری از خودباوری دور کرده است. الویت پرداختن به شخصیت های انقلابی و دفاع مقدس شاید یک نگاه قهرمانانه باشد که نسل جوان ما به ان به شدت نیاز دارد.

اصغری در پایان درباره اینکه کدام کارگردان توانایی‌های لازم را دارد تا در قواره‌های سردار سلیمانی فیلمی بسازد اظهار داشت: انتخاب کارگردان برای این نوع فیلم‌ها سخت است اما کارگردانانی داریم که می‌توانند از پس این کار بربیایند.

جلیل شعبانی: در تولیدات نمایشی جای سردار سلیمانی‌ها خالی است/ شخصیت پردازی‌های قابل باور در اولویت باشد

286564

جلیل شعبانی تهیه کننده سینما که آثاری چون "منصور"، "قسم"، سوءتفاهم" و... در کارنامه اش دیده می شود در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد درخصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد و آیا باید نگاه جانبه داشته باشیم به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا گفت: زمانی که درباره ی یک شخصیت ملی و مذهبی اثری قرار است تولید کنیم حتما باید شخصیت پردازیمان برای مخاطبان و کسانی که فیلم یا سریال را می بینند قابل باور و ملموس باشد. به هر حال قهرمانان ما با فیلم های هالیوودی تفاوت دارند و شخصیت و فرهنگمان هم با کسی که در اروپا و آمریکا زندگی می کند متفاوت است. تصور می کنم این قابل باور بودن اولین مشخصه ای است که آن اثر باید داشته باشد تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند خیلی از فیلم ها هم که موفق نمی شوند از همین جهت است، شخصیت هایشان ملموس نیست و مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی کند. خود این شخصیت پردازی کمک می کند تا فیلم دیده شود.

تهیه کننده فیلم منصور درباره ی قهرمان سازی با استفاده از چهره هایی چون سردار سلیمانی و تاثیر آن تاکید کرد: نکته ای که سال ها در سینمای ایران به آن می پردازند این است که ما در تولیدات نمایشی مان قهرمان نداریم و باید شخصیت های مان به سمتی برود که قهرمان معرفی کنیم تا مخاطب با آن همزاد پنداری کند و به وسیله آن با فیلم همراه شود.از نظر من بسیار تاثیر بالایی دارد و حتما لازم است که این اتفاق بیفتد. شاید به گفته ی بعضی از دوستان درحال حاضر زود باشد و باید زمان بیشتری از این اتفاق بگذرد تا بتوان از همه ی جوانب ماجرا را بررسی کرد تا متوجه آن شویم که بهتر است به کدام مقطع از زندگی سردار سلیمانی یپردازیم تا مخاطب را جذب کند. از نظرم این اتفاق، اتفاق خوبی است که درباره شخصیت های ملی مذهبی آثار نمایشی بسازیم و باید روی آن سرمایه گذاری شود.

شعبانی در پایان درباره اینکه کدام کارگردان توانایی های لازم را دارد تا در قواره های سردار سلیمانی فیلمی بسازد اظهار داشت: هم می توانیم ریسک کنیم و میدان را به کارگردانان جوان تر بدهیم که سابقه ی کاری زیادی ندارد اما یک کار شگفت انگیز خلق کنند که خب این تجربه را قبلا هم داشته ایم درحال حاضر هم داریم، هم می توانیم به سراغ کارگردانان با تجربه تر مانند ابراهیم حاتمی کیا، آقای تبریزی و... برویم اما فکر می کنم اگر به جوانان اعتماد کنیم تا آن ها یک اثر در خصوص سردار سلیمانی خلق کنند حتما اتفاق جدید تری خواهد افتاد اما خب به هرحال کار ریسک پذیری است و ممکن است کار خوبی از آب در نیاید،باید انتخابمان را درست انجام بدهیم.

سعید سیدزاده: فرزندان‌مان پیرو قهرمانان داخلی باشند/ جامعه برای رشد نیازمند الگو است/ قاسم سلیمانی قهرمان ایران است!

سید+سعید+سیدزاده

سعید سیدزاده تهیه کننده سینما و تلویزیون که در کارنامه هنری اش کار هایی چون "شب بخیر فرمانده"، "زیبا تر از زندگی"، "خداحافظ رفیق" و... دیده می شود در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد درخصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد و آیا باید نگاه همه جانبه داشته باشیم به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا گفت: من به جرات می توانم بگویم که شناختی که کامل و جامع باشد نسبت به سردار سلیمانی ندارم که بتوانم راجع به او مبسوط حرف بزنم اما در باب فیلم و سریال اعتقاد من بر این است که اگر قرار است راجع به یک شخصیت ملی ، میهنی و مذهبی فیلم و یا سریالی ساخته شود ابتدایی ترین موضوع که بسیار هم ضروری است و باید لحاظ شود، هم مسئولین فرهنگی به عنوان سفارش دهنده  و هم هنرمند به عنوان سازنده این است که آن هنرمند علاقه و اشتیاقی عظیم نسبت به آن شخصیت داشته باشد یعنی به آن شخص باور داشته باشد و برای ساخت فیلم تحقیق و پژوهش جامع و کامل میدانی و کتابخوانه ای انجام دهد، با همکلام شدن با اطرافیان،دوستان و آشنایان اساتید و شاگردان و مسائلی که در کتب درج شده بتواند به یک آگاهی کامل برسد و بعد از آن اثرش را به نگارش درآورد.

سید زاده درخصوص تولید اثر نمایشی درباره یک شخصیت ملی مذهبی یادآور شد: به خاطر دارم که قرار بود درباره ی یک شخصیت بزرگ کاری را تولید کنیم، من در وهله اول به آن نهادی که این سفارش را داده بود این جمله را گفتم: خواهش من این است که اگر این اثر آنی که باید نشد آن را بسوزانید. به این دلیل که تاثیر منفی ای که یک اثر بد در جامعه می گذارد آنقدر زیاد است که با ده اثر دیگر هم نمی توان برطرفش کرد لذا ساخت هر اثر تصویری در خصوص یک شخصیت بزرگ نیازمند یک آگاهی شگرف است که هیچ اشتباهی صورت نگیرد چون اگر اتفاق بیفتد تاثیرات منفی بسیاری به دنبال خود خواهد داشت. به طور مثال در خصوص شخصیت حاج احمد متوسلیان یک اثری ساخته شد که من به عنوان کسی که خود را فرزند انقلاب، جنگ و دفاع مقدس می دانم نسبت به این شخصیت شک بزرگی به دلم افتاد که آیا این شخصیت آنقدر منفی بود؟

او ادامه داد: لذا من متصور هستم که هم مسئولین فرهنگی که دغدغه مند و دلسوز هستند و می خواهند با به تصویر کشیدن شخصیت های ملی مذهبی تاثیر مثبتی در جامعه بگذارند و هم هنرمندی که می خواهد اثر را خلق کند باید دقت لازم را باید به کار ببرند تا این تاثیر مثبت را در جامعه بگذارند تا افراد جامعه به دنبال قهرمانان خارج از مرز ها نگردند و قهرمان واقعی را در میان شخصیت های ملی و مذهبی کشور خود پیدا و از آنها تبعیت کنند.

این تهیه کننده درباره ی قهرمان سازی با استفاده از چهره هایی چون سردار سلیمانی و تاثیر آن تاکید کرد: آنقدر می تواند موثر باشد که فرزندانمان به انحراف کشیده نشوند.قهرمان پروری زمانی مطرح می شود که نیاز قهرمان دوستی در جامعه احساس شود. فرزندان ما احتیاج دارند که قهرمان داشته باشند، و این قهرمانان می تواند پدرشان باشد و یا از اطرافیانش و افراد بزرگ تر باشد. جامعه برای رشد کردن نیازمند الگو است و قهرمان یعنی الگو. شخصیتی مانند حاج قاسم سلیمانی، آنقدر بزرگ است که من کوچک تر از آنم که بخواهم راجع به او صحبت کنم اما اگر درباره چنین شخصیت هایی برای فرزندانمان گفته شود مطمئنا می توانند قهرمانان و الگو های خوبی برای نسل آینده باشند.

سید زاده در پایان درباره اینکه کدام کارگردان توانایی های لازم را دارد تا در قواره های سردار سلیمانی فیلمی بسازد اظهار داشت: اسم نمی برم فقط می گویم کسی می تواند فیلمی در قواره های سردار بسازد که دلش با او باشد کسی که عشق سردار سلیمانی را در دلش داشته باشد و او را باور داشته باشد. اینطور نباشد که فقط یک پروژه را علم کند و بعد هم والسلامش را بگوید. یک باید عاشق سردار سلیمانی باشد دو علمش را داشته باشد و سه توان اجرای آن تفکر را داشته باشد، آن وقت مطمئنا موفق خواهد بود.

رحمان شلیلیان: شخصیت سردار سلیمانی شاخصه‌های یک کاراکتر دراماتیک را دارد/ باید به سمت آثاری که وحدت ملی را ترویج می‌کند برویم

عبدالرحمن+شلیلیان

رحمان شلیلیان، کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری چون «زمین آسمانی»، «بچه‌های گروه بلال» و... در کارنامه‌اش دیده می‌شود، در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد درخصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می‌تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد و آیا باید نگاه همه جانبه داشته باشیم؟ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: از نظر من زمانی که قرار است یک شخصیتی را ارائه کنید که یک شخصیت الگو است باید او را زوجتین ببینیم یعنی شخصیتی که تک بعدی باشد از لحاظ قواعد نمایشی و دراماتیک جذابیت های لازم را ندارد، شخصیت هایی جذاب و گیرا هستند که می تواند برای بیننده حس همزاد پنداری را ایجاد کنند و مخاطب را با خود همراه کنند که تمام این وجوح و شاخصه های انسانی را سردار سلیمانی در شخصیت خود داشت.

این کارگردان درخصوص فیلم مستندش تصریح کرد: با سردار سلیمانی مذاکره هایی کرده بودیم و قرار بود یک فیلم مستند در رابطه با او بسازیم، در پی صحبت ها و تحقیق و پژوهش هایی که انجام داده بودیم متوجه شدیم او خصیصه‌های شخصیتی که بتوان از آن فیلم ساخت، را دارد و به شدت شخصی رئوف، هوشمند و از قوه تحلیل بسیار بالایی برخوردار بود. اگر در تاریخ هم تحقیق کنید چنین شخصیت‌هایی است که می توان از آنها اثری خلق کرد.

شلیلیان درباره تاثیر گذاری پرداختن به چهره هایی چون سردار سلیمانی روی مخاطب اظهار داشت:از نظر من به شدت در جامعه نیاز است. باید حوزه همگرایی و همبستگی ملی مان را گسترش بدهیم. در وهله اول باید از شعار دادن پرهیز کنیم و به وجه رئالیستی توجه داشته باشیم، به عقیده من واقعیت زندگی سردار آنقدر جذابیت دارد که اصلا نیازی به اینکه سمت شعار دادن برویم نیست. باتوجه به هجمه‌هایی که در وحدت ملی‌مان می‌بینیم که حاصل حضور منحوس کشورهای استعمارگر است، متوجه می‌شویم در این دهه اخیر تفکرات مارکسیستی رسوخ پیدا کرده است و به بدنه و وحدت ملی مان ضربه زده و آن را هدف گرفته است. در نتیجه قطعا باید به سمت و سویی که آثار همگرایی و وحدت ملی را ترویج می کند برویم.

این تهیه‌کننده درباره قهرمان سازی با استفاده از چهره‌هایی چون سردار سلیمانی و تاثیر آن تاکید کرد: بیننده امروز تمایلاتش به سمت همین  قهرمان سازی‌هاست و صاحبان آثار باید قبل از تولید یک اثر مخاطب شناسی، که بخشی از کار محسوب می‌شود را در نظر بگیرند. مخاطبین امروز فیلم هایی در ژانرهای قهرمان پروری را می پسندند و یکی از دلایل و فاکتورهای موفقیت فیلم‌های هالیودی این است که قهرمان خلق می‌کنند و شخصیت‌های قهرمانان‌شان را آنقدر بال و پر می دهند که تبدیل به اسطوره می شوند و بیننده را با خود همراه می کنند، ما به لحاظ فرهنگی و تاریخی مملو از اینچنین شخصیت ها هستیم و می‌توانیم چنین کارهایی انجام دهیم.

جواد مزدآبادی: منش اخلاقی شهید قاسم سلیمانی او را به اسطوره تبدیل کرده است

مزدآبادی

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون که در آثاری چون «چهار چرخ»، «دنگ و فنگ روزگار»، «خون بها» و... در مقام کارگردان حضور داشته، در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد درخصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد و آیا باید نگاه همه جانبه داشته باشیم؟ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: کاراکتر و شخصیت قاسم سلیمانی خیلی خاص است یعنی هم به لحاظ بعد اخلاقی‌شان زبانزد بودند، هم منش و رفتار بسیار خوبی داشتند و هم در نظام و سیاست های نظامی بسیار شخصیت شجاع و با درایتی بودند به همین دلیل کسی که می خواهد یک اثر نمایشی در خصوص سردار سلیمانی تولید کند باید چند وجهی به او نگاه کند و فقط بعد فعالیت هایی که در عرصه نظام، دفاع مقدس و مدافعین حرم انجام داده اند را در نظر نگیرد. تصور می کنم آن چیزی که سردار سلیمانی را تبدیل به یک اسطوره کرد بیشتر بعد اخلاقی‌شان بود

او ادامه داد: حاج قاسم آنقدر انسان بزرگوار و تأثیرگذاری بود که همین منش رفتاری‌اش باعث شده بود در قلب مردم جای پیدا کند و هر قشر از مردم او را دوست داشته باشند و اواخر عمرش فعالیت های نظامی ای که انجام داده بود نمایان شد و مردم متوجه شدند که او چه کارهای بزرگی در عرصه نظام از جمله در دوران دفاع مقدس، مدافعین حرم، مقابله با داعش و... انجام داده است اما آن چیزی که باعث شده بود همه به او ایمان داشته باشند و مورد توجه قرار بگیرد این بود که او علارغم اینکه سردار بزرگی بود و جایگاه والایی داشت ناشناخته بود و آنقدر خاکی بود که سالیان سال کسی از فعالیت های او خبر نداشت.

مزدآبادی تاکید کرد: سردار سلیمانی بسیار مردمی بودند. خیلی از مسئولین ارتباط‌شان با مردم قطع است اما سردار با مردم ارتباط نزدیک داشت و کارهای عام المنفعه انجام می داد و مثل یک سرباز برای این نظام کار می‌کرد به همین دلیل هم روی سنگ قبرش گفته بود بنویسند سرباز ولایت چون خود را به عنوان یک سرباز و از جنس مردم می دید نه به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی که بخواهد بین او و مردم فاصله ایجاد شود و کارهایی که انجام میداد برای مردم و وطن بود.این موارد شاخصه های بزرگ سردار سلیمانی که اگر کسی بخواهد به آن بپردازد باید همه ی این جهات را در نظر بگیرد.

این کارگردان در خصوص تاثیر گذاری پرداختن به چهره هایی چون سردار سلیمانی روی مخاطب اظهار داشت: قطعا تاثیر گذار خواهد به این دلیل که این چنین شخصیت هایی الگوهای جامعه هستند و در این زندگی روزمره و عادی و یکنواختی که مردم درحال سیر کردن هستند بعضی از افراد مانند نگین یک انگشتر می درخشند و زندگی‌شان پر از درس برای نسل جدید است. علارغم این تشییع جنازه ی باشکوهی که برای سردار سلیمانی برگزار شد اما باز هم کسانی هستند که هنوز او را نمی شناسند و نمی دانند چه کارهایی انجام داده است. البته برای ساخت چنین فیلمی باید یک شناخت کامل و جامع از او داشته باشیم، به طور مثال فیلمی که درباره ی چمران ساخته شد واقعا برش و مقطع کوچکی از زندگی او بود که فیلمش ساخته شد و نمی توانست شناخت کامل و جامعی از آن را به مخاطب ارائه دهد. بنابراین اگر قرار است فیلمی ساخته شود که تاثیر گذار باشد و مخاطب جذب آن شود باید بزرگی سردار سلیمانی در آن فیلم نشان داده شود. 

کارگردان سریال «خون بها» درباره قهرمان سازی با استفاده از چهره هایی چون سردار سلیمانی و تاثیر آن تاکید کرد: یکی از وظایف مسئولین فرهنگی یک کشور این است که برای نسل جوان الگو سازی کنند و در ایران افراد زیادی را داریم که زندگی آن ها می تواند تاثیر گذار باشد. قبلا هم درباره ی تعدادی از آن ها فیلم ساخته شده است مانند فیلم «ایستاده در غبار» اما همچنان افراد زیادی داریم که می توان از آن ها فیلم ساخت و مطمئنا تاثیر گذار خواهند بود، این الگو سازی وظیفه مسئولین است، به جای اینکه فرزندان‌مان قهرمان هایشان را در فیلم های خارجی پیدا کنند، قهرمانانی که دورغین هستند، باید از کسانی که در ایران هستند و می توانند در سطح بین الملی مطرح شوند استفاده کنیم.

جواد مزدآبادی در پایان درباره اینکه کدام کارگردان توانایی های لازم را دارد تا در قواره های سردار سلیمانی فیلمی بسازد؟ گفت: کارگردانان خوبی داریم که عرق این را دارند که برای این کشور فیلم بسازند و توانایی بالایی هم دارند، مهم این است که زمانی که می خواهیم درخصوص یک انسان بزرگ فیلمی بسازیم باید از او حمایت های همه جانبه شود و امکانات در اختیارش بگذارند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز