در برنامه رادیویی سیم و زر؛

بررسی «نقاشی قهوه‌خانه‌ای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» در سیم و زر

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۱:۴۵:۳۷
کد خبر: ۱۳۰۶۴۶۰
بررسی «نقاشی قهوه‌خانه‌ای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» در سیم و زر
«نقاشی قهوه‌خانه‌ای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» بررسی می‌شود.

به گزارش گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  در تازه‌ترین برنامه رادیویی سیم و زر کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» نوشته نرگس ذکرعلی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

تازه‌ترین برنامه رادیویی «سیم و زر» رادیو فرهنگ به گفت‌وگوی محمد آسیابانی به عنوان کارشناس مجری با نرگس ذکرعلی نویسنده کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای؛ نمایشی از فرهنگ ملی و مذهبی» اختصاص دارد.

این برنامه از ساعت ۱۲:۳۰روز  دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ از گروه کتاب رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

این کتاب پاییز امسال با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۳۹ صفحه از سوی  نشر ندای تاریخ منتشر شده است.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای که در برخی منابع از آن تحت عنوان خیالی‌نگاری نیز نام برده شده است، مطرح‌ترین نقاشی ایرانی در شاخه هنرهای عامیانه به شمار می‌رود. نرگس ذکرعلی تلاش کرده تا در این کتاب ضمن آشنا کردن خواننده با تاریخچه و ویژگی‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای، به بازخوانی برخی از آثار این نقاشی عامیانه ایرانی بپردازد.

همچنین در این پژوهش با بررسی فرهنگ جامعه ایرانی و شناخت عوامل تأثیرگذار بر این هنر، سعی بر کشف چگونگی تأثیرگذاری فرهنگ ملی و مذهبی بر آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای بوده است، چرا که هنر عامیانه را متعلق به هر قوم و ملیتی که باشد، نمی‌توان جدا از جامعه تولیدکننده آن مورد توجه قرار داد.

درون‌مایه این شیوه نقاشی موضوعات رزمی، مذهبی و بزمی بود، به همراه تلفیقی از ارزش‌های مذهبی و میهنی ایرانیان. این نوع نقاشی بیشتر دارای نقش‌هایی از حماسه‌های جانبازی و ایثار پیشوایان دینی ایرانیان و امامان شیعه و نیز پهلوانان ملی ایران بوده است. درون‌مایه بسیاری از این نقاشی‌ها حادثه عاشورا و حکایات شاهنامه است که بر دیوارها نقاشی شده است. همین مسئله ضرورت تحلیل جامعه تولید کننده نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نسبت آن با هنرمندان را نشان می‌دهد.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای، چگونگی تأثیر فرهنگ ملی و مذهبی بر شکل‌گیری نقاشی قهوه‌خانه‌ای، موضوعات تکرارشونده در نقاشی قهوه‌خانه‌ای و چگونگی تأثیر فرهنگ ملی و مذهبی بر تکرار موضوعات

تصاویر شکل یافته عناوین چهار فصلی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

برنامه «سیم و زر» که ویژه نقد کتاب است، با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرای فاطمه اسحاق تبار دوشنبه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز