گفت و گوی ویژه نوروزی برنا؛

بابک افرا: سال گذشته ۶ ترانه‌ام مورد استقبال مردم قرار گرفت/ خوانندگان در این اوضاع بد اقتصادی با گرفتاری تولید موسیقی می‌کنند؛ مدیران با ما همکاری کنند!

۱۴۰۱/۰۱/۱۰ - ۲۳:۱۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۴۳۸
بابک افرا: سال گذشته ۶ ترانه‌ام مورد استقبال مردم قرار گرفت/ خوانندگان در این اوضاع بد اقتصادی با گرفتاری تولید موسیقی می‌کنند؛ مدیران با ما همکاری کنند!
بابک افرا خواننده «هیچی نمیشه» که با این ترانه به شهرت رسید و پس از آن کار حرفه ای خود را در این زمینه ادامه داد با پشت سر گذاشتن سال 1400 با او به واسطه روز های پایانی سال و نزدیک شدن به بهار 1401 گپ و گفتی زدیم تا از حال و احوال این روز هایش بشنویم که او خبر از انتشار دو قطعه جدید نوروزی در اوخر اسفند ماه داد و از فعالیت هایش سخن گفت.

بابک افرا خواننده ، ترانه سرا و آهنگساز با انتشار آهنگ «هیچی نمیشه» مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفت که همین موضوع باعث شهرت او شد بعد از آن او تیتراژ برنامه «عصر شیرین» را با شعر و آهنگی از خودش خواند و سپس خواندن تیتراژ سریال «بوتیمار» را برعهده داشت و در ادامه تیتراژ مسابقه «سیم آخر» را هم به خوبی اجرا کرد. این خواننده در طول مدت فعالیتش آثار ارزشمندی را به انتشار رسانده اما تا کنون آلبوم مستقلی منتشر نکرده و تمامی آهنگ‌هایش به صورت سینگل (تک آهنگ) هستند. 

او که در کارنامه هنری اش آثاری چون : کنج خوش‌خیالی، هیچی نمیشه، لحظه، دلبر، روشن، حاجی فیروز، غم مخور، تب (پرستار)،  شهربازی،  فلونی، خانه ما (کرونا) ، ظهر مرداد ، باغ بی‌برگی ، شوخ کمرباریک، رفیق ، خانوم یلدا، بمب (سیم آخر)، یه روز خوب، نامهربونی، خیام ، خانوم، سارق، الحمدلله ، سلام صبح‌بخیر و... دیده می شود در گفت و گویی نوروزی با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در خصوص اینکه سال گذشته را چگونه پشت سر گذاشته است و چه برنامه هایی در دست داشت گفت: سال گذشته من 6 قطعه ترانه به نام های «نامهربونی»، «خانوم»، «خیام»، «سارق»، «الحمدلله» و «سلام صبح بخیر» منتشر کرده ام که از بین این 6 تراک دو قطعه «خانوم» و «خیام» بسیار درخشیدند و علاوه بر این دو آهنگ ترانه «سلام صبح بخیر» نیز مورد استقبال زیاد قرار گرفت که از این بابت بسیار خوشحالم و خداراشکر می کنم. اتفاق جالب و مهم دیگری که سال گذشته برای من رخ داد وایرال آهنگ «یلدا» سال 99 در شب یلدا سال 1400 بود که جانشین آهنگ معروف «آخ تو شب یلدای منی» شد و بسیار شنود پیدا کرد.

خواننده «سارق» در پاسخ به این سوال که چه برنامه حرفه ای برای سال جدید دارد و قرار است چه کار هایی انجام دهد بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال جدید در هفته آخر اسفندماه دو قطعه آهنگ نوروزی در دست دارم که قرار است منتشر کنم که یکی از آن ها «خانواده رجبی» نام دارد که تقریبا حدود یک سال است که آن را تولید کرده ام اما به دلایلی این امکان فراهم نشد تا منتشر شود و قطعه دیگری به نام «ارباب خودم» است که به انتشار می رسد. در نظر دارم تا آهنگ دیگری را که در حال تنظیم است آماده پخش کنم و به امید خدا در عید فطر آن را منتشر می کنم. امسال تصمیم گرفته ام تا سبک موسیقیایی کارم را تا حدودی به همین فرم حفظ کنم اما  سبک سازبندی را کمی تغییر دهم و مدرن تر پیش ببرم.

افرا در خصوص این که چرا برخی از علاقه مندان به خوانندگی با هزینه های بالا و تولید تراک و قطعه های نامرغوب چهره شدند اما بسیاری از استعداد ها به دلیل هزینه های بالا ناشناخته ماندند تصریح کرد: بله دقیقا بسیاری از استعداد ها ناشناخته ماندند اما این مسئله نکته ای را به ما یادآور می شود  که موسیقی خوشبختانه یا شوربختانه فقط مبنی بر داشتن استعداد نیست و به نظر من باید به چشم صنعت به آن نگاه کرد که اجزای مختلفی دارد  و بخشی از آن اجزا استعداد است اما بخش زیاد دیگر آن به این بر می گردد که محتوایی که تولید می شود مناسب چه نوع افراد و مخاطبانی است درواقع باید مخاطب شناسی کرد اگر بخواهم بیشتر بگویم بخشی از آن به پخش و توزیع گسترده و یک بخش دیگر به اطلاع رسانی و شنیده شدن کار بر می گردد. موسیقی از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول آن فنی و بخش دیگر تجاری و تبلیغاتی است و تمام این بخش ها باید دست به دست یکدیگر دهند تا استعدادی بتواند شنیده و دیده شود در غیر این صورت به همان شکل باقی می ماند و متاسفانه فرصت پیدا نمی کند تا خودش را مطرح کند .

او ادامه داد: درخشش افرادی که با هزینه های بالا قطعه های نامرغوب تولید کرده اند تنها به این دلیل بوده است که بخش های تجاری، تبلیغاتی، معرفی و پخش یک اثر را خوب پوشش داده اند و همین باعث می شود تا کار شنیده شود و افراد چهره شوند اما دوام آن ها در بازار موسیقی بسیار زیاد به استعداد وابسته می شود درواقع به هیچ عنوان نمی توان فردی که استعداد کافی در این زمینه ندارد را به طور طولانی در این بازار با وجود تبلیغات زیاد و پخش و توزیع حفظ کرد چراکه یکی از مسائلی که باعث حذف او می شود همین امور است و خیلی سریع و بسیار راحت افراد دیگری جای او را خواهند گرفت.

خواننده «باغ بی برگی» در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری کنسرت برای هر خواننده باید تنها مبتنی بر داشتن تهیه کننده باشد یا بستگی به درآمد خواننده دارد ؟ بیان کرد: درآمد و داشتن سرمایه بخشی از لوازم لازم برای برگزاری کنسرت است، بخش دیگر داشتن کمپانی هایی است که پیچ و خم های نظام اداری و قوانین را بشناسند ، بتوانند با سالن های برگزاری کنسرت ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعامل داشته باشند درواقع بخشی از این ماجرا به تبلیغات بر می گردد و نیاز است تا تهیه کننده یا عوامل آن کپانی ها بتوانند روابط خوبی با افراد داشته باشند و پوشش تبلیغاتی درستی ارائه دهند و در کنار آن نیز از داشتن اسپانسر بهره مند شوند البته که داشتن اسپانسر صرفا مبتنی بر داشتن درآمد نیست و خیلی از افراد خود صاحب درآمد هستند ولی توانایی اینکه بتوانند با اسپانسر ارتباط بگیرند و نظر او را برای اینکه او از آن ها حمایت کند را ندارند درواقع این فن مذاکره است و تعاملاتی در این میان وجود دارد اما به نظر من تنها داشتن درآمد و برگزاری کنسرت به صورت تک نفره کافی نیست و ارتباطات، روابط، مسائل قانونی، مسائل تبلیغاتی و پوشش های خبری در این بین به شدت لازم است. بسیاری از افراد وقتی به فکر برگزاری کنسرت هستند از یک الی دو ماه قبل شروع به مانور تبلیغاتی می دهند و خواننده ها را در برنامه های مختلف رادیویی، تلویزیونی، پلتفرم ها، فضای مجازی و... دعوت می کنند تا آن فرد را کم کم مطرح کنند  و بعد از اینکه این اتفاقات به ثمر نشست و خواننده برای چشم ها آشنا شد به سراغ برگزاری کنسرت می روند.

این خواننده در خصوص اینکه با توجه به تعطیلی مشاغل و کسب و کار ها در طی دو سال کرونایی و وجود تورم آیا زندگی او از لحاظ اقتصادی تنها از راه موسیقی تامین و مدیریت می شود اظهار کرد: خیر! تنها از راه موسیقی درآمد زایی نمی کنم. من معلم هستم و درحال حاضر در یک موسسه آموزشی مشغول کار و فعالیت هستم و درواقع آن موسسه محل درآمدزایی من است و موسیقی نیز در ابتدا در کنار فعالیت آموزشی ام بود که منتها کم کم درحال رشد است درواقع شاید بتوان گفت 50 درصد وقت من صرف موسیقی می شود.

افرا در این باره که چه دلیلی دارد برخی از کنسرت ها خالی از مخاطب باشند و خواننده بدون گیشه و برای دوستان و آشنایان کنسرت برگزار کند خاطرنشان کرد: این دست از خوانندگانی که برای دوستان و آشنایان خود کنسرت برگزار می کنند افرادی هستند که بسیار علاقه مند به این کار هستند چرا که این کار بسیار جذاب است. راستش در دنیای موسیقی برخی از افراد فقط به دنبال هزینه کردن هستند درواقع برگشتی هم ندارند اما برخی از افراد دیگر هستند که ماشین زیر پای خود را می فروشند تا بتوانند خرج تولید آلبوم خود را در بیاورند و باقی مانده موجودی را خرج پخش آثار خود می کند درواقع هزینه های پخش ترانه از تولید آن بیشتر است. گاهی اوقات هم که خواننده ای در فضای مجازی شروع به تبلیغات می کند و از افراد آشنا می خواهد تا پول بدهند و به کنسرت او بیایند قطعا کسی حاضر به انجام این کار نیست چراکه به صورت مصنوعی کار منتشر و پخش شده است. 

هنرمندان عادی به هیچ عنوان دست به این کار نمی زنند چراکه اگر خواننده هنر داشته باشد اثرش شنیده می شود و خوانندگانی که درآمد زیاد دارند این کار را انجام می دهند و در آخر نیز در اوج از خوانندگی خداحافظی می کنند.

بابک افرا در پایان و در پاسخ به این سوال که برای سال جدید چه آرزو و سخنی با مدیران این عرصه دارد گفت: پیچ و خم های اداری و قانونی فعالیت در زمینه موسیقی در ایران بسیار زیاد است درواقع مشکلات مجوز شعر، موسیقی بسیار وقت گیر هستند. مراجع صدور و مجوز خوانندگان متفاوت است درواقع صدا و سیما یک مرجع جدا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک مرجع جداگانه دیگر است و البته در کنار این ها شاید مراجع دیگری نیز وجود داشته باشد و من اطلاعی ندارم اما من به شخصه برایم پیش آمده است که برخی از ترانه هایم از سوی صدا و سیما مجوز گرفته است اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست رد به آن زده است و مجوزی به این ترانه من تعلق نگرفت به طور مثال آهنگ «رفیق» که جزو یکی از تراک های معروف من محسوب می شود از طرف ارشاد مجوزی برای آن صادر نشد که من نیز تصمیم بر این دارم تا دلیل محکمه پسند آن ها را برای مجوز نگرفتن این ترانه جویا شوم و خواسته من از مدیران حوزه موسیقی این است که کار ها را تسهیل کنند چراکه در این ایام که اوضاع اقتصادی خوب نیست عده ای مانند ما با چنگ و دندان و گرفتاری درحال تولید موسیقی هستیم و واقعا هیچ اشکالی ندارد که مسئولین مسیر پیش روی ما را هموار کنند چراکه ما برای شادی مردم موسیقی تولید می کنیم و چه بهتر که مدیران در این قسمت با ما همکاری کنند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز