گزارش هفته؛

تئاتر ثروتمندانه فقیر است/سرمایه هایی که تئاتر از آن سهمی نمی برد!

۱۴۰۰/۱۲/۲۷ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۰۳۲۰
تئاتر ثروتمندانه فقیر است/سرمایه هایی که تئاتر از آن سهمی نمی برد!
با حضور بخش خصوصی در تئاتر طبیعتا اوضاع و احوال تئاتر در کشور می رفت تا سر و سامان بیشتری بگیرد اما کرونا و تعطیلی سالن های نمایش باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران و تهیه کنندگان از این مسئله دچار ضرر های مالی شوند. بی تردید سرمایه گذاری در تئاتر می تواند سود های مادی و معنوی بسیاری را با خود همراه داشته باشد به شرطی که مسیر درستی را در جهت اقتصاد تئاتر به واسطه ی گیشه ی مناسب و ارتقاء کیفی هنر نمایش موثر در کشاندن مخاطب تئاتر به سالن ها در رأس کار قرار دهید. کارشناسان حوزه نمایش در بحث سرمایه گذاری و نحوه ی این مشارکت با ما همکلام شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا؛ هادی مرزبان کارگردان تئاتر و داوود نامور مدیر سالن نمایش در بحث نحوه ی سرمایه گذاری و چگونگی سود دهی تئاتر با نظرات متفاوتی در این گزارش حضور پیدا کردند. درواقع بررسی سرمایه گذاری در تئاتر می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد که در این گزارش با دو دیدگاه می شود زوایای یک اتفاق مبارک برای خانواده تئاتر را بررسی کرد.

هادی مرزبان: سرمایه گذاران در تئاتر سرمایه خود را به خطر نمی اندازند

هادی مرزبان بازیگر و کارگردان تئاتر که در کارنامه هنری اش آثاری چون "آهسته با گل سرخ"،"بنگاه تئاترال"، "تانگوی تخم مرغ داغ" و... را دارد در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به موقعیت سالنهای تئاتر و میزان مخاطب علاقه مند به این حوزه سالن های تئاتر می تواند مانند سینما دوباره رونق پیدا کند  به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر گفت: همانطور که میدانید با آمدن کرونا به همه بچه های تئاتر لطمه وارد شده است و آسیب مادی و معنوی بسیاری دیدند زیرا واقعا عاشق کار خود هستند و به نوعی همیشه صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند و شاید از بیرون فرض شود زندگی مرفهی داشته باشند اما اینطور نیست، به طور مثال من خودم بازیگری داشتم که از کرج می آمد و به دستیار من می گفت که حتی کرایه رفت و برگشت ندارد و او یکی از بازیگران خیلی خوب است نه بازیگر درجه سه یا چهار و این مسئله بسیار غم انگیز است. اما قبل از هر چیز به این نکته اشاره میکنم که فرق سینما و تئاتر در همین است که بچه های سینما به راحتی با یک فیلم در هر فستیوال و جشنواره ای شرکت میکنند اما در تئاتر به این صورت نیست زیرا هر تئاتر حدود 30 نفر عوامل دارد که نمی توان همیشه این 30 نفر را در کنار هم داشته باشیم. در حال حاضر هم تئاتر کم کم درحال رونق گرفتن است گرچه هنوز در سبد اقتصادی مردم جایی پیدا نکرده است و دولت اگر هنری به نام تئاتر را می خواهد باید به این حوزه کمک کند. تئاتر با سینما تفاوت بسیاری دارد چه از نظر تهیه و تولید و چه از این نظر که به صورت زنده است و در این شرایط کنونی امکانات زیادی نداریم. قصد توهین به تئاتر های دیگر را ندارم ولی در حال حاضر اگر چند تئاتر پرقدرت بر روی صحنه بیاید، تئاتر قطعا رونق میگیرد.

مرزبان درخصوص اینکه آیا حضور سرمایه گذاران در تئاتر هم می تواند مانند سینما آنقدر تاثیرگذار باشد اظهار داشت:صد درصد می تواند تاثیر گذار باشد ولی به قول معروف پیدا کنید پرتقال فروش را! دوستان سرمایه گذار در تئاتر سرمایه خود را به خطر نمی اندازند و اگر کسی در تئاتر سرمایه گذاری می کند صرفا با عشق وارد شده است. همچنین در کاری که خود من شروع به تمرین کرده بودم و شخص پزشکی سرمایه گذار بود اما کرونا از راه رسید و درست روزی که قرار بود نصف پول بچه ها را بدهیم ماجرای کرونا پیش آمد همه چیز را بهم زد ولی اگر برای مثال کار خود را برای سرمایه گذاری بگذارم وسط، فکر نمیکنم کسی از سرمایه گذاری بر روی آن ضرر کند. در نتیجه دوستان سرمایه گذار لازم است بدون ترس جلو بیایند منتها سرمایه از شرکت های معتبر و کار درست گرفته شود زیرا من به عنوان هادی مرزبان هر کسی را به عنوان اسپانسر قبول نخواهم کرد.

او ادامه داد: چند سال پیش که من در سنگلج کاری داشتم ، همکاران گفتند که شخصی می خواهد اسپانسر بشود اول پرسیدم شغل ایشان چیست زیرا برایم مهم است، اگر کتاب فروشی داشته باشد یا پزشک باشد با کمال میل و افتخار قبول خواهم کرد ولی بعضی شغل ها واقعا مناسب سرمایه گذاری و تبلیغ نیستند. در آخر امیدواریم دوستان بدون ترس در تئاتر سرمایه گذاری کنند تا خیر هر دو جهان برای آن ها باشد.

هادی مرزبان در پایان از نمایشی که قرار است به روی صحنه ببرد گفت: بعد از 12 سال دکتر نون را به صحنه می برم. زمانی قرار بود نقش دکتر نون را جمشید مشایخی بازی کند اما در حال حاضر تیم من کامل است و دوسال پیش تمرین ها را کرده ایم ولی به خاطر کرونا هر بار تعطیل شده است اما کار تکمیل است و انشاالله امید است که نیمه دوم بهمن بر روی صحنه باشیم.

داوود نامور: امروزه سرمایه گذار در تئاتر هزینه 100 درصدی نمی کند که برداشتی 50درصدی داشته باشد!/منتقدان منصفانه تر نقد کنند تا گروه های تئاتری دلسرد نشوند!

داوود نامور کارگردان تئاتر و مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به موقعیت سالنهای تئاتر و میزان مخاطب علاقه مند به این حوزه، سالن های تئاتر می تواند مانند سینما دوباره رونق پیدا کند گفت: در مورد بحث سینما سازمان سینمایی جرات این را داشت که جلوی دولت و فشار ها بایستد و بگوید سالن های سینماییش را تعطیل نمی کند و موفق هم شد و مخاطب هم پله پله به سینماها برگشت و رونق گرفت. ضمن اینکه قسمتی از پخش فیلم ها به صورت آنلاین اتفاق می افتد و این مسئله هم توسط سایت های تبلیغاتی کمکی به پخش فیلم ها کرده است. البته در تئاتر هم خوشبختانه چنین اتفاقاتی در حال افتادن است و تقریبا تئاتر هایی که به روی صحنه هستند هفتاد درصدشان نمایش های پر فروشی هستند وتماشاگران استقبال زیادی از این نمایش ها کردند مثال میزنم نمایش دن کیشوت به کارگردانی جواد مولانیا که در همین عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود حتی تا سه روز آینده سولد اوت شده است چون هم نمایش خوبی است هم تبلیغاتش به درستی انجام شده است و همه ی این ها باعث شده است که تماشاگر دوباره به سالن های تئاتر بیاید.

وی افزود:به نظر من تماشاگران مجددا به سمت سالن های تئاتر برگشته اند و منتقدین و رسانه باید در جهت اعتماد سازی مخاطب کمک کنند تا تماشاگران بیشتری به سالن بیاید چون هم پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و هم تئاتر های خوبی روی صحنه هستند اما در خصوص سینما در حال حاضر فیلم هایی که رو پرده هستند همه کارهایی است که بازیگرانش چهره هستند و تقریبا کارهای به روز و کمدی اجتماعی هستند که تماشاگر از آنها استقبال می کند و سینمای قبل و بعد کرونا هیچ فرقی با هم نکرده است اما در تئاتر هنوز گروه های حرفه ای برنگشته اند چون همچنان ترس از کرونا و شیوع کرونا وجود دارد و تماشاگران هنوز میل پیدا نکرده اند که نمایش های تجربی و دانشجویی را ببینند.

نامور در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذاران در تئاتر می توانند موثر باشند گفت:حتما همینطور است ولی سرمایه گذار حق دارد که حساب و کتاب داشته باشد، در سینما به دلیل صنعتی بودن آن سرمایه گذاری می کنند اما در تئاتر این طور نیست. و به لحاظ هزینه ای هم اگر نگاه کنیم سینما را می توان با ده بیست هزار تومان هم در خانه دید از این رو در سینما به 90% از اهداف سرمایه گذاری می رسند ولی در تئاتر این اتفاق نمی افتد در تئاتر هزینه ها بالا رفته است و تماشاچی تئاتر این هزینه را ندارد اگر چهار نفر از اعضای یک خانواده بخواهند یک تئاتر را تماشا کنند سیصد چهارصد هزار تومان هزینه بلیطشان می شود و این هزینه امروز برای خانواده های ما زیاد است مگر تئاتر دیدن چقدر برای مردم واجب است؟ به همین دلیل تئاتر را در سبد کالای فرهنگی قرار نداده اند از این رو سرمایه گذار احتیاط می کند و در هر تئاتری سرمایه گذاری نخواهد کرد. امروز با ظرفیت 50% که در تئاتر وجود دارد سرمایه گذار هزینه صددرصدی نمی کند که برداشتی 50درصدی داشته باشد البته قبل از کرونا هم تمایل سرمایه گذار برای حضور در اقتصاد تئاتر کم بود امروز هم که تئاتر همچنان تماشاچی زیادی ندارد و هنوز ترس از کرونا وجود دارد سرمایه خود را به این سمت و سو نمی آورند. اما با این حال خوشبختانه در تئاتر تعدادی سرمایه گذارانی هستند که برای حمایت از بچه های تئاتری در این عرصه هزینه می کنند و چون این کار را برای کمک و حمایت انجام می دهند دیگر به بازگشت مالیش نگاه نمیکنند اگر دیگر سرمایه گذاران هم با این نگاه و برای حمایت در تئاتر سرمایه گذاری کنند حتما می تواند به رونق تئاتر کمک کنند.

مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو در خصوص اولویت بندیشان در انتخاب نمایش ها گفت:من در سال گذشته رویکرد خود را اعلام کردم ما در هر فصلی فراخوانی به نام حمایت از کارگردانان جوان تئاتر داریم ، گروه ها فرم پر می کنند و رویکرد و شیوه اجرایی خود را می گویند و بعد از آن نمایش ها توسط کارشناسان مجموعه باز بینی می شود و در هر فصل هم بیش از بیست کار را بازبینی می شود. و در نهایت چند اثر که به سبک کار مجموعه ما نزدیکتر باشند انتخاب می شوند و با آنها درصدی قرارداد می بندیم و در ساعات مشخصی که برای نمایش های حمایتی تعیین کرده ایم به روی صحنه می روند و در ساعات دیگر یا ما از گروه های تئاتر حرفه ای دعوت می کنیم که اجرای خود را در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه ببرند و یا خود کارگردانان و تهیه کنندگان به ما مراجعه می کنند اما باز هم کیفیت کار برای من مهمتر از مسائل مالی است. اگر شناختی از گروه داشته باشیم با کمال میل قرارداد  می بندیم و اگر شناختی نداشته باشیم توسط کارشناسان کارشان بازبینی می شود و اگر قرار باشد در مجموعه ما اجرا بروند با کمال میل با آنها قرارداد می بندیم.

نامور درباره اینکه مبلغ بلیط های نمایش ها بر چه اساس انتخاب می شود گفت: براساس کیفیت کار و یا حضور بازیگر و کارگردان با تجربه الویت بندی می شوند. به طور مثال در نمایشی تجربی یا کار اولی پیشنهاد من این است که بلیط نباید بر اساس هزینه هایی که کرده اند باشد بلکه باید بر اساس کیفیت کار باشد. اکثریت گروه های دانشجویی بین 35 تا 45 نرخ بلیط دارند و در گروه های حرفه ای بین 50 تا 70 قیمت گذاری می شود.

نامور درباره وضعیت فروش نمایش ها در این مجموعه نمایشی گفت: تقریبا هنرمندان و دانشجویان تئاتر مجموعه ما را می شناسند البته لطف رسانه ها هم بوده و تشویق شده ایم و قرارداد و تعامل ما با گروه ها منصفانه بوده است و از این رو عمارت نوفل لوشاتو توانست تماشاچی خود را پیدا کند. تقریبا 90% از نمایش هایی که در مجموعه ما به روی صحنه رفته اند تکمیل ظرفیت بودند و ما خارج از ظرفیت هم بلیط فروخته ایم حتی نمایش دیگری در همین مجموعه با وجود اینکه کاری تجربی است اما باز هم 70% از سالن پر می شود چون سختگیری های ما در شروع، گزینشی است و با خیال راحت با گروه های نمایشی قرارداد می بندیم و در نتیجه گروه ها موفق عمل می کنند.

داوود نامور مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو در پایان گفت: در این دو سال که درگیر کرونا بوده ایم بسیاری از هنرمندان به ناچار شغل خود را عوض کردند و امروز که گروه های هنری به این عرصه بر می گردند خواهش من از منتقدین واقعی و رسانه ها این است که وقتی کاری نمایشی را می بینند و اصطلاح مزخرف را به کار می برند بدانند که این به صلاح تئاتر و بچه های تئاتری نیست یک سال است که نگذاشته ایم چراغ تئاتر خاموش شود و تئاتر را روشنتر و پر نور تر خواهیم کرد از فرصتی که در اختیارم قرار داده شده است می خواهم استفاده کنم و از شما رسانه ای ها  بخواهم که به ما کمک کنید شاید کاری 100درصدی به دل شما ننشیند و یا از نظر دراماتیک آنچه شما انتظارش را داشته اید نبوده است ولی قرار نیست منتقد ها و رسانه ها نقد هایی توهین آمیز به کار ها داشته باشند و کارها را منفی نقد کنند. پیشنهاد من به منتقدین حمایت از کار ها است توهین به نمایش ها عوامل را و تماشاگر را دلسرد می کند. این نگاه من به عنوان مدیر این مجموعه است. نگاه شفاف منتقدین می تواند کمکی به بازگشت تماشاگران تاتر به سالن ها باشد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز