معرفی کتاب؛

«تاریخ محاصره لیسبون» رمانی درباره اهمیت تاریخ‌نگاری و ادبیات داستانی تاریخی

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - ۰۷:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۴۰۰
«تاریخ محاصره لیسبون» رمانی درباره اهمیت تاریخ‌نگاری و ادبیات داستانی تاریخی
ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی که مطرح‌ترین اثر او «کوری» است در سال 1998 میلادی به خاطر خلق داستان هایی افسانه وار، برنده جایزه ی نوبل ادبیات شد. «تاریخ محاصره لیسبون» یکی دیگر از آثار تحسین‌شده این نویسنده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، قدرت و تأثیرگذاری کلام در رمان «تاریخ محاصره لیسبون»، نوشته ی ژوزه ساراماگو، بسیار واضح و مشهود است. شخصیت اصلی داستان، مردی است به نام رایموندو سیلوا که با اضافه کردن کلمه ای کلیدی به یکی از کتاب های تاریخ پرتغال، هم گذشته و هم زندگی خود را بازنویسی می کند.

رایموندو سیلوا که در یک دفتر انتشاراتی بعنوان مصحح مشغول به تصحیح کتابی به نام "تاریخ محاصره لیسبون" است، ناگهان تصمیم به تحریف تاریخ و تغییر وقایع کتاب می گیرد که منجر به تغییر سرنوشت خودش هم می شود. این رمان تاریخی- عاشقانه، ماجرای دو قصه در دل یک داستان است. شرح وقایع تاریخی محاصره لیسبون و پیوندش با جنگ های صلیبی، و روایت عشقی غیر منتظره، حکایتی است پیچیده و هیجان انگیز که با قلم توانای ساراماگو خلق شده است.

تاریخ محاصره ی لیسبون، به تفاوت های میان تاریخ نگاری، ادبیات داستانی تاریخی و داستان های گنجانده شده در دل تاریخ می پردازد. این رمان در حقیقت، دو قصه در یک داستان است: تاریخ بازسازی شده ی محاصره ی لیسبون در سال 1147 که رایموندو قصد نوشتن آن را دارد و همچنین، داستان زندگی این شخصیت که شامل رابطه ی غیرمنتظره ی او با ماریا سان می شود. تار و پود این حکایت پیچیده با دست توانمند ساراماگو درهم تنیده می شوند تا اثری رضایت بخش و هیجان انگیز خلق کنند.

بخش‌هایی از کتاب:

 رمان ها همه این گونه هستند. یأس و ناامیدی، تلاشی بی حاصل برای این که شاید چیزی از گذشته حفظ شود. تنها یک امر هنوز مشخص نشده است. این که آیا رمان موجب می شود انسان خود را فراموش کند یا فراموشی انسان را مجبور می کند که رمان خلق کند.

تا رفتارهای باشکوه تعریف نشوند، ارزش واقعی آن ها را نمی توان شناخت.

منشأ اشتباهات ندانستن نیست، بلکه اعتقاد کورکورانه است.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز