گزارش هفته؛

سینماگران زن از خشونت علیه زنان در سینما می‌گویند

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۵:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۸۳۳۷
سینماگران زن از خشونت علیه زنان در سینما می‌گویند
چندی پیش سمیه میرشمسی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز سینما با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود به افشاگری درباره آزار و تعارضات جنسی یک بازیگر سینما پرداخت و این افشاگری آغازی بود بر شکل‌گیری یک جنبش برای مقابله با خشونت علیه زنان و تعارضات جنسی در عرصه سینما.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با بیشتر شدن اعتراضات به خشونت علیه زنان و تعارضات جنسی در این عرصه، سینماگران زن با انتشار بیانیه‌ای خواستار مقابله با این مسئله شدند و سازمان سینمایی نیز با تشکیل «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» برای بررسی این موضوع اقدامی جدی صورت داد.

با این حال همچنان برخی سینماگران نسبت به این موضوع واکنش متفاوتی داشته‌اند و آن را نوعی جوسازی علیه سینما یا دنبال کردن خصومت‌های شخصی قلمداد کرده‌اند که می‌تواند تأکیدی بر لزوم راستی‌آزمایی مباحث مطرح شده باشد اما در این بین نباید کلیت این اعتراضات را زیر سوال برد چرا که برخی افراد با عنوان نام واقعی‌شان دست به این افشاگری زده‌ و با آگاهی از هزینه‌های احتمالی اعتراض خود را مطرح کرده‌اند.

به طور قطع یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن حقیقت و دستیابی به میزان وجود این معضل در عرصه سینما صحبت با سینماگران زن قدیمی است. به همین دلیل در گفت‌وگو با چند سینماگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مهشید افشارزاده: سودای بازیگری افراد بسیاری را در دام سوءاستفاده‌گران می‌اندازد/ انتخاب بازیگر باید بر اساس توانایی باشد نه مسائلی چون زیبایی چهره!

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: حرفه سینما و به خصوص بازیگری حرفه جذابی است که طرفداران بسیاری دارد و در جامعه افراد بسیاری هستند که این رسیدن به این حرفه برایشان آرزوی بزرگی به حساب می‌آید.

افشارزاده خاطرنشان کرد: چند سال پیش کاری در یک شهرستان داشتم که در آنجا دختر جوانی به من می‌گفت قصد دارد به تهران بیاید و ارتباطش را با خانواده قطع کند و از همه چیزش بگذرد و هر طور شده کاری کند که بازیگر شود. آن زمان به او تأکید کردم که هدفش ارزش چنین هزینه‌هایی را ندارد. نمونه‌های بسیاری را شاهد بودم که فرد علاقه‌مند به بازیگری حتی با کمترین تحصیلات حاضر است هر اقدامی انجام دهد تا کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای به او نقش بدهد و به دلیل وجود همین میل برخی افراد سوءاستفاده می‌کنند و پیشنهادات و درخواست‌های نامتعارفی دارند.

وی افزود: همیشه علاقه‌مندان به هنر و سینما را تشویق کرده‌ام که از راه درست وارد این حرفه شوند و راه درست هم تحصیل و طی کردن مراحل پیشرفت است. متأسفانه مشکل خشونت علیه زنان یا تعارضات جنسی در سینمای ما وجود دارد و بخشی از این اتفاق به خود افراد برمی‌گردد. من نمونه‌های عجیبی را در سال‌های فعالیتم شاهد بودم به طوری که یک بار یک بازیگر درباره تعارضات جنسی یک تهیه‌کننده به شدت شکایت داشت اما بعد همان زمان که مدعی بود تعرض صورت گرفته چندین فیلم دیگر هم با همان تهیه‌کننده کار کرد.

این بازیگر در ادامه اظهاراتش گفت: امروز پس از این حواشی و اعتراضات من هم توسط نزدیکانم زیر ذره‌بین قرار گرفته‌ام و از من می‌پرسند که چه وضعیتی در سینما حاکم است. معضل خشونت علیه زنان و تعارضات جنسی در سینمای ما وجود دارد اما این را نباید به همه سینماگران تعمیم داد و این اندازه‌ای که وجود دارد قطعاً باید با برخوردی جدی مواجه شود و تا حد امکان از تکرار این اتفاقات باید جلوگیری شود. زمانی که به عنوان بازیگر در سینما فعال بودم نظارت بر این موضوع با جدیت وجود داشت، یک بار در یک فیلمبرداری که در شهرستان بود دقایقی با یکی از عوامل فیلم که یک خانم بود پینگ‌پنگ بازی کردم. وقتی به تهران برگشتم وزارت ارشاد به من تذکر داد که من برای کار به آن‌جا رفته بودم و نباید کاری غیر از این انجام می‌دادم. در آن زمان همیشه ما می‌دانستیم که چند نفر از عوامل اتفاقات و حواشی را به وزارت ارشاد گزارش می‌دهند و این باعث می‌شد که همه مراقب رفتارهایشان باشند و این نظارت واقعاً تأثیر مثبتی داشت.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» خاطرنشان کرد: از همه کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها می‌خواهم که افراد را بر اساس ضوابط حرفه‌ای انتخاب کنند. انتخاب بازیگر با تست و بعد گزینش بر اساس چهره زیبا و... نمی‌تواند انتخاب درستی باشد. متأسفانه امروز تهیه‌کننده‌ها به دلیل اینکه پول کمتری هزینه کنند این کارها را انجام می‌دهند و می‌بینیم افرادی وارد این عرصه می‌شوند که هیچ سواد و تخصصی در این کار ندارند.

وی در پایان گفت: اعتراض و افشاگری سینماگران زن درباره مسئله خشونت علیه زنان و تعارضات جنسی را اتفاق کاملاً مثبتی می‌دانم و این اتفاق باعث می‌شود که دیگر تهیه‌کننده و کارگردانی جرأت استفاده از قدرت خود برای مطرح کردن پیشنهادات غیر اخلاقی را نداشته باشد.

پوراندخت مهیمن: اعتراض سینماگران زن به خشونت علیه زنان اتفاق مفیدی برای جامعه است/ این معضلات نباید در خفا بمانند

پوراندخت مهیمن بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: درباره موضوع خشونت علیه زنان یا تعرضات جنسی در عرصه سینما اطلاعات دقیقی وجود ندارد که بخواهیم با تکیه بر آن‌ اطلاعات به آماری دقیق دست پیدا کنیم و به همین دلیل درباره جزئیات آن نمی‌توانم چیزی بگویم اما از آنجا که همکاران من با اتحاد علیه این موضوع موضع گرفته‌اند و به آن اعتراض دارند من هم در کنار آن‌ها هستم و امیدوارم این اعتراض به نتیجه برسد و ما دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

مهیمن تصریح کرد: قطعاً هر حرکت ناهنجاری در خفا صورت بگیرد می‌تواند حیات خود را حفظ کند. تنها تعارضات جنسی و خشونت علیه زنان نیست که در جامعه ما به دلایل مختلف فرهنگی مخفی باقی می‌ماند. ما معضلات و مشکلات بسیاری در جامعه‌مان داریم که کسی درباره آن‌ها صحبت نمی‌کنم و این صحبت نکردن و مخفی ماندن به ادامه حیات آن‌ها کمک کرده است.

وی افزود: مخفی و در پس پرده ماندن مسائلی چون تعارضات جنسی می‌تواند عواقب بدی داشته باشد و وجود این معضل قطعاً فسادهای مختلفی را پدید می‌آورد که تنها مربوط به سینما نمی‌شود و گریبان کل جامعه را می‌گیرد. اعتراض اهالی سینما و بیان این معضل بزرگ تعارضات جنسی می‌تواند شروعی باشد برای اینکه کل جامعه ما تلاش کند تا این مسئله از خفا خارج شده و به راحتی مطرح شود تا هیچ‌کس دیگر جسارت انجام این کار را نداشته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «زیر درخت هلو» در پایان تأکید کرد: امیدوارم اعتراض سینماگران زن به مسئله خشونت علیه زنان و تعارضات جنسی در سینما نتیجه‌بخش باشد. هر جریانی که در صداقت و رو راستی ایجاد شود با اشخاصی موجه و دغدغه‌مند می‌تواند به نتیجه درستی برسد و من به این اعتراض و ریشه‌کن شدن این مشکل در سینمای ایران بسیار امیدوار هستم.

فریبا نادری: فضای مجازی به کمتر شدن تعارضات جنسی در سینما کمک کرد

فریبا نادری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: قطعاً موضوع خشونت علیه زنان و تعرضات جنسی به آن‌ها در سینما یک موضوع تخیلی نیست وگرنه پس از مطرح شدن آن این تعداد واکنش نسبت به این مسئله شاهد نبودیم.

نادری تصریح کرد: اکثر زنانی که در سینما فعالیت دارند، به خصوص سینماگران زنی که پشت صحنه هستند سرپرست خانواده هستند یا استقلال دارند و به همین دلیل قطعاً کار کردن برای آن‌ها مهم است و این احتیاج به کار و شغل باعث می‌شود که هر شرایطی را تحمل کنند و برخی موارد هم برخی افراد از این وضعیت سوءاستفاده کرده و دست به تعرضاتی می‌زنند که متأسفانه تا امروز نگاهی جدی برای رفع این معضل وجود نداشته است.

وی افزود: بیانیه‌هایی که علیه خشونت علیه زنان و تعرضات جنسی به زنان در عرصه سینما مطرح شده قطعاً اتفاق مثبتی است و اگر این جنبش‌ها به تصویب قوانینی محکم بینجامد می‌توان به بهتر شدن وضعیت امیدوار بود. قراردادهای کاری باید مشخص باشند و کارفرماها هم باید در قرارداد تعهداتی بدهند که به آن پایبند باشند. با وجود نگاهی جدی به این مسئله می‌توان به کمتر شدن معضل خشونت علیه زنان و تعرضات جنسی امیدوار بود.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «ستایش 3» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: سالیان سال است که در سینما و تلویزیون مشغول کار هستم و به اعتقاد من در گذشته این معضل در سینما بیشتر بود و به لطف پر رنگ شدن فضای مجازی در زندگی افراد و جامعه میزان تعارضات جنسی و خشونت علیه زنان در عرصه سینما کمتر شد چرا که افشاگری‌ها در این فضا توانست بسیاری از افراد سوءاستفاده‌گر را مجاب کند که این کار را انجام ندهند و در واقع جسارت انجام این کار را نداشته باشند چرا که باید در فضای مجازی پاسخگوی رفتارشان می‌شدند. به همین جهت بیان این موضوع از سوی سینماگران زن بیش از پیش می‌تواند منجر به کمتر شدن این معضل بزرگ شود.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز