مدیر رادیو فرهنگ:تعامل رادیو فرهنگ با مجلس شورای اسلامی مایه مباهات است

۱۴۰۱/۰۱/۲۷ - ۰۸:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۳۱۹۱۳۱
مدیر رادیو فرهنگ:تعامل رادیو فرهنگ با مجلس شورای اسلامی مایه مباهات است
تعامل شبکه رادیویی فرهنگ با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مایه مباهات است گرامیداشت بیست و ششمین سالگرد تأسیس شبکه رادیویی فرهنگ در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در سالروز عطار نیشابوری (۲۵ فروردین) بیست و ششمین سالگرد تأسیس شبکه رادیویی فرهنگ با حضور اهل قلم، فرهیختگان، نویسندگان، پژوهشگران در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

براساس این گزارش ، در مراسم بیست و ششمین سالگرد تأسیس شبکه رادیویی فرهنگ، میرعبداللهی معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور، موسی اسوار عضو فرهنگستان ادبیات فارسی، فیروزان نماینده بیت امام موسی صدر، موسی بیدج از مدیران  اسبق رادیو فرهنگ، فیروزان مدیر عامل خانه کتاب ،جمعی از پیشکسوتان رادیویی همچون استاد امیر نوری ‌و... حضور داشتند و در حاشیه این مراسم آیین نکوداشت  استاد باقر خلیلی نویسنده و ویراستار پیشکسوت رادیو فرهنگ  برگزار شد.

رادیو فرهنگ

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ :تعامل رادیو فرهنگ با مجلس شورای اسلامی مایه مباهات است

علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس رادیو فرهنگ و روز بزرگداشت عطار نیشابوری و آیین نکوداشت استاد باقر خلیلی گفت: رادیو فرهنگ پاسداشت مفاخر ادبی و فرهنگی را از وظایف خود می داند این شبکه رادیویی ادامه رادیو دو بود و این ۲۵ سال رادیو فرهنگ در اصل ادامه رادیو ۲ بوده است که این شبکه  تخصصی شده و به سمت دانش افزایی و بستر تعاملی با شنونده رفته است و تعامل با مجلس شورای اسلامی نیز مایه غنیمت است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه رادیو فرهنگ رادیویی تخصصی در حوزه‌های شعر، سینما، هنرهای تجسمی، کتاب و فرهنگ عمومی است بیان داشت : این شبکه روی دو موج اف ام  و ای ام  پخش می‌شود و یکی از ویژگی‌های این رادیو که آن را از سایر شبکه‌ها متمایز می‌کند، پخش زنده تمامی جلسات علنی مجلس شورای اسلامی و ارتباط صمیمانه و نزدیک این رادیو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

حبیبی  افزود: یکی از موفقیتهای این شبکه رادیویی این است که از مرحله سرگرم کنندگی به سمت دانش افزایی با هدف غنی کردن اوقات فراغت و تعاملی شدن بیشتر،پیش رفته است.

رادیو به ذات نهادی فرهنگی است / رادیو فرهنگ صفت و‌موصوف فرهنگ را باهم دارد 

سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و فعال در حوزه تاریخ، موزه و میراث فرهنگی در سخنانی که در آیین گرامیداشت سالروز تاسیس رادیو فرهنگ بیان داشت تشکیل رادیو فرهنگ و تاسیس این شبکه و همزمانی آن با روز عطار نیشابوری را اتفاقی خوب دانست که امسال  با تجلیل از مقام استاد خلیلی ؛ عضو قدیم خانواده رادیو فرهنگ همراه شده است و در ادامه به به دو مورد اشاره کرد ‌‌گفت: رادیو از ابتدا یک نهاد فرهنگی بوده  و جزو فرهنگ همیشه شمرده می‌شود. سازمان یونسکو در جهان بخشی را به حفاظت و ثبت می‌پردازد که به آن حافظه بشری می گویند و بخشی از این حافظه بشری،  حافظه شنیداری است که بخش مهمی از میراث انسان را شکل می‌دهد و آن  به مجموعه‌ای که ناشی از فعالیت رادیوها و بخش‌های فرهنگی بازمی گردد  که به تولید چنین آثار با ارزشی می پردازند که نشان دهنده  و نمایانگر فرهنگ هر فرد و ملتی و در نهایت فرهنگ بشری قرار بگیرد.

پس بنابراین رادیو فرهنگ در واقع دو جنبه را همزمان دارد.

وی ادامه داد: رادیو نهادی است فرهنگی که در کشور از ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ شکل گرفت و تا به امروز به فعالیت خودش ادامه داده  اما رادیو‌فرهنگ در واقع صفت اصلی و شان خود را با خود همراه  میکند و این درواقع صفت و موصوف  در یک معنا و یک حقیقت در اینجا شکل  گرفته اند.

این‌نویسنده و فعال در حوزه تاریخ، موزه و میراث فرهنگی افزود : از رادیو فرهنگ بیش از سایر بخش‌های رادیو انتظار توجه به فرهنک می رود  اگرچه که همه اجزای رادیو در حوزه فرهنگ ملت به تلاش و وظیفه خودشان می‌پردازند اما این ویژگی و‌رسالت خاص رادیو فرهنگ است. رادیویی که در ابتدا یک ایستگاه بود ولیکن در طی ایام و سالها اتفاقاً افراد بسیار بزرگ و شاخصی در این رادیو به اجرای برنامه پرداختند و رادیو را به یک مدرسه، دانشگاه و یک عرضه کننده فرهنگی چه در جنبه هنری موسیقیایی و چه ادب و هنر کشور ما در واقع تاثیر گذار بودند و آثار چنین با ارزشی را از خود به یادگار گذاشتند.

احمد محیط طباطبایی با اشاره به اینکه  فرهنگ شنیداری مبتنی بر متن و نوشته است بیان داشت :نوشته ای که گاه در فرهنگ شفاهی نوشته می شود اما درواقع برخاسته از یک مکتوب ادبی و جامع است.

*کارشناس رادیو فرهنگ : این رادیو ،‌شبکه‌ ای برای همه اقوام کشور است 

دکتر قنبری(کارشناس رادیو فرهنگ)  که از سال ۱۳۷۴ با رادیو همکاری دارد و از آغاز تاسیس رادیو فرهنگ در بخش کارشناسی همراه با این شبکه رادیویی بوده است در مراسم سالروز تاسیس رادیو فرهنگ یکی از جذاب ترین محورهای برنامه های این شبکه را بخش های مربوط به فرهنگ عامه و ادبیات فولکلور می داند و می گوید: این قابلیت رادیو است که در تمامی نواحی کشور از کوه ها و دشت ها و روستاها تا شهرها حضور دارد و یکی از زنده ترین و عزیزترین ابزار رسانه ای در دسترس مردم است و با وجود رسانه های جذاب مختلف رادیو همچنان همراه همه خانواده های ایرانی است.

وی در ادامه به گویش بختیاری سالروز تاسیس این شبکه رادیویی را تبریک گفت و افزود:رادیو رسانه ای مردمی است که برای همه برنامه دارد و رادیو فرهنگ نیز با توجه به خرده فرهنگ ها و اهمیت به اقوام مختلف ایرانی تاکنون توانسته بهترین لحظات را برای شنوندگان رقم زند تولداین رادیو را به همه علاقه مندان به این شبکه رادیویی تبریک می گویم.

در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی از خدمات استاد  باقر خلیلی، ویراستار پیشکسوت رادیو فرهنگ که نویسنده، پژوهشگر، مؤلف و اهل قلم است برای میزبانان این مراسم پخش شد و با اهدای 

لوح یاد بود مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز