جهانگیر الماسی: ضیافت افطار رئیس جمهور بهانه‌ای شد تا اهالی هنر دغدغه‌های خود را مطرح کنند

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۲۳:۰۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۳۹۲
جهانگیر الماسی: ضیافت افطار رئیس جمهور بهانه‌ای شد تا اهالی هنر دغدغه‌های خود را مطرح کنند
جهانگیر الماسی با اشاره به اینکه ضیافت افطار رئیس جمهور جلسه‌ای مفید و امیدوارکننده بود، تأکید کرد که این ضیافت بهانه‌ای شد تا اهالی هنر دغدغه‌های خود را مطرح کنند.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: من در مراسم افطار رئیس جمهور حضور داشتم و این مراسم بهانه‌ای شد تا اهالی هنر دغدغه‌های خود را مطرح کنند و با اینکه فرصت محدودی وجود داشت خوشبختانه بسیاری از مسائل قبل از افطار مطرح شدند و ابراهیم رئیسی به عنوان مدیر اجرایی کشور شنونده صحبت‌ها بودند.

الماسی خاطرنشان کرد: قطعاً نگاه رئیس جمهور مبتنی بر گزارش‌هایی است که به او می‌رسد و این گزارشات به مدیریت اجرایی حوزه هنر برمی‌گردد که چه مسائلی را برای او مطرح می‌کنند. اتفاقاً در ضیافت افطار رئیس جمهور چند مدیر اجرایی مثل وزیر و معاونانش حضور داشتند که می‌شد به پیگیری مسائل امیدوار بود. به نظر من تشکیل شورای عالی سینما و شورای هنر می‌تواند اتفاق مثبتی برای این عرصه باشد.

وی افزود: خوشبختانه رئیس جمهور هم به این نکته آگاهی دارد که سینما و تئاتر دو هنر استراتژیک هستند و ما می‌توانیم با تکیه بر این ویژگی مهم برای فرهنگ‌سازی از هنرمان استفاده کنیم اما مسئله مهم این است که شرط این اتفاق تشکیل کارگروه‌ها متشکل از نیروهایی که متخصص است. شورای عالی سینما نباید درگیر فردگرایی یا گروه‌بندی و مسائل جناحی شود و باید به هنر و رسانه توجه کند. اکثر مشکلات ما در کشور فرهنگی است و می‌توانیم با جدی گرفتن عرصه فرهنگ بسیاری از مشکلات را کنار بزنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «پشت پرده مه» تأکید کرد: ضیافت افطار رئیس جمهور را جلسه‌ای بسیار مثبت دیدم و مباحث خوبی مطرح شد که البته اتفاقات خوب مشروط به پیگیری است. در واقع اتفاق خوب ارتباط مستقیم هنرمندان با رئیس جمهور بود که افراد از قشرهای مختلف دغدغه‌های خود را مطرح کردند. یکی از مهم‌ترین مطالبی که مطرح شد بحث بودجه برای حوزه فرهنگ بود که به عنوان مثال یک کارگردان تئاتر تأکید داشت بودجه کل تئاتر ایران 40 میلیارد تومان است اما من چندی پیش در یک سریال بازی کردم که بودجه‌اش 48 میلیارد بود. این نکته هر چند که یک مسئله جزئی است و نمی‌توان انتظار داشت که رئیس جمهور شخصاً به آن ورود کند اما عنوان شدن آن در حضور رئیس جمهور می‌تواند توجه مسئولان مختلف را بررسی کمبود بودجه تئاتر معطوف کند.

این بازیگر در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: متأسفانه امروز فرهنگ و هنر ما بسیار تحت تأثیر پول و سرمایه است و بهترین راه برای مقابله با تفکر را همین غالب شدن پول می‌دانم. سینمای ما امروز درگیری ماجراهایی چون سلبریتی‌پروری و... است و این خود نوعی سرمایه‌محوری است و وقتی اینچنین می‌شود یعنی قرار است فرهنگ و هنر از مردم و جامعه فاصله بگیرد و ثروتمندان عرصه هنر با پول هر کاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند و امروز می‌بینیم که حتی ضد ارزش‌های جدیدی خلق کرده‌اند. آن‌ها که به عنوان بخش خصوصی پول می‌آورند و فرش قرمز پهن می‌کنند و رفتارهای هالیوودی را تبلیغ می‌کنند ما را از فرهنگ اصیل خودمان دور کرده‌اند. این وضعیت در تضاد رهنمودهای رهبری و حرف‌های رئیس جمهور است که باید به آن رسیدگی شود.

وی در پایان گفت: امیدوارم در سیستم مدیریتی کشور این نگرش حاکم شود که از تولیدکننده، متفکر، معلم و... حمایت شود. چندی پیش یک سفر خارجی داشتم و در مراسمی که حاضر شدم، آنجا چندین ایرانی ثروتمند را دیدم که در رفاه هستند و همه به نوعی دلال بودند و برایم سوال بود چرا در بین آن‌ها یک ایرانی متفکر و تولیدکننده که در رفاه باشد وجود ندارد. متأسفانه گسترش دلالی در جامعه ما باعث شده تا این طبقه اجازه شکل‌گیری رفاه برای طبقاتی چون کارمند، کارگر و... را ندهند و این باعث می‌شود که طبقه متوسط و ضعیف جامعه با حاکمیت به مخالفت بپردازد چرا که حاکمیت را مسئول این وضعیت خود می‌داند. در واقع ما با سیاست غلط خودمان علیه خود مخالف می‌سازیم و به نظر من این خطر بزرگی است که با زنده کردن اهتمام جمعی و توجه به آینده مشترک می‌توانیم از همه این معضلات عبور کنیم. به همین دلیل ما در بخش مدیریتی کشورمان علاوه بر مجریان کاربلد، به افراد باهوش و خردمند که فکر می‌کنم وزیر ارشاد هم فردی باهوش است و به راهکار می‌اندیشد، نیاز داریم؛ افرادی که به دنبال منافع فردی نیستند و نسبت به جامعه و مسائل آن دغدغه‌ دارند. جزئیات را در یک ضیافت افطاری نمی‌توان برای رئیس جمهور مطرح کرد اما می‌توان با تشکیل کارگروه‌هایی که رئیس جمهور نیز بر آن تأکید داشت بسیاری از مشکلات را کنار زد اما شرط آن حضور افراد متخصص، اهل فرهنگ با نگاه مستقل است؛ افرادی که به این آب و خاک اعتقاد دارند و درگیر بازی‌های سیاسی و جناحی نیستند.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز