فراخوان طرح «نذر و اهدای کتاب» فرهنگسرای اندیشه

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۰۶:۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۰۲۹۷
فراخوان طرح «نذر و اهدای کتاب» فرهنگسرای اندیشه
فرهنگسرای اندیشه از ادامه طرح «نذر و اهدای کتاب» در سال ۱۴۰۱ خبر داد و از شهروندان دعوت کرد تا کتاب‌های بدون استفاده خود را برای اهدا به کتابخانه‌های مناطق محروم اهدا کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین کالاهای فرهنگی در همه دوران و قرون مورد توجه بشریت قرار داشته است. در  گذشته، کتاب یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها برای انتقال دانش و تجربیات بشری به نسل بعد بوده است؛ در دنیای امروز نیز اگرچه سمت و سوی عمده توجهات به فضای مجازی رفته اما هنوز کتاب به عنوان یکی از اثربخش‌ترین رسانه‌ها بر فکر و اندیشه جوامع مطرح است. 

موضوع مهمی که درباره این کالای فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد، لزوم همگانی بودن و نشر حداکثری آن در بین تمام اعضای جامعه است تا فکر و اندیشه‌ای که در بطن آن اثر وجود دارد به دست افراد بیشتری در جامعه برسد. بدون شک وجود یک کتاب بلااستفاده در کتابخانه،‌ ظلم در حق آن است در حالی که می‌توان با برنامه‌ریزی درست کتاب‌های بدون استفاده را به دست مشتاقان و علاقه‌مندانی رساند که از این نعمت محروم هستند. 

فرهنگسرای اندیشه از سال ۱۴۰۰ با راه‌اندازی پایگاه نذر و اهدای کتاب، تلاش کرد تا ضمن تعریف مکانیزم درست و دقیق برای اهدای یار مهربان، کتاب‌های بلااستفاده شهروندان را به دست افرادی برساند که از این نعمت محروم اما در عین حال مشتاق اندیشه‌های جدید نهفته در این آثار هستند. 

در این حرکت مردمی، بسیاری از کتاب‌خوان‌ها، کتاب‌هایی که دیگر نیازی به آنها نداشته را برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهدا می‌کنند تا در اختیار کتابخانه اندیشه قرار گیرد. سپس این کتاب‌های ارزشمند، دسته‌بندی شده و به کتابخانه‌های مناطق محروم، مدارس و دانش‌آموزان سراسر کشور اهدا می‌شود تا کتابخانه‌های این مناطق تجهیز شود. 

این پایگاه از بدو راه‌اندازی تا به امروز بارها فراخوان جمع‌آوری کتاب از شهروندان را منتشر کرده است. همچنین تاکنون ۶ مرحله از اهدای کتاب توسط فرهنگسرای اندیشه انجام شده و مجموعا حدود ۳۰۰۰ جلد کتاب به کتابخانه‌های کمتر برخوردار در سراسر کشور اهدا شده است. از جمله کتابخانه‌های محروم مناطق هدف می‌توان به استان کردستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و ... اشاره کرد. 

حال در جدیدترین فراخوان که از سوی فرهنگسرای اندیشه برای پایگاه اهدا و نذر کتاب منتشر شده است به اطلاع می‌رساند که این فعالیت خیرخواهانه در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت. از همه دوستداران کتاب، فرهنگ و آگاهی درخواست می‌شود تا با اهدای کتاب‌های مازاد خود در این امر خداپسندانه شرکت کرده و سفیر علم و آگاهی در جای‌جای کشورمان باشند. 

در بخشی از این فراخوان آمده است: طرح «نذر کتاب» حرکتی مردمی، شبیه بسیاری از نذوراتی است که مردم در مناسبت‌های مختلف با نیت خیرخواهانه برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انجام می‌دهند، اما در این طرح به جای اهدای غذای جسم به مستمندان با اهدای کتاب که همانا غذای روح است افراد را بی نیاز می‌کنیم. 

براساس این گزارش، این پایگاه تا پایان سال ۱۴۰۱ به فعالیت خود در جهت جمع‌آوری منابع و تجهیز کتابخانه‌های سراسر کشور ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

 

نظر شما