فضلیت شب‌های قدر در چیست؟

۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۱۲:۳۱:۳۰
کد خبر: ۱۳۲۱۳۱۱
فضلیت شب‌های قدر در چیست؟
امیر مرزبان در مراسم «هزار شب آسمانی» فرهنگسرای اندیشه گفت: خلوت بنده با پروردگارش زمینه شناخت خود و شناخت خداوند را برایش فراهم می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فرهنگسرای اندیشه در لیالی قدر، ویژه برنامه «هزار شب آسمانی» را با حضور اندیشمندان و شاعران برگزار و به استقبال مراسم معنوی شب‌های قدر رفته است. نخستین شب از این ویژه برنامه شب گذشته با حضور حجت الاسلام قادر فاضلی، امیر مرزبان و جمعی از اندیشمندان و نخبگان برگزار شد. اجرای این برنامه را نیز محمدجواد ادبی برعهده داشت. 

حجت الاسلام قادر فاضلی در ابتدای این جلسه ابیاتی از غزلیات عطار را خواند. 

جان نهان در جسم و تو در جان نهان/ ای نهان اندر نهان ای جان جان

ای ز جمله پیش و هم پیش از همه/ جمله از خود دیده و خویش از همه

عقل و جان را گرد ذاتت راه نیست/ وز صفاتت هیچ کس آگاه نیست

ای درون جان برون جان تویی/ هرچه گویم آن نه هم آن تویی

جمله عالم به تو بینم عیان/ وز تو در عالم نمی‌بینم نشان

وی سپس با اشاره به درون‌مایه این ابیات گفت: همه موجودات به خداوند متصل هستند و بخشی از او هستند. به عبارت دیگر،‌ همه موجودات، تجلی خالقیت خداوند روی زمین هستند. می‌بینید که عطار در این ابیات چگونه و با چه زیبایی این موضوع را به تصویر کشیده است. 

حجت الاسلام فاضلی اضافه کرد: کمال اخلاص این است که انسان، خداوند را بدون صفت‌هایش بشناسد. 

امیر مرزبان دیگر مهمان این برنامه بود که شعرخوانی کرد و درباره فضایل شب‌های قدر سخن گفت: 

او درباره اهمیت خلوت کردن با خود در شب‌های قدر گفت: جمله مشهوری داریم که می‌گوید «من عرف نفسه، فقد عرفه ربه» اگر این جمله را درنظر بگیریم، می‌بینیم تاکیدی که همه اهل معنا و عرفان دارند این است که باید در دل خلوت برویم. دقت کنید از صبح که بیدار می‌شویم تا شب که دوباره به خواب می‌رویم در شلوغی‌ها هستیم. به نظرم ۹۰ درصد خلوت ما در ذهن‌مان است. 

وی ادامه داد: معتقدم ما آدم‌های روزگار قرن بیست و یکم ذهن‌های بسیار شلوغی داریم. یعنی اگر در خلوت فیزیکی هم قرار گیریم به دلیل آنکه ذهنمان شلوغ است باز هم در شلوغی قرار داریم. هر کس نتواند ذهنش را خلوت کند نمی‌تواند فکر کند و اگر نتواند فکر کند به شناخت خود و در نتیجه شناخت پروردگار که در ابتدای صحبت‌هایم بدان اشاره کردم نمی‌رسد. دقت داشته باشید یکی از کارهایی که بزرگان ما توصیه زیادی بدان کردند، محاسبه خود در هر شبانه‌روز است. اینکه چه کارهای خوب و بدی کردیم. 

مرزبان درباره فضلیت شب‌های قدر گفت: بعضی از علما معتقد بودند که هرشب ماه مبارک رمضان باید اعمال شب قدر انجام دهید تا بتوانید فضیلت این شب را درک کنید. شیخ ابوالحسن اصفهانی چنین بوده است. 

محمدجواد ادبی که اجرای این برنامه را برعهده داشت نیز درباره مفاهیم خلوت و جلوت، مجاهده و مشاهده صحبت کرد. او گفت: هرچه خلوت ما پررنگ‌تر و مزین‌تر به دانسته‌های خودمان باشد، جلوه ما در عالم بیشتر است. به عبارت دیگر، خلوت به ما جلوت و شکوهمندی بیرونی می‌دهد و ما را به مجاهده می‌کشاند. دقت داشته باشید که ما مملو از محفوظات هستیم، اما باید بپرسیم سخن خود ما کجاست؟ سخن ما از دل خلوت ما بیرون می‌آید. بنابراین سالک حقیقی کسی است که میان خلوت و جلوت خود ارتباط معینی برقرار کند. 

مرزبان در ادامه سخنان خود ابیاتی از لسان الغیب حافظ را خواند. 

الهی دوردار از ما غرور بی گناهی را 

به سوی خویش خضر ما کن گم کرده راهی را

به ما جنس دگر از نقد لطف خود کرامت کن 

گدایان توییم اما نمی‌خواهیم شاهی را 

تمام عمر نتوان داشت پاس افسر دولت

از آن خوش کرده‌ام بر سر، کلاه گاه گاهی را

درین پیری به زیر دامن پاکان پناهم ده

که فانوسی ضرور است این چراغ صبحگاهی را

برافروزان چراغم را به دست لطف، آسان است

که از داغ دلم چون صبح برداری سیاهی را

گر از لطف تو گیرد موج، تعلیم سبکدستی

چو خار پیرهن از تن برآرد خار ماهی را

سلیم از رحمت عام تو چشم مغفرت دارد

الهی از سر او کم مکن لطف الهی را

وی در توضیح این ابیات گفت: چیزی که در بیان شاعران عارف ما بسیار دیده می‌شود این است که نخستین ابیات خود را با نام خدا یا بسم‌ الله الرحمن الرحیم آغاز می‌کنند. در حقیقت می‌خواستند که خودشان حضور نداشته باشند و فقط خداوند باشد. 

در بخش دوم این برنامه معنوی، قرائت فرازهایی از جوشن کبیر و ذکر نام و یاد پروردگار انجام شد و در پایان نیز مراسم قرآن به‌سرگیری برگزار شد. 

براساس این گزارش، ویژه برنامه «هزار شب آسمانی‌» در دو شب قدر نیز از ساعت ۲۳:۳۰ در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

در دومین اجرای این مراسم همزمان با شب بیست و یکم و شب شهادت امیرالمومنین، امیرعباس علی زمانی استاد برجسته در زمینه معنای زندگی و مصطفی محدثی خراسانی شاعر و نویسنده برجسته سخنرانی خواهند داشت. 

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز