فرزانگان فرهنگ این بار به محمدعلی موحد می پردازد

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۰:۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۳۲۲۷۷۷
فرزانگان فرهنگ این بار به محمدعلی موحد می پردازد
رادیو فرهنگ در برنامه « فرزانگان فرهنگ» به طور ویژه از مقام محمدعلی موحد، مولاناشناس و شمس‌شناس کشورمان تجلیل می کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ رادیو فرهنگ در برنامه « فرزانگان فرهنگ» به طور ویژه از مقام  محمدعلی موحد، مولاناشناس و شمس‌شناس کشورمان تجلیل می کند.

سید محمد باغسنگانی تهیه کننده این برنامه ضمن اعلام این خبر گفت: در برنامه فرزانگان فرهنگ هربار پرونده یکی از مفاخر فرهنگ و ادب گشوده شده و در سلسله برنامه هایی با حضور خانواده و دوستان و شاگردان شخصیت انتخابی مقام بزرگان گرامی داشته می شود این بار نیز نوبت به بزرگداشت دکتر محمدعلی موحد رسیده است تا در چندین برنامه شخصیت ، زندگی و آثار ایشان بررسی شود.

حسینی باغسنگانی در توضیح این برنامه عنوان کرد :مجموعه رادیویی «فرزانگان فرهنگ» برنامه‌ای است که به معرفی و بررسی زندگی بزرگان فرهنگ و ادب اختصاص دارد و در این سری از برنامه زندگی علمی ادبی و پژوهشی دکتر  موحد در گفت‌وگو با خانواده و نزدیکان و شاگردان ایشان مورد ارزیابی وکنکاش قرار می‌گیرد.

این تهیه کننده افزود :محمدعلی موحد،  شاعر و ادیب عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است البته نام دکتر محمد علی موحد با ادب و پژوهش ادبی و مولانا و شمس تبریزی گره خورده است از همین رو بناست به مدت سه ماه میهمان برنامه قدیمی «فرزانگان فرهنگ» در رادیو فرهنگ باشد تا دوستان و خانواده و شاگردان و اهل تحقیق و پژوهش از محمد علی موحد روایت کنند.

حسینی باغسنگانی از حضور دکتر موحد در این برنامه نیز گفت :  بناست در چندین نوبت خود ایشان نیز در این برنامه حضور داشته و از زندگی و آثار خود بگویند که احتمالا برای دوم خردادماه که سالروز میلاد ایشان است به طور ویژه برنامه ای تدارم خواهیم دید.

تهیه‌کننده برنامه درباره زمان این برنامه نیز گفت: مجموعه برنامه فرزانگان فرهنگ در آیین گرامیداشت استاد دکتر موحد با حضور و همراهی این شخصیت‌ها از روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت  ماه ۱۴۰۱ ساعت۱۶:۰۰از رادیو فرهنگ آغاز خواهد شد و به مدت سه ماه در رادیو فرهنگ تدوام خواهد داشت تا اندیشمندان و ادیبان برجسته از ایران و جهان بتوانند نظرات خودشان را درباره دکتر محمد موحد به گوش شنوندگان مشتاق این برنامه از رادیو فرهنگ برسانند.

او  به مهمانان این برنامه اشاره کرد و از برخی بزرگانی که پر برنامه حضور خواهند داشت نام برد و گفت :بهاء‌الدین خرمشاهی، محمدرضا شفیعی کدکنی، مصطفی ملکیان، اصغر دادبه، علی‌اصغر محمدخانی، احمد مهدوی دامغانی استاد دانشگاه هاروارد؛  مهدی محقق، اکبر ایرانی، علی اشرف صادقی، عبدالله انوار، جمشید کیانفر، احمد سمیعی گیلانی، رضا داوری اردکانی، محمّد طاهری خسروشاهی، محمد روشن، سید حسین نصر، تقی پورنامداریان، کامران فانی، حسن انوری، هوشنگ مرادی کرمانی،ژاله آموزگار، هوشنگ رهنما، توفیق سبحانی، نصرالله پور جوادی، ضیاء موحد، صمد موحد، حسین معصومی همدانی، سید علی آل داوود، محمد رضا راشد محصل، ریکاردو زیپولی از ایتالیا؛  چندرشیکهر و  احمد اخلاق آهن؛  شریف حسین قاسمی ، و دکتر حسن چفتجی از ترکیه، و تنی چند از نامداران حوزه پژوهش ادبی از دکتر محمد علی موحد خواهند گفت.

مولف و تهیه کننده این مجموعه برنامه محمدحسینی باغسنگانی گفت: در این مجموعه برنامه، مهمانانی از کشورهای مختلف حضور خواهند یافت که به تک‌نگاری شخصیت ادبی و فرهنگی دکتر موحد می‌پردازد، در این مجموعه برنامه است که شخصیت استاد موحد از زوایای مختلف علمی و ادبی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

یادآوری می شود دکتر محمد علی موحد، متولد سال ۱۳۰۲ در تبریز است که از سال ۱۳۲۹ در شرکت نفت آبادان مشغول به کار شده و پس از خلع ید انگلیسی‌ها در سال ۱۳۳۲، سردبیری روزنامهٔ شرکت نفت را به‌عهده می گیرد.

استاد موحد آثار تالیفی و ترجمه بسیاری در زمینه های تاریخی و ادبی از خود به جای گذاشته که از آن جمله می توان به دو اثر ارزشمند "خواب آشفته نفت" و "ملی کردن و غرامت/ درس هایی از داوری های نفتی" در زمینه تاریخ نفت ایران اشاره کرد.

گفتنی است اجرای متن برنامه فرزانگان فرهنگ سال‌هاست که بر عهده بهروز رضوی است و تهیه و تالیف این گنجینه پژوهشی را محمد حسینی باغسنگانی برعهده دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه «با فرزانگان فرهنگ» را سه‌شنبه‌ها ساعت۱۶:۰۰ از رادیو فرهنگ دنبال کنند همچنین این برنامه در سامانه و آرشیو زمانی رادیو در سراسر جهان قابل شنیدن و دریافت است. برنامه فرزانگان فرهنگ  بر روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز  از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز