ضروری است به حوزه‌های زیربنایی تولید کاغذ توجه کنیم/ اعتبارات بخش فرهنگ پایین است

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۳:۴۹
کد خبر: ۱۳۲۹۳۲۵
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، به ضرورت افزایش اعتبارات بخش فرهنگ و حمایت از صنعت چاپ و نشر کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مجلس به دنبال حمایت از صنعت نشر است و به بسیاری از مشکلات موجود واقفیم.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور به مقوله فرهنگ بی‌توجهی شده، اضافه کرد: هر رویداد فرهنگی اهمیت داشته و به عنوان مثال نمایشگاه کتاب می‌تواند در ارتباط‌گیری نویسندگان و ناشران با مردم موثر باشد.

در ادامه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به اعتبارات پایین بخش فرهنگ اشاره کرد و گفت: اگر در دنیا به صورت میانگین 5 تا 7 درصد اعتبار در بخش فرهنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و این رقم در کشور بیشتر از 3 درصد نیست.

بیژن نوباوه وطن افزود: نمی‌توان گفت تمام بودجه فرهنگ در بخش خودش هزینه می‌شود. مجلس به حمایت از کتاب توجه ویژه داشته و امسال هم کمک‌های خوبی شده، اما با توجه به مشکلاتی که در تامین کاغذ و صنعت چاپ داریم باید حمایت‌ها تداوم یابد.

نوباوه با اشاره به حضور مداوم کمیسیون فرهنگی در رویدادهایی مانند نمایشگاه کتاب، اضافه کرد:  شرکت در رویدادها با هدف بررسی مشکلات صنعت چاپ و نشر انجام می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصرف سالانه کاغذ در کشور 400 هزار تن است که بخش کمی از آن در کشور تولید می شود و این یکی از مشکلات بحث کاغذ است. 

نوباوه معتقد است، ضروری است به حوزه‌های زیربنایی تولید کاغذ از جمله اعتبارات کارخانه‌های تولید کاغذ و یا واردات مواد اولیه  توجه داشته باشیم.

دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با تاکید به اینکه نمایشگاه کتاب، موجب تقویت علاقه به کتاب می‌شود، اضافه کرد: باید در نظر داشت دسترسی به کتاب در فضای مجازی نیاز به آثار مکتوب را کاهش داده است. 

حجت الاسلام حسین جلالی متذکر شد: با وجود تمامی مشکلات، نمایشگاه کتاب فرصتی فراهم می‌کند تا زنده بودن کتاب را تجربه کنیم.

دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید به اهمیت مباحث فرهنگی گفت: بحث فرهنگ اصولاً بسیار مهم و تاثیرگذار در سبک زندگی مردم و به ویژه خانواده‌ها و کودکان است.

زهره سادات لاجوردی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی غذای روح است، تصریح کرد: اگر دقت لازم در خوراکی که به کودکان ونوجوانان ارائه می‌شود، صورت نگیرد باعث می‌شود ذائقه آن‌ها به چیزی که مناسب نیست، عادت کند و در مقابل هر قدر مطالب جذابتر و از لحاظ محتوا بهتر باشد جوانان را به کتاب‌خوانی ترغیب می‌کند، در غیر این صورت آرام آرام ذائقه‌ها تغییر می‌کند.وی با تاکید به اینکه وزارت ارشاد مسئولیت اصلی نظارت بر کتب تولیدی را دارد، تصریح کرد: در سال‌های گذشته دقت لازم صورت نگرفته  و کتبی وارد بازار شده که هیچ سنخیتی با اعتقادات ما ندارد. امیدواریم در این دولت روی این مساله دقت شود و کتاب‌هایی که با فرهنگ ما سنخیت ندارد وارد بازار نشود.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز