پوشش زنده رادیویی همایش بین المللی هزاره شیخ جام

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۱۴:۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۳۵۰۶۳۴
پوشش زنده رادیویی همایش بین المللی هزاره شیخ جام
همایش بین المللی هزاره شیخ جام چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ باهمکاری رادیو فرهنگ و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، در شهر تربت جام برگزار می شود .

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مراسم افتتاحیه صبح روز بیست و دوم با حضور شخصیت‌های فرهنگی هنری و دولتی و با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور آغاز می‌شود و شب هنگام هم مراسم شب فرهنگی با اجرای برنامه های هنری و فرهنگی ادامه می یابد.

همایش بین المللی شیخ جامی با  محوریت تأثیر آموزه‎های قرآن و حدیث در آثار شیخ جام، تأثیر اندیشه های شیخ جام در آسیای میانه و شبه قاره هند، سیمای شیخ جام در آثار و مقامات،  پارسی‎نویسی شیخ جام و چشم‎اندازهای نثر وی،  نسخه‎شناسی آثار شیخ جام، بررسی و تحلیل اشعار شیخ جام،  آثار خانقاهی و خاندانی شیخ جام در طول تاریخ و جایگاه مجموعه معماری آرامگاهی شیخ جام در معماری عرفانی برگزار می شود ‌و به همت رادیو فرهنگ‌ از ساعت ۱۶:۰۰ روی آنتن می رود.

 پروفسور کمال الدین از کشور بنگلادش، عارف نورشاهی از پاکستان، حسن عباس از هند، علی تلمیزال از ترکیه، دکتر عبدالغفور آرزو از افغانستان، و نیز دکتر یاحقی از ایران  مهمانان ویژه و سخنرانان این همایش هستند.

 معرفی شخصیت های علمی فرهنگی و هنری، و ایجاد حس خودباوری، هویت، اعتماد و عزت نفس به ویژه در نسل جوان و معرفی گذشته و سابقه غنی علمی فرهنگی و هنری ایران به جهان از اهداف نخستین همایش بین‌المللی هزاره شیخ جام عالم و عارف نامدار ایران و جهان اسلام است.

همایش بین المللی هزاره شیخ جام در تاریخ ۲۲و ۲۳ تیرماه امسال با حضور مهمانان خارجی، کشوری، استانی و شهرستانی در تالارشهید ساربانی دانشگاه آزاد تربت جام برگزارمی شود و رادیو فرهنگ به طور زنده این مراسم را روی آنتن می برد.

گفتنی است ،شیخ الاسلام احمد ابن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی معروف به شیخ احمد جام  در سال ۴۲۷ – ۴۴۰ هجری – در روستای نامق زاده شد. نیاکان او از نوادگان جریر بن عبدالله بودند. نام او با القابی که به او داده‌اند چنین است:  شیخ‌الاسلام ، قطب‌الاوتاد ،  شیخ ابونصر احمد ژنده ‌پیل. او را گاه پیر جام یا شیخ جام نیز نامیده‌اند.

وی از عارفان و صوفیان بنام قرن پنجم و  ششم هجری قمری است. زادگاه وی نامق از دیار ترشیز یا کاشمر فعلی بوده و مدفن وی در تربت جام می‌باشد. طول عمر وی را بیشتر مراجع ۹۵ سال و بعضی ۹۶ سال ذکر کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز