جشنواره‌ها، بزرگراه‌های ارتباط مردم و اهالی هنر هستند

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - ۰۸:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۳۵۴
جشنواره‌ها، بزرگراه‌های ارتباط مردم و اهالی هنر هستند
«جبار آذین» منتقد سینما معتقد است؛ به موازات برگزاری انواع جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی سینمایی، فرهنگی و هنری، جشنواره‌ فیلم شهر نیز سال‌هاست برگزار می‌شود. این جشنواره به همت شهرداری برگزار می‌شود و شهرداری علاوه بر ارتباط عمرانی، ارتباط فرهنگی نیز با جامعه دارد و توانسته به مدد هنرمندان و با یاری مدیران فرهنگی و هنری آثاری در زمینه‌های مختلف تولید کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ وهنر برنا جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون معتقد است؛ یکی از بزرگراه‌های اصلی ارتباط فرهنگی مردم با هنر و اهالی آن، برگزاری جشنواره‌هایی است که محور اساسی برگزاری آنها توجه به فرهنگ، خواست و سلیقه مخاطب است. بدیهی است هر چه آثاری که در این نوع جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند و به نمایش در می‌آیند از نظر فرهنگی، هنری و محتوا قوی و غنی‌تر باشند با استقبال گسترده‌تری روبرو می‌شوند. به موازات برگزاری انواع جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی سینمایی، فرهنگی و هنری، جشنواره‌ فیلم شهر نیز سال‌هاست برگزار می‌شود. این جشنواره به همت شهرداری برگزار می‌شود و شهرداری علاوه بر ارتباط عمرانی، ارتباط فرهنگی نیز با جامعه دارد و توانسته به مدد هنرمندان و با یاری مدیران فرهنگی و هنری آثاری در زمینه‌های مختلف تولید کند، افزون بر نمایش آنها در جشنواره فیلم شهر در سایر جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز عرض اندام کند و گام‌های موثر و مفیدی در راه ایجاد ارتباط مناسب فرهنگی در کشور برداشته است.

این جشنواره مانند همه جشنواره‌ها باید پیش از هر چیز، دارای استانداردهای برگزاری یک جشنواره هنری و سینمایی باشد، به ویژه که جنبه بین‌المللی هم دارد. دست‌اندر کاران این جشنواره طی سال‌ها و در هر دوره کوشیده‌اند با بهره‌گیری از مدیران کاربلد و هنرمندان خبره و حرفه‌ای و آثار شایسته و مناسب، گام‌هایی در این عرصه بردارند ولی با این همه هنوز هم جای ارتباط بیشتر این جشنواره و مردم و جذب مخاطب بیشتر در عرصه هنر و تولید آثار برتر در این جشنواره حس می‌شود. 

در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات فراوان سینما و شرایط کرونا عملا تولید آثار هنری در سینما به حالت رکود درآمده است. با این همه ما شاهد این هستیم که از میان آثاری که تاکنون تولید شده و با توجه به نوع نگاه و حتی سفارش مسئولان فرهنگی و هنری شهرداری و این جشنواره هنرمندانی حضور پیدا کردند که آثار به‌روز‌تری دارند. بدیهی است که هر چه این آثار به فرهنگ جامعه ایران-که یک جامعه ایرانی و اسلامی است-نزدیک‌تر باشد، استقبال فراوان‌تر می‌شود و به نوعی افزون بر پاسداری از فرهنگ جامعه در اشاعه و فرهنگسازی تاثیرگذار خواهد بود. 

در هر حال با توجه به اینکه این جشنواره هشت دوره برگزار شده از سوی اهالی هنر و رسانه و قلم و همچنین قشرهایی از هنرمندان و مردم مورد توجه قرار گرفته، انتظارهای بیشتری از آن در جهت حفظ و ترویج زندگی سبک ایرانی و اسلامی می‌رود، که با توجه به امکانات و تسهیلاتی که در اختیار این تشکل فرهنگی سینمایی وجود دارد این انتظار افزون شده تا مردم و مخاطبان بتوانند آثار بهتر و مناسب‌تری از این جشنواره را شاهد باشند و از امتیازهای آن و امتیازهای دستگاه‌های فرهنگی برای احیای فرهنگ جامعه هنری گام‌های بیشتر و  تاثیرگذارتری بردارند. 

به هر حال جامعه ایران با توجه به مناسبات فرهنگی دارای ویژگی‌هایی است که گرچه در نگاه کلی با مولفه‌های دیگر جوامع مشترک هستند اما طبیعی است که مختصات فرهنگی کشور در نوع زندگی روستایی و شهری هم جلوه‎‌گر می‌تواند باشد و در ارتقای فرهنگ شهرنشینی و با توجه به اینکه ما افزون بر قوانین مدون کشور به قوانین الهی هم مزین هستیم، این دو فاکتور می‌تواند در ارتقای سطح فرهنگ مردم در شهرها و همچنین و ایجاد مناسبات دوستانه و همدلی برای آبادی و عمرانی و رشد ترقی کشور و گسترش فرهنگ جامعه نقش‌آفرین باشد، حتی نمونه‌هایی در این راستا تولید شود که علاوه بر داخل به عنوان آثار فرهنگی و نمودهای عمرانی و پیشرفت در کشور در جشنواره‌های جهانی به نمایش درآید.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز