چهره‌ها و اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

ارغوان بی سایه در مرداد گرم/ چگونه یک ستاره یاغی می‌شود/ ‌خوانندگانی که مداح شدند/ دلبری امین زندگانی از همسرش/ شهاب سینما در کوه های دور دست!

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۵۰۹
ارغوان بی سایه در مرداد گرم/ چگونه یک ستاره یاغی می‌شود/ ‌خوانندگانی که مداح شدند/ دلبری امین زندگانی از همسرش/ شهاب سینما در کوه های دور دست!
مجتبی احمدی - دبیر سرویس فرهنگ و هنر ؛ در هفته‌ای که گذشت همزمان با تاسوعا عاشورای حسینی حضور چهره‌های فرهنگی و هنر ی را در کنار دسته‌‌های عزاداری به عنوان ذاکر اهل بیت و حتی آشپز دیدیم که با بازخورد بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود و البته نمی‌توان از کنار بازی متفاوت نیکی کریمی در سریال «یاغی» نیز به راحتی عبور کرد که نقل محافل هنری شد.

سایه هفته؛ «هوشنگ ابتهاج»

یلدا ابتهاج فرزند هوشنگ ابتهاج(سایه) در صفحه اینستاگرام خود خبرداد که این شاعر نامدار ایرانی دار فانی را وداع گفت.

شاعر بزرگ معاصر ایران امیرهوشنگ ابتهاج(سایه) در گذشت.

یلدا دختر هوشنگ ابتهاج در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت این شاعر نامدار ایرانی در ۹۵ سالگی خبر داد.

امیر هوشنگ ابتهاج یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۰۶ شمسی در رشت متولد شد. پدرش آقاخان ابتهاج از مردان سرشناس رشت و مدتی رییس بیمارستان پورسینای این شهر بود.

ابتهاج از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ شمسی سرپرست برنامه گل‌ها در رادیوی ایران (پس از کناره‌گیری داوود پیرنیا) و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

 تعدادی از غزل‌ها، تصنیف‌ها و اشعار نیمایی او توسط موسیقیدانان ایرانی نظیر محمدرضا شجریان، علیرضا افتخاری، شهرام ناظری، حسین قوامی و محمد اصفهانی اجرا شده‌است. تصنیف خاطره‌انگیز تو ای پری کجایی و تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) از اشعار سایه است.

سایه بعد از حادثه میدان ژاله (۱۷ شهریور ۱۳۵۷) ‌همراه محمدرضا لطفی، محمدرضا شجریان و حسین علیزاده به ‌نشانه اعتراض از رادیو استعفا داد.

از مهم‌ترین آثار هوشنگ ابتهاج تصحیح او از غزل‌های حافظ است که با عنوان «حافظ به سعی سایه» نخستین بار در ۱۳۷۲ شمسی توسط نشر کارنامه به‌چاپ رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد. سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرده که این کتاب حاصل تمام آن زحمت‌هاست که در مقدمه، آن را به همسرش پیشکش کرده ‌است.

وی نخستین اثرش به نام «نخستین نغمه‌ها» را سال ۱۳۲۵ شمسی منتشر کرد.

یاغی هفته؛ «نیکی کریمی»

نیکی+کریمی+در+سریال+یاغی

درخشش نیکی کریمی در سریال«یاغی» از دو بعد قابل بررسی است. نیکی کریمی به عنوان یک ستاره سینمایی سال‌ها در نقش‌های مختلف درخشیده است اما تنها برخی از نقش‌های او به عنوان نقشی خاص در کارنامه او دیده می‌شود. بازی او در سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت فرصتی بود که نیکی کریمی بخشی از بازی خود در بازیگری را که تا به حال رونمایی نکرده بود به نمایش بگذارد. در این سریال محمد کارت با یک گریمی خاص از نیکی کریمی در نقشی متفاوت بازی گرفته است‌. بی‌تردید او را به عنوان چهره‌ هفته انتخاب می‌کنیم چرا که در سریال محمد کارت در کنار جمعی از بازیگران سینما و تلویزیون مانند: پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، علی شادمان و... می‌درخشد.‌ نیکی کریمی از فرصت کوتاه حضور در سریال «یاغی» نهایت استفاده را برد و نقشی ماندگار را در کارنامه خود ثبت کرد.

مداحان هفته؛ «بهنام بانی»، «مصطفی راغب»، «آرون افشار»

بهنام بانی خواننده معروف را در حال مداحی برای حضرت عباس (ع) در هیاتی در دامغان در روز تاسوعا می بینم که با استقبال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

 

مصطفی راغب در روز عاشورا با نوحه لطیف «خدا میدونه» در هیئت آزاد شهر یزد مداحی کرد.

 

آرون افشار هم مانند بسیاری از خواننده‌های محبوب در دسته‌جات عزاداری برای سرور و سالار شهیدان مداحی کرد از او ویدیویی در شاندیز مشهد منتشر شد.

دلبری هفته؛ «امین زندگانی»

امین زندگانی با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام تولد همسرش الیکا عبدالرزاقی را تبریک گفت.

تولد

بازیگر هفته؛ «شهاب حسینی»

شهاب حسینی به فیلم «کوه‌های دوردست» به کارگردانی میترا تبریزیان پیوست.

شهاب حسینی بازیگر ایرانی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن در سال ۲۰۱۶ که برای بازی چند لایه و پیچیده‌اش در فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی این جایزه را دریافت کرد، به فیلم «کوه‌های دوردست» به کارگردانی میترا تبریزیان پیوست.

«کوه‌های دوردست»، داستانی با موضوع دوران نوجوانی با درون‌مایه‌ای تمثیلی است که دنباله‌ای بر فیلم اول تحسین شده تبریزیان با عنوان «غلام» با بازی شهاب حسینی است.

استودیوی لندنی تهیه‌کننده فیلم «غلام»، فیلم «کوه‌های دوردست» را در جشنواره لوکارنو که در حال حاضر در حال برگزاری است، معرفی می کند.

«کوه‌های دوردست» که توسط تبریزیان و سیروس مسعودی، فیلمنامه‌نویسان مشترک فیلم «غلام» نوشته شده است، درباره علی پسر ۱۲ ساله‌ای است که در شهری کوچک در ایران زندگی می‌کند، مادر علی در جوانی ناپدید شده است و پدر علی نیز اکنون ازدواج کرده است.

چهره هفته؛ «مرتضی عقیلی»

مرتضی عقیلی بازیگر سرشناس قبل از انقلاب، در برنامه کافه‌آپارات به میزبانی فریدون جیرانی به نقل خاطره‌ای از کارگری در آمریکا و دیدار با پیتر فالک، بازیگر آمریکایی پرداخت.

 

 

 

پیگیر هفته؛ «شبنم فرشادجو»

چندی پیش ترانه علیدوستی بازیگر سینما و یکی از اعضای هیات پنج نفره منتخب هشتصد نفر از زنان سینماگر، برای رسیدگی به آزار و خشونت جنسی در سینمای ایران در صفحه مجازی خود اعلام کرد که مهدی کوشکی نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر حبیب رضایی بازیگر و کارگردان سینما به جرم افترا و نشر اکاذیب از او شکایت کرده‌اند.

حال پس از گذشت حدود یک ماه شبنم فرشادجو بازیگر سینما و تلویزیون نیز در صفحه مجازی خود از پیگیری این شکایت از او در قوه قضاییه خبر داد.

او در پستی چنین نوشته است: «در پاسخ به دو شکایتی که ازطرف شاکیان رضایی و کوشکی به اتهام افترا و نشر اکاذیب از بنده در دادسرای رسانه قوه قضاییه به ثبت رسیده باید بگویم که با توجه به اینکه در خارج از کشور به سر می برم، وکیل محترم خانم زهرا مینویی پیگیر پرونده خواهند بود.

به قول ترانه علیدوستی امیدوارم در دادگاه تاریخ هم سمت درستی ایستاده باشیم.»

جای خالی هفته؛ «ماهچهره خلیلی»

ماه+چهره+خلیلی
دوسال قبل در چنین روزی ماهچهره خلیلی بر اثر ابتلا به سرطان لوزالمعده در ۴۳ سالگی در لندن درگذشت و پیکر او با حضور خانواده و دوستانش در آرامستان مسلمانان منطقه هِندون واقع در شمال غرب لندن به خاک سپرده شد.

از معروفترین نقش‌آفرینی‌های او می‌توان به همسر «عمر بن سعد» در سریال «مختارنامه» اشاره کرد.

سوتی هفته؛ «حیدری گوینده خبر»

در پی مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در آنتن زنده صدا و سیمای کشورمان سوتی از سمت گوینده اخبار صورت گرفت که به موقع اصلاح شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز