گزارش ویژه «برای مردم»

انسیه شاه حسینی: دولت امروز به دنبال اصلاح فیلم‌های تولید گذشته و اکران آن است/ چرا باید نطفه فیلم‌های ارزشی تحت عنوان اینکه فروش نمی‌رود کشته شود؟

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۰۵:۵۳:۲۱
کد خبر: ۱۳۶۷۲۰۳
انسیه شاه حسینی: دولت امروز به دنبال اصلاح فیلم‌های تولید گذشته و اکران آن است/ چرا باید نطفه فیلم‌های ارزشی تحت عنوان اینکه فروش نمی‌رود کشته شود؟
انسیه شاه‌حسینی کارگردان فیلم‌های «شب بخیر فرمانده»، «زیباتر از زندگی»، «پنالتی» و... اولین زن رزمنده ایرانی است که در خصوص جنگ ایران و عراق فیلم ساخته و با توجه به نگاه متفاوتش در سینما به خصوص در حوزه دفاع مقدس آثارش دارای کلامی متفاوت در اجرا و پیام در ساختار است.

کارگردان فیلم‌های «زیباتر از زندگی»، «پنالتی»، «شب بخیر فرمانده» و... در روزهایی که به هفته دولت منتهی می‌شود در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا به نکات جالبی در خصوص وضعیت سینمای امروز در مقایسه با چند سال گذشته دارد. او در خصوص وضعیت سینمای این روزها عنوان کرد: سینما رسانه‌ی بسیار مهمی است‌. در زمان تزارها که مردم از گرسنگی می‌مردند و کشاورزها برای ارباب کار می‌کردند؛ لنین می‌گفت به من یک روزنامه بدهید تا انقلاب کنم‌. حالا در این شرایطی که ما زیست می‌کنیم با وجود فضای مجازی، روزنامه‌ها، راه‌های ارتباطی مختلف و سینما ببینید که چه کارهایی می‌توان انجام داد.

این کارگردان می‌گوید: البته که سینما مقوله‌اش از هرجای دیگر و هر مدیوم دیگر متفاوت است. تماشاگران حاضر هستند هزینه کنند تا در تاریکی نظاره‌گر این باشند که شما چه می‌گویید،  چه ساخته‌اید، پیام فیلمتان چیست و قرار است مخاطب از آن چه تاثیری بگیرد. بنابراین مخاطب به سینما مانند تلویزیون و از روی شکم سیری نگاه نمی‌کند. برای همین توقع زیادی دارد تا اثری کم عمق و کم تاثیر نبیند. حالا در این شرایط دولت سیزدهم روی کار آمده است که بسیار هم خوب پیش می‌رود. فقط ای کاش دولت گذشته این اندازه خرابکاری نکرده بود تا این‌ دوره راحت‌تر کارهایمان پیش می‌رفت.

این کارگردان رزمنده ادامه داد: آدم وقتی وارد خانه‌ی جدید می‌شود خیلی راحت همه‌چیز را مرتب می‌کند اما وقتی خانه‌ای ویرانه باشد در ابتدا باید تعمیر و بعد شروع به تمیزکاری کرد. متاسفانه در همه بخش‌ها این اتفاق افتاده است. سینما هم که دیگر جای خودش را دارد. بلایی سر سینما آورده‌اند که حد ندارد. چند روز پیش ارشاد بودم با دوستانم که صحبت کردم به من گفتند در تلاشند تا فیلم‌های دولت قبلی را با اصلاحات و... اکران کنند تا این آثار تمام شوند و بتوانند آثار جدیدی را تحویل مخاطب بدهند. حقیقتا کار آن‌ها بسیار مشکل است. در جریانم که قرار است چند کار جدید به چرخه اکران اضافه شود که قطعا صدای مخاطبان را در خواهد آورد. دوستان ارشاد چه گناهی کرده‌اند همه‌ی این آثار محصول دولت قبل است‌. فوقش این دوستان با چند اصلاحیه بتوانند بخشی از آن را درست کنند‌.

کارگردان فیلم‌ سینمایی «شب بخیر فرمانده» درباره مسئولیت مدیران سینمایی گفت: من فکر می‌کنم سینما از هر مدیوم و هر رسانه‌ای دیگری مسئولیتش بیشتر است بنابراین کسانی که سکان آن را به دست می‌گیرند باید موقعیت خود را بشناسند واگرنه اتفاقات بدی می‌افتد‌. آن‌هایی که در راس کار قرار گرفته‌اند حرف‌های خوبی می‌زنند و آرزوهای خوبی دارند اما باید دید در راستای این تفکرات مرغوب و کارساز در عمل چه حمایت‌هایی می‌کنند؟

او درباره رویکردهای جدید در تولید آثار سینمایی عنوان کرد: امیدوارم مسئولی که در صدر نشسته است استراتژی فرهنگی و ایدئولوژی داشته باشد و در راستای اهداف انقلاب، شهدا و رهبر معظم انقلاب اسلامی قدم بردارد. یعنی از صد فیلمنامه‌‌ای که به دستش می‌رسد آن‌هایی را که قابلیت ساخت دارند انتخاب کند و پیش خودش بگوید مثلا من امروز می‌خواهم بیست فیلمنامه بخوانم پس باید ببینم این فیلمنامه‌ها تا چه اندازه در راستای فرهنگ و ارزش‌هاست؛ نه این‌که فیلمنامه را نگاه نکرده به دست مسئولین شورا بسپارد و آن‌ها هم بگویند نه این نمی‌فروشد و آن را کنار بگذارند. 

کارگردان فیلم «غروب شد بیا» در خصوص ساخت آثار ارزشی عنوان کرد: هر مدیری باید بداند که روی کدام صندلی نشسته است و چه مسئولیت‌هایی دارد. باید بداند از مسیری آمده است که پر از خون شهدا و خانواده‌های آن‌هاست. پس وقتی او را به عنوان مسئول انتخاب می‌کنند که برای دولت سیزدهم در مورد انتخاب فیلم‌ها نظر بدهد باید نهال‌های فاسد را بیرون بکشد تا تماشاچی احساس امنیت کند و خانواده‌ها روی آمدن به سینما با فرزندان خودشان را داشته باشند. مقام معظم رهبری همیشه روی فرهنگ تاکید دارند پس چرا باید در این مورد کوتاهی صورت بگیرد؟ چرا باید نطفه فیلم‌های ارزشی تحت عنوان اینکه فروش نمی‌رود کشته شود؟ همه‌ی این‌ها بهانه است. فیلم خوب اگر درست حمایت شود می‌فروشد.

او در پایان گفت: مخاطب دیگر از فیلم‌های مبتذل خسته شده است. در گذشته برخی تهیه‌کننده‌ها می‌گفتند اجازه بدهید موهای بازیگران زن دیده شود تا فیلم قدری بیشتر بفروشد ولی الان دیگر دوره‌ی این حرف‌ها تمام شده است. اتفاقا مخاطب حالش از این چیزها بهم می‌خورد و فقط به دنبال حرف حساب می‌گردد. پس مسئولین باید بدانند که کجا نشسته‌اند و هیچ‌چیزی را به فیلم‌های ارزشی و انقلاب ارجعیت ندهند تا بتوانیم در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد فیلم‌های پربار ارزشی باشیم.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما
نظرات
ali
|
-
|
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
0
خانم شاه حسینی مثل اینکه متوجه نیستند که خیلی از هنرمندان و فیلم سازان وقتی ازشون علت کم کاریشون را می پرسی می فرمایند فیلم نامه مطرح و با ارزش به ما پیشنهاد نشده .فیلم ارزشی اگر وجود داشته باشه فرو.ش میره خانم شاه حسینی ..میشه یک فیلم واقعا ارزشی را نام ببرید که در نطفه کشته شده.!!!
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز