رضاخواه: نسبت ازدواج به طلاق باید ۱۶ درصد می‌بود

۱۴۰۱/۰۶/۲۰ - ۱۳:۰۳:۱۵
کد خبر: ۱۳۷۵۹۲۶
رضاخواه: نسبت ازدواج به طلاق باید ۱۶ درصد می‌بود
رادیو گفت‌وگو در خصوص برنامه ششم توسعه با دکتر مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه «بدون خط خوردگی» در رادیو «گفت‌وگو» گفت: عامل اجرایی نشدن برنامه ششم توسعه را عدم تمایل دولت سابق دانست.

رضاخواه ضمن اشاره به انحرافات برنامه ششم توسعه در حوزه اجرا نسبت به اهداف اولیه اظهار کرد: کرونا، تحریم، داعش و همچنین عدم علاقه دولت قبل از دلایل اجرایی نشدن اهداف این برنامه است.

مجتبی رضاخواه گفت: در برنامه ششم پیش بینی شده بود که رشد اقتصادی هشت درصد باید باشد، اما در عمل ۱,۲ درصد است. ضریب جینی در سال پایانی برنامه ششم باید ۲۴ درصد باشد اما در حال حاضر ۴۱ درصد است.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه نقدینگی باید در انتهای برنامه سه هزار هزار میلیارد تومان باشد، اما در واقعیت در حدود پنج هزار هزار میلیارد تومان است. نرخ تورم در انتهای برنامه باید هشت درصد باشد، اما در حال حاضر تورم ۴۰ درصدی را شاهد هستیم. همچنین نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی باید ۱۰ درصد باشد، اما در حال حاضر در حدود ۲۲ درصد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو در تشریح دیگر اهداف برنامه ششم که به آن دست نیافتیم، اظهار کرد: طی این برنامه، بدهی به سازمان تامین اجتماعی باید ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌بود اما هم اینک شاهد بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی هستیم.

وی به انحرافات از برنامه ششم توسعه در حوزه های اجتماعی و علمی اشاره و عنوان کرد: نسبت ازدواج به طلاق باید ۱۶ درصد می بود که در حال حاضر در حدود ۳۳ درصد است. تولید محصولات هایتک نسبت به کل محصولات باید در حدود ۵۰ درصد می بود اما در حال حاضر ۱۳ درصد است. میزان تولید گندم باید ۱۴,۵ میلیون تن باشد که ۹.۶ تن مقدار تولیدات گندم کشور در حال حاضر است.

وی با طرح این پرسش که آیا برنامه ششم از ابتدا به درستی نگارش و تنظیم نشد و یا صرفا خوب اجرا نشده است، بیان کرد: برنامه برای شرایط تحریم و همچنین کرونا نوشته نشده بود. در شش سال گذشته با تحریم، کرونا و داعش مواجه بودیم که همه آن ها در برنامه ششم توسعه پیش بینی نشده بود، در حالی که همه این اتفاقات روی اجرای برنامه تاثیر دارد.

رضاخواه در بیان دیگر دلایل اجرا نشدن اهداف برنامه ششم توسعه گفت: دولت آقای روحانی علاقه ای به تدوین برنامه ششم توسعه نداشت و عملا این کار را بر عهده مجلس دهم گذاشت و در واقع برنامه ششم توسعه مولود مجلس گذشته است. این مسئله سبب شد دولت بودجه های سالانه ای که ارائه می داد بر مبنای برنامه توسعه نباشند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز