بازنگری فرآیند دادرسی فرهنگی ضروری است

۱۴۰۱/۰۶/۲۴ - ۲۳:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۸۸۸
بازنگری فرآیند دادرسی فرهنگی ضروری است
سید محمد هاشمی گفت: در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه که به تازگی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مبسوط ترین و مفصل ترین سیاست مربوط به سند تحول قوه قضائیه است و این امر برای کلان حکمرانی کشور موضوع بسیار مهمی به شمار می رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه که با حضور دبیر جشنواره تقدیر از نقد های برتر قوه قضاییه، مدیرکل حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل امور حقوقی، ثبتی و املاک سازمان ها و واحدهای تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با تاکید بر اینکه بازنگری فرآیند دادرسی فرهنگی ضروری است، گفت: مدیریت فرهنگ و هنر ظرافت‌ها و دقت هایی دارد که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سطح جامعه آن را اعمال می‌کنیم؛ اما ممکن است در دادگاهی بدون توجه کافی به این ظرافت‌ها حکمی صادر شود که در نتیجه، دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر نادیده گرفته شود.

امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی در جلسه شورای هماهنگی حقوقی وزارتخانه که با محوریت جشنواره تخصصی تقدیر از نقدهای برتر قوه قضاییه و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا حسینی دبیر جشنواره تقدیر از نقدهای برتر درباره قوه قضاییه در این وزارتخانه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه که به تازگی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مبسوط ترین و مفصل ترین سیاست مربوط به سند تحول قوه قضائیه است و این امر برای کلان حکمرانی کشور موضوع بسیار مهمی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، امروز، مردم نظر مثبتی نسبت به قوه قضائیه دارند افزود: به نظر می‌رسد با تلاش‌هایی که ریاست سابق و فعلی قوه قضاییه دارند، آن حسی که مقام معظم رهبری در رابطه با قوه قضائیه می فرمایند که قوه قضاییه باید ملجأ و پناه مردم باشد، این اتفاق مبارک در حال تحقق است. ضمنا این کار بسیار مبارکی که در قوه قضاییه تحت عنوان جشنواره نقد برتر آغاز شده است، نشان از  هوش مدیریتی بالا داشته و حتماً به حرکت تحولی قوه قضاییه سرعت خواهد بخشید.

دکتر سید محمد هاشمی در ادامه با تاکید بر اهمیت بازنگری فرآیند دادرسی فرهنگی گفت: مسائلی که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضاییه باید مورد بررسی قرار گیرد بسیار زیاد است اما به نظر می‌رسد مهمترین آنها امروز، مسئله دادرسی فرهنگی است. مدیریت فرهنگ و هنر ظرافت ها و دقت هایی دارد که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنها را اعمال می کنیم

اما ممکن است در دادگاهی بدون توجه کافی به این ظرافت‌ها حکمی صادر شود که در نتیجه، دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر نادیده گرفته شود. این مسئله است که بیش از پیش اهمیت بازنگری فرایند آیین دادرسی در حوزه فرهنگ و هنر را می رساند. 

معاون حقوقی وزارت فرهنگ در ادامه تصریح کرد: در فرایند بازنگری به عنوان مثال شاید مدلی مانند مدل رسیدگی در حوزه مطبوعات البته با برخی اضافات و کاستی ها، مدل قابل قبول یا تسری باشد که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. اگر بتوانیم مسئله دادرسی فرهنگی را به نقطه مطلوب برسانیم، یکی از ثمرات ویژه ای خواهد بود که بعدها به عنوان ثمره بزرگی از آن یاد خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز