سینما و یک پاییز پر و پیمان

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۰۴:۲۳:۳۹
کد خبر: ۱۳۷۸۸۴۱
سینما و یک پاییز پر و پیمان
پرونده‌ ای برای فیلم‌ هایی که پاییز به سینماها می آیند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ از هفته دیگر پاییز شروع می‌شود و اکران سینماها هم با توجه به تغییر فصل، رنگ متفاوتی به خود می‌گیرد. در فهرست فیلم‌هایی که امکان اکران آنها در فصل پاییز وجود دارد، گزینه‌ های قابل تأمل زیادی دیده می‌شود. بعضی از این فیلم‌ها در جشنواره‌های مطرح دنیا به نمایش درآمده‌‌اند و با استقبال زیادی از سوی منتقدان سینمای جهان مواجه شده‌اند. برخی دیگر جوایزی گرفته‌اند یا نامزد دریافت جایزه‌ های بین‌المللی بوده‌اند. برخی از آنها هم در جشنواره فجر به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند.

در این پرونده مروری داریم بر فیلم های مهمی که به احتمال فراوان پاییز امسال شاهد اکرانشان در سینماهای سراسر کشور هستیم. اسامی فیلم ها به ترتیب حروف الفبا آمده است:

«بخارست» مسعود اطیابی

بعد از قرار گرفتن دو فیلم «انفرادی» و «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران، حالا قرار است فصل پاییز فیلم کمدی «بخارست» هم به کارگردانی اطیابی اکران شود. پژمان جمشیدی در نقش اصلی فیلم و حسین یاری، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، ایمان صفا، وحید آقاپور و ... سایر بازیگران آن هستند.

بخارست

 

«برادران لیلا» سعید روستایی

فیلم «برادران لیلا»، به کارگردانی سعید روستایی بعد از نمایش در جشنواره کن و اکران در سینمای فرانسه، به احتمال زیاد و با رفع توقیف، پاییز در سینماهای ایران اکران می‌شود. بازیگران این فیلم ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، سعید پورصمیمی، نیره فراهانی، محمدعلی محمدی و فرهاد اصلانی هستند. این فیلم برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم در جشنواره کن 2022 شد.

برادران لیلا

 

«تفریق» مانی حقیقی

فیلم «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی و تهیه کنندگی مجید مطلبی، بعد از نمایش در جشنواره تورنتو و استقبالی که از آن شد حالا قرار است فصل پاییز در سینماها اکران شود. حقیقی گفته فیلمش را بانگاهی به تفاوت زندگی عمومی و خصوصی مردم ایران ساخته و 9 سال برای این مسئله وقت گذاشته که فیلمش شبیه به بیانیه سیاسی نباشد. نقش بازیگران اصلی این فیلم را ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده بازی می‌کنند.

تفریق

 

«جنگ جهانی سوم» هومن سیدی

یکی دیگر از فیلم‌هایی که منتظر اکرانش هستیم، «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی است؛ فیلمی که جایزه بهترین فیلم بخش افق های هفتاد و نهمین جشنواره ونیز را از آن خود کرد و محسن تنابنده هم برای بازی در آن جایزه بهترین بازیگر مرد را در همین بخش گرفت.

فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم

 

«خط استوا» اصغر نعیمی

فیلم «خط استوا» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی احسان ظلی‌پور دیگر فیلم کمدی اکران پاییز است که از مهرماه روی پرده سینماها می‌رود. سیامک انصاری، فرهاد اصلانی و آزاده صمدی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

خط استوا

 

«شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند

«شب، داخلی، دیوار» سومین فیلم سینمایی وحید جلیلوند بعد از «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و «بدون تاریخ، بدون امضا» است. این فیلم هم به تهیه کنندگی علی جلیلوند ساخته شده و نوید محمدزاده، امیر آقایی و دایانا حبیبی از بازیگران اصلی آن هستند.

شب داخلی دیوار

 

«گیج‌گاه» عادل تبریزی

«گیج‌گاه» اولین تجربه کارگردانی عادل تبریزی است که بر اساس فیلمنامه‌ای به قلم خودش و ارسلان امیری ساخته شده است. ارسلان امیری امسال به عنوان کارگردان و نویسنده فیلم «زالاوا» و یکی از نویسندگان «تی‌تی» بسیار در مرکز توجه قرار داشت. حامد بهداد، باران کوثری، بهرنگ علوی، سروش صحت و جمشید هاشم‌پور از بازیگران این فیلم هستند.

گیج‌گاه

 

«ملاقات خصوصی» امید شمس

«ملاقات خصوصی» اولین فیلم کارنامه امید شمس است که بر اساس فیلمنامه‌ای مشترک نوشته امید شمس، بهمن ارک و علی سرآهنگ ساخته شده است. پری‌ناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین‌فر، پیام احمدی نیا، ایمان شمس، نادر فلاح، رویا تیموریان و سیاوش چراغی پور از جمله بازیگران اصلی آن هستند. این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر، صدر نشین آرای مردمی بوده است.

ملاقات خصوصی

 

«نگهبان شب» رضا میرکریمی

«نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی و بر اساس فیلمنامه‌ای از رضا میر‌کریمی و محمد داوودی ساخته شده است. تورج الوند نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند. محسن کیایی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد دیگر بازیگران فیلم «نگهبان شب» هستند. این فیلم در جشنواره چهلم فجر در 9 رشته نامزد سیمرغ بود و نهایتا سیمرغ بهترین کارگردانی را برای رضا میرکریمی به همراه داشت.

نگهبان شب

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز