عبدالرحمان شلیلیان: جامعه تشنه ژانر دفاع مقدس است

۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۶۶۲
عبدالرحمان شلیلیان: جامعه تشنه ژانر دفاع مقدس است
عبدالرحمان شلیلیان را معمولا با ساخت آثار مستند در حوزه‌های مختلف می‌شناسیم. ساخت سریال «بچه‌های گروه بلال» یکی از اتفاقات ویژه کارنامه‌ کاری او محسوب می‌شود چرا که با نگاه ویژه‌ به دفاع مقدس توانست ارتباط چند گروه سنی متفاوت را در این ژانر مهم به تصویر بکشد و از جایگاه گروه سنی نوجوان در روزهای دفاع سخن بگوید. با موضوع تولیدات در حوزه‌ی دفاع مقدس به گفت‌وگو با او پرداختیم که از نظر می‌گذارنید.

عبدالرحمان شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری چون «زمین آسمانی»، مستند «رقص علم»، «شهید بایَندُر» و...​ را در کارنامه کاری خود دارد در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما در حوزه‌ی دفاع مقدس در حال کمرنگ شدن است بیان کرد: به نظرم دلیل اصلی اینکه چرا فیلم‌سازی و فعالیت‌های هنری در زمینه دفاع مقدس کم رنگ شده است نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی دقیق دارد. البته ناگفته نماند که در تمامی جلسات همیشه بر اهمیت ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال در این ژانر تاکید می‌شود اما نمی‌دانم که چرا در فاز اجرایی این موضوع عملی نمی‌شود. 

او ادامه داد: اصلا دوست ندارم حرف‌های کلیشه‌ای بزنم فقط قصد دارم به عنوان یک موضوع حقوقی و جدی به این قضیه نگاه کنم نه صرفا شخصی. متاسفانه علارغم تاکید زیاد در این مورد با رفتن یک مدیر تمامی سیاست‌ها و برنامه‌های پیش‌رو بر هم‌ می‌ریزد چون ما با یک ارگان طرف هستیم نه یک فرد. 

شلیلیان در خصوص کمبود آثار در حوزه‌ی دفاع مقدس و پخش تکراری آثار عنوان کرد: سال 96_97 بود که سریال «بچه‌های گروه بلال» را ساختم. از همان سال تا به حال این سریال پخش می‌شود. به عنوان یک کارگردان برایم جای خوشحالی دارد که همچنان مخاطب اثر من را می‌بیند اما از جهت دیگر هم جای تاسف و سوال دارد که چرا کارهای جدیدتری در این ژانر ساخته نمی‌شود و چرا برای خلق آثار جدید تلاشی صورت نمی‌گیرد؟ این مسئله نشان‌دهنده‌ی این است که سبد تولید و پخش‌ ما خالی شده است.

او با اشاره به این موضوع که هنوز به برخی از زاویه‌های دفاع مقدس درست پرداخته نشده است افزود: ما با یک دریای عمیق و ژرف روبه‌رو هستیم. خوشبختانه بسیاری از خاطرات و وقایع ثبت و مکتوب شده است اما همچنان موضوع‌های جذاب دیگری هم برای ساخت و پرداخت وجود دارد که متاسفانه سراغ آن‌ها نرفته‌ایم‌. اثرات جنگ همچنان زندگی بسیاری از آدم‌ها را درگیر کرده است بنابراین باید بیش از این‌ها به انسان‌هایی که مستحق دیده شدن هستند پرداخته شود.

شلیلیان در پایان عنوان کرد: باید برای ساخت فیلم در این ژانر حمایت نهادهای مختلف را داشته باشیم. به هرحال جنگ ما وجوه انسانی داشت و فضیلت‌خواهانه بود بنابراین اصلا نمی‌توان از آن به راحتی عبور کرد. ما باید به وجوه انسانی و خشن جنگ بپردازیم چرا که جامعه همیشه تشنه ژانر دفاع مقدس است. امیدوارم که از این به بعد شاهد حمایت همه جانبه از این ژانر و این سبک فیلمسازی باشیم.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز