کهن‌ترین ساز ایرانی و برجسته‌ترین نوازنده آن

۱۴۰۱/۰۷/۱۶ - ۱۰:۲۲:۲۳
کد خبر: ۱۳۸۴۳۰۶
کهن‌ترین ساز ایرانی و برجسته‌ترین نوازنده آن
فیلم مستند «ساز کَرنا» نگاهی تاریخی به ساز کَرنا یکی از کهن‌ترین سازهای بادی ایران و زندگی نصرت چراغی یکی از نوازندگان برجسته این ساز دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مستند «ساز کَرنا» به‌کار‌گردانی مهدی حسینی با گذشت یک سال و اتمام مراحل فیلم‌برداری و تدوین آماده پخش شده است.

مستند «ساز کَرنا» عنوان اثری است که می‌خواهد نگاهی تاریخی به ساز کَرنا و زندگی نصرت چراغی یکی از نوازندگان برجسته این ساز داشته باشد.

ساز کَرنا از دوره ایلامیان در ایران بوده و از کهن‌ترین سازهای بادیِ ایران است و میان مناطق لرنشین و بختیار بسیار محبوب بوده و هست. در مناطق لُرنشین به افرادی که کَرنا می‌نوازند، تُشمال می‌گویند.

در این فیلم چهره‌های شاخص موسیقی از جمله کوروش اسدپور، چهره‌های برجسته پژوهش از جمله البرز اسدپور و هوشنگ شاهین‌پور و چهره‌های علمی از جمله فرهنگ تیرگیر و نازنین محمدی شاهنامه‌خوان خردسال حضور دارند.

نصرت چراغی سوژه دوم فیلم یکی از شناخته‌شده‌ترین نوازندگان این ساز در مناطق زاگرس‌نشین و لرنشین است که به‌صورت سینه به سینه نواختن این ساز را از پیشینیان خود آموخته است.

مهدی حسینی کارگردان این فیلم مستند گفت: پس از پایان مراحل فیلمبرداری و تدوین، این مستند تلویزیونی آماده پخش شده است.

عوامل تولید این مستند عبارتند از:

تهیه‌کننده: هوشنگ شاهین‌پور و مهدی حسینی، کارگردان: مهدی حسینی، مدیر تصویربرداری و تدوین: حمیدرضا ملکوتی، دستیار تصویربرداری: همت منتظری، هلی‌شات و اصلاح رنگ: عبدالله امیری، طراحی و مدیر برنامه‌ریزی: امین جلیلی، دستیار اول کارگردان: علیرضا نادری، مدیر صدابرداری: جمال امیری، میکس و مهندسی صدا: احمد سعیدی، نویسندگان: رضا سعیدی و مهدی حسینی، مدیر تولید: احمدرضا محمودی، مدیر روابط عمومی: امین خلیل طهماسبی، تدوین: مهدی حسینی و عبدالله امیری، طراحی و ساخت تیتراژ: محمد کعبی، عکاس پشت‌صحنه: عبدالله امیری، گروه تدارکات: محسن امیری، تیمور احمدیان و مجتبی نیک‌بخش و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان لردگان.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز