مقایسه تعداد تماشاگران هشت ماهه سینما در ۷ سال

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۴۵۱۶
مقایسه تعداد تماشاگران هشت ماهه سینما در ۷ سال
با بررسی آمار مقایسه ای افرادی که در هفت سال اخیر به سالن های سینما رفتند و اقبالی که از تولیدات سینمایی در این سالها داشته ایم به این نتیجه می رسیم که سینما برای حفظ اوضاع واحوال گیشه و روشن نگاه داشتن چراغش باید فکری اساسی کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ وهنر برنا ؛ با بررسی آمار مقایسه ای افرادی که در هفت سال اخیر به سالن های سینما رفتند و اقبالی که از تولیدات سینمایی در این سالها داشته ایم به این نتیجه می رسیم که سینما برای حفظ اوضاع واحوال گیشه و روشن نگاه داشتن چراغش باید فکری اساسی کند.

فارغ از اینکه در هفت سال اخیر چه فیلم هایی در سینما اکران شده است و جدا از اینکه چقدر سلیقه مخاطبمان را در این سالها شناخته ایم و بدون در نظر گرفتن آیتم های مهمی چون ؛

  • ژانر
  • عنوان کارگردان
  • بازیگران و ستاره های سینما
  • جشنواره های موفق یا ناموفق

و موضوع کرونا که در سال 1399 نکته موثری در کاهش حضور مخاطبان در سینما بود باید گفت؛ نمودار فروش از سال 1395 با رکورد 19.621.799 نفر تا سال 1396 که با کاهش نسبی علاقمندان به سینما مواجه شدیم و 15.772.479 نفر به سینماها رفتند در سال 1397 ماجرا تغییر کرد و به یک باره سینما نزدیک به 20 میلیون نفر  تماشاگر را در سالن ها دید که جای بسی امیدواری بود.

در سال 1398 نزدیک به 19 میلیون نفر به سالن های سینمایی رفتند اما از این پس تا امروز سالن های سینما با دلایل مختلف که قابل بررسی است شرایطی نگران کننده را تجربه کردند .

در سال کرونایی کمتر از 350 هزار نفر به سینما رفتند و در سال بعد یعنی 1400 کمتر از 2 میلیون نفر در سالن های سینما به دیدن فیلم ها نشستند که در سال 1400 هم ترس از شیوع بیماری و تعطیلی سالن ها به دلیل کرونا به صورت مقطعی می تواند بر این مسئله موثر باشد.

اما چرا در هشت ماهه 1401 در مقایسه با سال های گذشته ما به عددی کمتر از 9 میلیون نفر می رسیم و در واقع باید گفت در سالی که گذشت ما کمتر از نصف تماشاگران سال های 1398 و 1397 و 1395 را در سالن های سینما تجربه کردیم .

آمارها نشان می دهد که در هشت ماهه ابتدایی سال های 1395 ، 1396 ، 1397 ، 1398 عدد و رقم تماشاگران حاضر در سالن های سینما با هشت ماهه سال جاری جدا از مبلغ بلیت ها می تواند سینما را به ورشکستگی برساند.

این در حالی است که میزان تولیدات و آثار سینمایی آماده اکران در سال 1401 وضعیت مناسبی دارد اما مولفه هایی چون ؛

  • وضعیت اقتصادی
  • وضعیت روحی و روانی جامعه
  • کیفیت تولیدات سینمایی
  • عدم تنوع ژانر

و انگشت شمار بودن آثار سینمایی در ژانر کمدی که معمولا برگ برنده سینما در گیشه است باعث شده حال سینما در گیشه خوب نباشد و بی تعارف باید گفت این وضعیت دست و دل تولید کنندگان را برای ورود به سینما تا حدودی می بندد و عجیب است که حتی در شرایط ویژه ای که برخی سینماها برای اکران مهیا کرده اند و روزهای نیم بهاء را برای به سالن کشاندن تماشاگران معرفی کرده اند هم نتوانست مشکل گشا باشد.

وضعیت فروش امیدوار کننده پردیس های سینمایی را در هفته گذشته را از نظر می گذرانیم:

 

سینماهای پرفروش در آبان ماه

پرفروش ترین پردیس‌های سینمایی در آبان ماه مشخص شدند.

بر اساس اعلام سامانه سمفا متعلق به سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، پردیس سینمایی راگا در آبان ماه سال جاری توانسته است با ۱۰ هزار و ۳۶۵ تماشاگر بعد از پردیس های کورش، ایران مال و آزادی به عنوان چهارمین سینمای پرفروش در شهر تهران شناخته شود.

در این سینما فیلم «لوپتو» با ۲۹۰۲ مخاطب، صدرنشین جدول فروش است و فیلم های «پسر دلفینی» با ۲۷۵۹ نفر و «انفرادی» با ۱۴۲۲ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند. این در حالی است که بنا بر اعلام دفتر پخش موسسه بهمن سبز، پردیس سینمایی راگا ششمین سینمای پرفروش فیلم «لوپتو» در تهران است و این سینما از ابتدای اکران تا کنون توانسته است ۳۸۴۹ مخاطب کودک و نوجوان را به خود جذب کند.

پردیس سینمایی راگا واقع در منطقه شهر ری از جمله سینماهای زیرمجموعه موسسه تصویر شهر دارای ۳ سالن نمایش و ۶۰۴ صندلی است که اواخر مهرماه سال جاری سالن اصلی آن تجهیز و به بهره برداری رسید. این سینما از ابتدای تابستان سال جاری به طرح کاهش بها بلیت پیوست و از نیمه آبان ماه نیز بلیت روزهای یکشنبه خود را علاوه بر روزهای سه شنبه به صورت نیم بها به مخاطبان عرضه می کند.

در حال حاضر فیلم های «لوپتو»، «پسر دلفینی»، «بخارست»، «بام بالا»، «انفرادی»، «ابلق» و «دوزیست» در این سینما در حال اکران است و علاقه‌مندان می توانند برای تهیه بلیت به صورت آنلاین به سامانه های بلیت فروشی سینما و یا به صورت حضوری در گیشه به نشانی شهرری، اتوبان شهید آوینی، خیابان کریم شیرازی، جنب فروشگاه شهروند، پردیس سینمایی راگا مراجعه کنند.

انتهای پیام//

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز