در تهران ۲۰ مطرح شد؛

مصادره ورزش پهلوانی ایرانی به نام آذربایجان صحت دارد؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ - ۰۹:۳۹:۳۷
کد خبر: ۱۴۰۸۳۹۲
مصادره ورزش پهلوانی ایرانی به نام آذربایجان صحت دارد؟
درباره ثبت چهار عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران در یونسکو در تهران 20 مطرح شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مصطفی پورعلی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی درباره ثبت چهار عنصر میراث فرهنگی ناملموس ایران در یونسکو به تهران ٢٠ گفت: برای اولین بار امسال ایران توانست چهار عنصر میراث فرهنگی ناملموس را به ثبت یونسکو برساند. از این رو تعداد عناصر ثبت شده ایران از ١٧ به ٢١ رسیده است. همچنین رتبه ایران از رتبه هفتم به ششم ارتقا پیدا کرد.

پورعلی خاطرنشان کرد: یکی از این موضوعات جشن شب یلدا است که همه مردم ایران فارغ از اقوام و تفاوت مذهبی آن را گرامی می‌دارند. موضوع دوم ابریشم ریسی ایرانی است که مبحثی چند ملیتی است. ایران تاریخ غنی در حوزه ابریشم ریسی دارد. موضوع سوم ترکمن دوزی مردم ترکمن است. چهارمین موضوع، مبحث ساختن و نواختن ساز عود یا بربط به عنوان سنبل سازهای ایرانی است.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی درباره انتشار خبر مصادره ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی ایرانی به نام کشور آذربایجان گفت: این خبر کاملا ناشی از ناآگاهی بوده و خبر ناقص و غلطی است. ۱۲ سال پیش آیین زورخانه و پهلوانی در یونسکو ثبت شده است. در این جشنواره هدف یونسکو رقابت بین کشورها نیست؛ هدف یونسکو از این کنوانسیون این است که کشورها بتوانند آن عناصری که می‌خواهند به فراخور آن خودشان را به دنیا معرفی کنند را در یونسکو ثبت کنند.

وی افزود: به هیچ عنوان موضوعی نیست کدام کشور برتر است. اما در پرونده ثبت شده ایران در حوزه ورزش پهلوانی آمده که ریشه این رشته ایرانی است. در پرونده آذربایجانی عنوان و لفظ پهلوانی آمده که ریشه فارسی و ایرانی آن را نشان می‌دهد. برخی کشورها در حوزه جغرافیایی به دلیل اتفاقات گوناگون از حوزه تمدنی ما جدا شدند. اما این که به عناصر و ریشه‌های فرهنگی ما می‌پردازند باعث خوشحالی است و قرابت‌های ریشه‌ای ما را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز