«طراحان» سه کتاب آموزشی از افشاری منتشر کرد

۱۴۰۱/۱۰/۲۵ - ۰۸:۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۴۲۲۹۸۰
«طراحان» سه کتاب آموزشی از افشاری منتشر کرد
سه اثر آموزشی تئاتر ایرج افشاری اصل توسط انتشارات طراحان تین روانه بازار نشر شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ کتاب­‌های «الفبای بازیگری»، «اصول و فنون شخصیت­‌شناسی در تئاتر»، «روش تحلیل متون نمایشی» سه عنوان از آثار ایرج افشاری اصل هستند که توسط انتشارات طراحان تین چاپ و منتشر شده‌­اند.

 کتاب «الفبای بازیگری» به این سئوال مهم که بازیگری چیست؛ پاسخ می‌­دهد.
اولین سؤالی که به ذهن هر کسی که در خصوص بازیگری مطرح می­‌شود، همین سؤال است. بازیگری چیست؟

شاه‌کلید و کلید طلایی بازیگری، «دیگری شدن» است. یعنی شخص در قالب دیگری ایفای نقش کند. خودش را فراموش کند و بتواند در هیئت و شمایل دیگری نقشی را ارائة کند. برای دیگری شدن، مراحل و مقدماتی لازم است: 1ـ شناخت شخصیت/ 2ـ طراحی شخصیت/ 3ـ ارائه و ایفای نقش

«بازیگری ذوب کردن موم وجودی خود و آن مذاب را داخل یک قالب جدید ریختن است.»
کاری به ظاهر ساده، اما سخت و خطیر است. چراکه برای عملی ساختن این هدف، ابتدا باید موم وجود خود را شناخت، سپس قدرت ذوب آن را داشت و در نهایت بتوان در قالب مدنظر، دوباره شکل و فرم لازم را به آن داد. این تمام کاری است که یک بازیگر بایستی انجام دهد.
و این کتاب تلاش دارد این امر مهم با خوانش دقیق و کاملش برای بازیگر اتفاق بیفتد.

در کتاب حاضر سعی نویسنده بر این بود تا ملزومات یک بازیگر و مطالبی که برای یک بازیگر لازم، مفید و ضروری است را ارائه کند. 

«الفبای بازیگری» کتابی برای آغاز یادگیری تدریجی و اصولی هنر بازیگری است.
کتاب «اصول و فنون شخصیت­ شناسی در تئاتر»  در مورد مطالب اصلی و مهم شخصیت در تئاتر و راه ­های رسیدن به آن است.

در مورد شخصیت و شخصیت ­شناسی قطعاً حرف­ها و نظرهای مختلفی را در طول زندگیتان شنیده‌اید. اینکه مثلاً اگر می­خواهی شخصیت واقعی یک فرد را بشناسی، او را در سفر بشناس. یا بهترین و کوتاه‌ترین راه شناخت شخصیت آدم‌ها این است که ببینی آدم­های دور و اطراف او چه کسانی هستند و یا اینکه شخصیت یعنی کاری که شخص انجام می‌­دهد، نه حرفی که می­‌زند و ...
شخصیت یک اثر دراماتیک را از طریق رفتار او مورد قضاوت قرار می‌دهیم و برای انتقال احساسات خود از صفاتی مانند زیاده‌خواه، هشیار، محتاط، مزور، مکار، منصف، سخاوتمند، حریص، بی‌باک، شجاع، خیال‌پرداز، باهوش، عادل، وفادار، بزرگوار، بخشنده، بداندیش، خودخواه، حساس، ثابت‌قدم، خسیس، قابل‌اعتماد و هزاران صفت دیگر استفاده می‌کنیم. این شیوه‌ی معرفی یک شخصیت واقعی است.

منظور از شخصیت، چیزی است که به‌وسیله‌ی آن مشخص می‌کنیم که چه نوع انسان‌هایی را نمایش می‌دهیم. شخصیت تجلی رفتار و اندیشه است و تصمیم‌گیری نوعی کنش به حساب می‌آید. مجموعه صفاتی که با ثبات نسبی در یک فرد وجود دارد و به دیگران اجازه می‌دهد تا بتواند رفتار او را تا اندازه‌ای پیش‌بینی کند و او را از دیگران متمایز سازد، شخصیت نامیده می‌شود. به عبارتی شخصیت الگوی کامل رفتارهایی است که برای فرد تعیین هویت می‌کند.

در این کتاب سعی شده است علاوه بر معرفی راه ­های شناخت شخصیت متون نمایشی، بازیگر را برای رسیدن به نقش و طراحی و ارائه ­ی آن کمک کند.
و سومین عنوان از این سری کتب «روش تحلیل متون نمایشی» است.  تجزیه و تحلیل جریانی صددرصد عقلانی است. تجزیه و تحلیل به جز شناختن، درک­کردن و احسا­س کردن، کشف ماوراء متن، زیرمتن، خلاصه اینکه ماوراء کلامی را که پشت کلمات متن پنهان هستند ، استخراج کرده و جان می‌­بخشد.

تحلیل همچون «اشعه‌­ی ایکس» می­‌ماند که بر متن تابیده می­‌شود تا مواردی که با چشم غیرمسلح دیده نمی­‌شوند، به سطح آمده و قابل رؤیت شود. از دیدگاهی تحلیل از یک فریم به یک فیلم رسیدن است. درواقع انبوهی از اطلاعات در یک فریم نهفته است که با تحلیل ریشه ای، اصولی و درست می‌­توان به آن اطلاعات دسترسی پیدا کرده و در نهایت به تحلیل کلی متن رسید و بیشتر بایستی داده­‌هایی از متن را استخراج کرد که در شکل­ گیری کارهای مشخص برای بازیگران به کارگردان کمک کند.

این کتاب تلاش دارد تحلیل متون نمایشی را به شکل اصولی و ریشه ­ای تبیین و آموزش دهد.
قابل ذکر است که کتاب «شیوه ­های اجرایی کارگردانان تئاتر ایران و جهان» از همین نویسنده در حال آماده‌­سازی است و به زودی توسط انتشارات طراحان تین منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز