نمود عدالت فرهنگی در تولیدات فجر۴۱

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۱۶:۰۱:۵۱
کد خبر: ۱۴۲۶۶۱۶
نمود عدالت فرهنگی در تولیدات فجر۴۱
«محمدحسین نیرومند» از مدیران شناخته شده هنری و سینمایی، یکی از اعضای هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است. او در گفت‌وگویی، دیدگاه‌های اجمالی خود را درباره این دوره جشنواره ارائه داده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛با توجه به اشرافی که شما در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر بر آثار سینمایی تولید شده توسط سینماگران ایرانی داشته‌اید و به ویژه این که در دوره پیش نیز عضو هیأت انتخاب این رویداد فرهنگی بودید، مهم‌‍ترین ویژگی تولیدات امسال ارائه شده به جشنواره از نظر شما چیست؟

از ویژگی‌های مهم جشنواره امسال، این است که «عدالت فرهنگی» تا حدودی در تولیدات قابل مشاهده است. ساخت فیلم در گستره ایران زمین از شمال غربی تا جنوب شرقی، نمونه آن است. تنوع اقلیمی نیز در جشنواره نمود دارد.از ویژگی‌های دیگر این دوره جشنواره آن است که در آثار جدید سینمای ایران، فیلم‌های رایج ارزان و محدود به تک‌لوکیشن (به اصطلاح فیلم‌های آپارتمانی) کمتر مشاهده می‌شود ضمن آن که در کنار این اتفاق خوب، فیلم‌ها از تنوع موضوعی هم برخوردار هستند. امسال سینمای اجتماعی با چند فیلم خوب می‌تواند علاقه‌مندان این دست آثار سینمایی را راضی کند. خوشبختانه گونه سینمای دفاع مقدس امسال متفاوت از سال‌های گذشته، حتما توجه هیات داوران را به خود جلب خواهد کرد.

اگر خاطرتان باشد سال گذشته حضور کارگردان‌های فیلم‌اولی به یکی از شاخصه‌های جشنواره بدل شده بود. ظاهرا امسال هم این حضور پررنگ بوده است. تحلیل شما از آثار فیلم‌اولی‌ها در فجر۴۱ چیست؟

همان‌طور که شما به درستی اشاره کردید، کارگردان‌های اول مانند سال گذشته پرتوان و با موضوعات جسورانه در جشنواره حضور یافته‌اند. اجازه بدهید در این مقطع مصداقی صحبت نکنم اما به نظر می‌رسد فیلم‌های این کارگردان‌ها، جزو بهترین‌های جشنواره امسال خواهد بود.

جشنواره فیلم فجر محل بروز و ظهور استعدادهای تازه بوده است و در این زمینه با یک تغییر نسل روبه‌رو شده‌ایم… آیا امسال هم می‌توانیم شاهد حضور نسل‌ جدید و پویای بازیگران سینمایی باشیم؟

-بله. فرصت پدید آمده، باعث حضور بازیگران جوان شده است. از نگاه من این اتفاق امسال هم در آثار مختلف رخ داده به طوری که برخی بازیگران جوان، می‌توانند در آینده به عنوان چهره‌های سینمایی مطرح شوند.

 

*تحلیل شما از برپایی این دوره جشنواره فیلم فجر با توجه به همه تلاش‌ها و خبرسازی‌ها برای کم‌رونق ساختن یا کم‌رونق جلوه‌دادن آن چیست؟

-به تعبیر من، جشنواره امسال نشان خواهد داد که جریان تولید در سینمای ایران بزرگ‌تر از آن است که برخی‌ حرکت‌ها، خللی در آن ایجاد کنند. فکر می‌کنم اکثر هنرمندان سینمای ایران بر این باورند که جشنواره فیلم فجر، جشن ملی سینمای ایران است. از نکات جالب و تأمل‌برانگیز جشنواره، حضور برخی چهره‌هایی است که از بیرون وانمود می‌شود که چندان رغبتی به کار ندارند ولی اتفاقا فعالانه در جشنواره امسال حضور دارند.

و در پایان، در مقام مقایسه، تحلیل شما از آثار ارائه شده به جشنواره چهلم و چهل‌ویکم چیست؟

– به عنوان کسی که عضو هیأت انتخاب سال گذشته هم بوده‌ام و با جرات می‌توانم بگوییم میانگین سطح کیفی و فنی فیلم‌های امسال اگر از فیلم‌های سال گذشته بیشتر نباشد، کمتر نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما