جای چه چیزی در جشنواره فیلم فجر خالیست؟!

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۱۵:۳۸:۱۴
کد خبر: ۱۴۳۰۰۵۵
جای چه چیزی در جشنواره فیلم فجر خالیست؟!
مجتبی احمدی؛دبیر فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا جشنواره فیلم فجر در ایستگاه چهل و یکم شروع به کار می‌کند و جای یک سینما در این جشنواره پر سر و صدا و البته پر حاشیه خالی است.

از فردا جشنواره فیلم فجر در دوره چهل و یکم کلید می خورد و با برگزاری نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره  سیاست‌های پیش روی این فستیوال سینمایی را مشخص کرد تا با نظم خاصی بهار سینما نیز نو شود.

اما جای این سوال کماکان  وجود دارد که آیا سینمای کمدی نباید در لیست فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد؟

با نگاهی اجمالی به فروش گیشه سینما در سال گذشته باید بگوییم سینمای ایران مدیون فیلم های کمدی است که گیشه سینما را زنده نگه داشتند و بی تعارف  باید گفت چراغ سینمای ایران را فیلم های کمدی روشن کردند و  به جشنواره رساندند، پس چرا نمی توانیم در جشنواره فیلم فجر شاهد رقابت فیلم های کمدی با دیگر آثار سینمای ایران باشیم در حالی که سینمای کمدی یکی از ژانرهای پرطرفدار در دنیا است و طبیعتاً به لحاظ فیلمنامه، بازیگری، کارگردانی، موسیقی و دیگر عناصر تشکیل دهنده یک فیلم می تواند حرفهای مهمی برای گفتن داشته باشد. چرا سینمای کمدی در جشنواره ها جایی ندارد و حتی نمی توانیم برای این گونه ی پرطرفدار یک جشنواره مستقل برگزار کنیم؟

در نگاه اول شاید این احساس به وجود بیاید که این ایراد به جشنواره وارد است اما آیا  فیلمسازان کمدی علاقه‌ای برای شرکت در جشنواره فیلم فجر از خود نشان داده‌اند و جشنواره نگاهی به آثار کمدی نداشته است؟

آیا در میان فیلم های متقاضی برای حضور در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر ما فیلم کمدی هم داشتیم که شاید به دلایل فنی یا محتوایی مردود شده باشد؟

پاسخ به این سوال وقتی جدی تر می شود که ما به این نتیجه میرسیم که سینمای کمدی می تواند در اکران های نوروز یا بعد از عید فطر استارت بسیار مهمی برای آغاز فروش بالای سینمای ایران باشد.

راستی آیا ما در ساخت فیلم های کمدی نمی‌توانیم با آثار جدی رقابت داشته باشیم؟

آیا سینمای کمدی تنها برای به دست آوردن گیشه ساخته می شوند و ارزش جایگاه هنری ندارند؟

یا فیلم های کمدی و کمدین ها نمی توانند در خور سیمرغ باشند؟

جواب این سوال مشخص است سینمای کمدی سال ها پیش یکی از ژانرهای فعال در جشنواره ها بوده است و فراموش نمی کنیم آثاری مانند اجاره‌نشین های داریوش مهرجویی یک کمدی اجتماعی بود که اتفاقاً با نگاه  ویژه‌ای از سوی داوران مواجه شد.

مگر میشود فیلم هایی مانند مارمولک طبقه حساث و حتی اخراجی های مسعود ده نمکی را که در جشنواره فرصت خندیدن را به مخاطبان دادند را دیده بگیریم یا از کنار فیلم« خوب بد جلف» که انصافاً در قواره های یک اثر جشنواره ای ساخته شده بود را مد نظر نداشته باشیم .

چرا سینمایی که می تواند فرصت خندیدن را برای مخاطب ایجاد کند و او را لحظاتی از زندگی سخت و طاقت فرسای امروز جدا کند و موقعیتی مفرح ایجاد کند را در جشنواره ها در خور رقابت نمی بینیم؟

بله درست حدس زدین جای خالی سینمای کمدی در جشنواره فجر چهل و یکم احساس می شود و فراموش نکنیم که عدم ارائه فیلم کمدی به جشنواره یا عدم پذیرش جشنواره، برای فیلم کمدی به نوعی نادیده گرفتن مذاق و سلیقه مخاطب ایرانی است که به این ژانر علاقه‌مند است و البته با حمایت از این ژانر چراغ سینما  روشن نگه داشته می شود .

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز