پرونده باز است با روابطی تصنعی میان اعضای خانواده!

۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۰۶:۴۶:۴۰
کد خبر: ۱۴۳۲۸۵۱
پرونده باز است با روابطی تصنعی میان اعضای خانواده!
رقیه محمدزاده کارشناس و مدیر رسانه درباره فیلم «پرونده باز است» برای خبرگزاری برنا یادداشتی نوشت.

کیومرث پور احمد را از کودکی با قصه های مجید می شناختم، هنگامی که سال گذشته نگهبان شب او را دیدم هنوز رنگ بوی دلنشین قصه های مجید از فضای فیلم به مشام می رسید. اما آنچه در پرونده باز است دیده می شود، هیچ ربطی به دنیای دوست داشتنی و نوستالژیک فیلم­های پوراحمد نداشت. انتخاب بدون ربط بازیگران، بازی های ضعیف و کلیشه ای، روابط سست و تصنعی عمده ترین المان های قابل مشاهده در فیلم "پرونده باز است" بود.

پوراحمد این بار نیز دنیای نوجوانان در آستانه جوانی را مبنای روایت خویش قرار داده بود، با این تفاوت که بر عکس داستان قصه­ های مجید در اینجا نه نوجوانان را درست می شناخته و نه دغدغه های ایشان را، که اگر این گونه بود بدون شک مخاطب می­توانست با آن دنیا ارتباط بگیرد، اثری شتابزده که هیچیک از اجزای آن درست طراحی نشده است. فرهاد که مادر ندارد و پدرش نیز ناشنواست و به سختی تکلم می­کند عاشق دختر همسایه شده، همزمان علیرضا سرابی نیز به نرگس علاقه دارد این عشق ­مثلثی در دعوایی بدون ­منطق، منجر به مرگ علیرضا می‌شود و خانواده علیرضا خواهان قصاص فرهاد هستند.

تمام عناصری که در فیلم این داستان را روایت می­کنند بسیار سطحی و دم ­دستی طراحی شده­ اند، به گونه ای که حس می‌­شود فردی بدون آگاهی از قوانین کارگردانی، این مجموعه را ساخته است.  روابط تصنعی میان اعضای خانواده، شیوه مواجهه با مجرم متهم به قتل درکانون اصلاح و تربیت، تصویر نوع تلاش برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول همگی به اندازه ای ضعیف و مناقشه آمیز طراحی شده بودند که فقط یک پرسش را می توان پرسید که واقعا چه ضرورتی برای تولید و انعکاس این اثر در جشنواره وجود داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز