مروری بر جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر؛

کارگردان «استاد»: این فیلم شباهتی با «فروشنده» ندارد!

۱۴۰۱/۱۱/۲۹ - ۱۰:۲۵:۳۸
کد خبر: ۱۴۳۵۶۹۱
کارگردان «استاد»: این فیلم شباهتی با «فروشنده» ندارد!
عماد حسینی کارگردان «استاد» ارائه راهکار را وظیفه فیلمساز نمی‌داند بلکه اعتقاد دارد بازنمایی درست از اتفاقات به کسانی که راهکار می‌دهند کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ عماد حسینی کارگردان فیلم «استاد» درباره هدف ساخت این اثر گفت: مفهوم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید چرا که فیلمش این را می‌گوید. اما هدف فیلم مواجه قدرت است که می‌تواند هرکسی از هرجایگاهی با زنان باشد.

حسینی درباره این که مسئله تجاوز در جوامع غربی رواج دارد و در سینمای جهان کم است و فروانی آن در سینمای ایران گفت: فکر نمیکنم تعداد زیادی فیلم در این مورد ساخته شده باشد، ضمن اینکه در آن طرف هم فیلم‌های زیادی در این‌باره ساخته می‌شود.

وی درباره جانبداری شخصیت‌های فیلم تصریح کرد: شخصیت‌های واقعی فیلم خاکستری هستند یعنی نه سیاه و نه سفید. برای همین شخصیت های فیلم ما بازنمایی درست اتفاقات را رقم زده اند. قبول ندارم فیلم موضع گیری ندارد چرا که اینطور نیست.

کارگردان فیلم «استاد» خاطر نشان کرد: وقتی نگارش فیلمنامه شروع می‌شود ریشه هایی در جامعه دارد؛ همانطور که در جامعه ما در سال گذشته چندین مورد از این استادها رونمایی شد! خیلی‌ها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد روی این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و می‌گفتند این شروع خوبی برای کار توست. چیزی که من را وادار به ساخت این کار کرد این موضوع بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمندم که کسانی که با این اتهامات مواجهه می‌شوند در حراج هنری سال بعد قیمت‌های بالایی برای فروش آثارشان می گذارند.

عماد حسینی کارگردان استاد

وی درباره اینکه آیا فیلم به دنبال نقد جریان می تو بوده است یا نه بیان کرد: من در تمام مراحل تولید فیلم گفتم فیلم‌نامه اقتباسی نیست و برداشت آزادی از وقایع است. ما سعی کردیم از جوانب مختلف به موضوع نگاه کنیم.

وی همچنین درباره شباهت پیرینگ فیلم به فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی گفت: شباهتی با فروشنده نیست و این که تعرض سوژه اصلی فیلم است، دلیل بر شباهت آن نیست.

حسینی در پاسخ به این نقد که فیلم برخوردی از روی خشم داشت و راه حلی ارائه نمی ‌داد، گفت: وظیفه فیلمساز ارایه راهکار نیست بلکه بازنمایی درست اتفاقات است تا به کسانی که راهکار می‌دهند کمک کنند.

کارگردان اثر در رابطه با اینکه آیا ابهام تجاوز تا انتهای فیلم تقلیل موضوع است یا خیر تصریح کرد: تقلیل به چه چیز؟ نه این راهکار ادامه دادن موضوع است که در فیلم ما با تحقیر شخصیت اصلی داستان حرف اصلی خودش را می‌زند این که در انتها مطمئن می‌شوید تقلیل نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز