مروری بر جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر؛

کارگردان «شماره ۱۰»: صدام چهل میلیون دینار برای سر او جایزه گذاشته بود!

۱۴۰۱/۱۱/۳۰ - ۰۵:۵۶:۴۳
کد خبر: ۱۴۳۵۸۷۷
کارگردان «شماره ۱۰»: صدام چهل میلیون دینار برای سر او جایزه گذاشته بود!
به گفته‌ی کارگردان فیلم «شماره 10» این فیلم تلفیق خاطره چند نفر از جمله زاگرس میرانی و محمد عبدی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ زرگرنژاد کارگردان فیلم «شماره 10» گفت: باید بگویم که یک فیلم اجتماعی ساختم که از سال ۹۶ شروع به تحقیق آن کرده بودم. زندگی این قهرمان بر اساس تعداد زیادی خاطره است و فراری که انجام داد تنها فرار موفق در طی یک دوره ده ساله اسارت است. صدام حدود چهل میلیون دینار برای سر او جایزه گذاشت. برای من جالب بود. پاپیون یکی از فیلم های ماندگار سینمای جهان است و در دسته فیلم‌های تأثیرگذار قرار دارد. پرداخت به این موضوعات باعث شده است تا جنگ و چنین مواردی در کل جهان برداشته شود.

وی درباره اینکه فیلم بر چه اساسی ساخته شده است گفت: این فیلم تلفیق خاطره چند نفر از جمله زاگرس میرانی و محمد عبدی بود.

این کارگردان سینما درباره زمان نگارش فیلمنامه نیز یادآور شد: حدود سه سال فیلمنامه زمان برد و انگیزه نگارش آن این بود که کاراکتر فیلم تنها فرار موفقی را داشت که در دوران اسارت صورت گرفت.

این کارگردان درباره میزان پرداخت تصویر غیرواقعی از قهرمانان گفت: تصور ما همیشه دوربینی بوده که جبهه های جنگ ایران و عراق را به اصطلاح در یک زیست بسیجی نمایش داده است. من حدود ۳۰۰ مستند ساخته‌ام. دوربین من در این فیلم در عراق است نه ایران. آیا شما از شکنجه های اسرای ایرانی در عراق چیزی دیده‌اید؟ اولین مسأله‌ای که شاید برای شما متفاوت بوده ریش داشتن اسراست. در حالیکه اینها نمی‌توانستند در اسارت ریش داشته باشند و هر روز صبح ریش اسرا را می زدند. اجازه بدهید چهره ای دیگر را هم نشان دهیم و البته من خیلی به خاطراتی در کتاب ها وفادار بوده ام. امکان ندارد همه آن اتفاقات و واقعیات را نمایش دهیم.

زرگرنژاد کارگردان فیلم شماره 10

وی درباره نزدیکی به واقعیات شکنجه‌ها گفت: تا حدودی توانستم نزدیک شویم اما اگر همه آنچه را که دوستان در تاریخ شفاهی نوشته‌اند تصویر کنیم شاید قابل پخش نباشد.

کارگردان این اثر درباره عوامل فیلم گفت: ۲۰۰ نفر عوامل این فیلم سینمایی بودند. به نمایندگی از بازیگران این را بگویم که صرفا برای دریافت یک دستمزد این کار را قبول نکردند. همه اینها پیشنهاد کارهای راحت و آپارتمانی هم داشتند اما این کار را قبول کردند و با جان و دل بازی کردند.

کارگردان در ادامه درباره انتخاب مجید صالحی برای بازی در نقش جدی گفت: من برای فیلم «ماهورا» هم با او صحبت کردم و دعوت کردم و فیلم «برف آخر» را نباید فراموش کنیم که چقدر درخشید.

کارگردان درباره ساده بودن فیلم به عنوان یک اثر اکشن در جمله‌ای کوتاه گفت: این فیلم اکشن نبود.

وی درباره بخش اقتباسی کار نیز گفت: بیست‌و‌پنج کتاب در این موضوع وجود دارد که به خاطرات اسرا پرداخته است. در تیراژ هم اسامی‌شان وجود دارد و از هر یک بخشی پرداخته شده است.

زرگرنژاد در ادامه گفت: مسأله انسانی است و فراتر از مرزها هم دیگران به این نکته فکر کرده‌اند که به فرارهای این چنینی کمک کنند مثل فیلم فرار بزرگ.

وی درباره دلیل انتخاب مهدی زمین پرداز تصریح کرد: من سه بار قرار بود با مهدی زمین پرداز بازی کنم و فکر می‌کنم اینجا خیلی خوب بازی کرده است. او از دوربین فرار می‌کند و خروجی برایش خیلی مهمتر است تا اینکه خودش دیده شود.

انتهای پیام/

نظر شما