دریافت ۵۰۶ طرح و تایید ده‌ها طرح فیلمنامه

۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - ۱۵:۵۱:۱۴
کد خبر: ۱۴۳۶۱۷۹
دریافت ۵۰۶ طرح و تایید ده‌ها طرح فیلمنامه
اکرم صادقی سرپرست تولید، تامین و بررسی دفتر فیلمنامه رسانه ملی گفت: دفتر اداره کل فیلمنامه یکی از ضروریات تولید محتوا در رسانه‌ملی است که ذیل سند تحول سازمان در افق ۱۴۰۵ و با دستور ریاست سازمان صداوسیما تاسیس شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ اداره کل تولید، تامین و بررسی دفتر فیلمنامه رسانه ملی موظف است تولید متن‌های نمایشی و فیلمنامه های سازمان صدا‌سیما را به صورت راهبردی، هدفمند و متمرکز کند.

اکرم صادقی افزود: مدیریت تولید، تامین و بررسی فیلمنامه اصلی‌ترین بخش فعالیت دفتر فیلمنامه رسانه‌ملی است که ماموریت‌های ارزیابی و بررسی متون، مشاوره و نظارت، تامین متون نمایشی و نگارش متون نمایشی را به عهده دارد.

سفارش نگارش طرح ها و فیلمنامه ها بر اساس محورهای ۱۲گانه سند تحول و در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ را به عنوان مبنای کار قرار داده ایم.

وی ادامه داد: همچنین برای بخش تولید فیلمنامه، از موضوعاتی که بر اساس محورهای ۱۲گانه سند تحول ارائه شده است به نویسندگان و کارگاه های فیلمنامه نویسی که در این عرصه به صورت حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای مشغول نگارش هستند سفارش نگارش می دهیم که این پروسه از ایده و طرح آغاز می شود تا به فیلمنامه نهایی برسد.

صادقی خاطرنشان کرد: در بخش تامین، دفترفیلمنامه رسانه ملی طبق فرآیندی مشخص، فیلمنامه های نگارش‌شده را از همه موسسات حقوقی و اشخاص حقیقی دریافت می کنیم و فیلمنامه ها بعد از کارشناسی دقیق که منطبق با معیارها و دستورالعمل های دفتر فیلمنامه رسانه ملی است مطالعه و کارشناسی می شود و متن‌هایی که دارای استانداردهای مدنظر باشند خریداری می شوند.

سرپرست تولید، تامین و بررسی دفتر فیلمنامه رسانه ملی افزود: گروه کارشناسی، مشاوره و ناظران این مدیریت ۶۳ نفر از استادان و فیلمنامه نویسان باتجربه و متعهد از تمامی شهرهای ایران اسلامی انتخاب شده‌اند و به ارزیابی و تولیدمتن ها و فرایندها نظارت کافی دارند. بر اساس گزارش‌های کاری، آنها به خوبی به فرم و محتوا اشراف دارند و تعامل خوبی هم با نویسندگان و ارائه دهندگان متن‌ها برقرار کرده اند.

بخش بررسی فیلم نامه که پرحجم‌ترین و پرکاربردترین بخش این مجموعه است از دو قسمت «کارشناسی و ارزیابی فیلم نامه» و قسمت «مشاوره فیلم نامه» تشکیل شده است.

وى ادامه داد: در بخش کارشناسی و ارزیابی فیلمنامه، شماره تماس ۰۹۳۶۴۵۱۲۵۹۰ که مربوط به اداره کل فیلمنامه است را به این امر اختصاص داده ایم تا تمامی تهیه کنندگان، کارگردانان، نویسندگان و فیلمنامه نویسان بتوانند طرح های خود را از طریق اپلیکیشن «بله» بدون واسطه و بر اساس آیین نامه محتوایی و اجرایی که از قبل مشخص و تعیین شده است به دفتر فیلمنامه رسانه ملی ارائه کنند.

بر اساس آیین نامه‌های ارائه‌شده، در هر طرح ذکر نام طرح، نام نویسنده، نام ارائه دهنده، نسبت طرح با محورهای ۱۲ گانه واجد اولویت محتوایی سند تحول سازمان صداوسیما در افق ۱۴۰۵ ، قالب طرح، منبع اقتباس، تاریخ ارائه و شماره تلفن ارائه دهنده الزامی است. تمامی فرایندها و جزئیات لازم دیگر نیز با دقت در آئین‌نامه های اجرایی و محتوایی ذکر شده اند.

سرپرست تولید، تامین و بررسی دفتر فیلمنامه رسانه ملی تاکید کرد:  از آن جایی که «طرح» پایه و اساس هر فیلم نامه ای است در این مجموعه در ابتدا فقط طرح‌ها پذیرفته می شوند و پس از آن «متن نمایشی» از نظر فرم و محتوا مورد کارشناسی واقع می‌شود و در فرایند "فیلمنامه آماده‌ی تولید" قرار می‌گیرند.

صادقی با اشاره به این که از زمان شروع به کار دفتر فیلمنامه رسانه ملی تاکنون ۵۰۶ طرح به دفتر ارسال شده که از این تعداد ده‌ها طرح تایید شده است و با نویسندگان آنها بابت توجیه نکات کارشناسی و مدنظر دفتر فیلمنامه رسانه ملی جلسات حضوری برگزار گردیده است و این طرح ها در فرایند نگارش قرار گرفته‌اند.

صادقى با بیان اینکه تداوم ارسال طرح ها و کارشناسی و ارزیابى دقیق آن ها گفت:ارائه دهندگان طرح ها از همان طریقی که طرح های‌شان را ارسال کرده اند می توانند پیگیری کنند و مطلع شوند که طرح های‌شان درچه مرحله ای از فرایند کارشناسی و بررسی است.ضمن اینکه نتیجه ارزیابی‌ها به صورت مکتوب برای ارائه‌دهنده هر طرح ارسال خواهد شد.

سرپرست تولید، تامین و بررسی دفتر فیلم نامه رسانه ملی افزود: بعد از نتیجه کارشناسی، با نویسندگان جلسات حضوری برگزار می شود و فیلمنامه نویسان متعهدی که حتی شاید برای نخستین بار باشد که در رسانه ملی فیلمنامه ارائه مى کنند نیز از این قائده مستثنی نیستند و بعد از اصلاح و بازنویسی موارد مطرح شده و رفع اشکالات اصلی طرح به مرحله نهایی و عقد قرارداد می رسند. برای نگارش فیلمنامه نیز همراهی و نظارت یک کارشناس برای تامین نتیجه حداکثری در نظر گرفته شده است.

در بخش مشاوره و اجرا نیز ۳۱ پروژه سریال مراحل اولیه را گذرانده‌اند و در مسیر نگارش و تولید قرار دارند.در پایان این اداره از همه نویسندگان حقیقی و حقوقی دعوت می‌کند تا در این عرصه که مبتنی بر "عدالت" و "حرفه‌ای‌گری" طراحی شده است مجموعه دفتر فیلمنامه رسانه ملی را یاری نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز