مروری بر جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر؛

کارگردان «اتاقک گلی»: از بازیگرانی استفاده کردم که چهره شناخته شده‌ای در سینما نباشند

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ۰۶:۴۷:۴۴
کد خبر: ۱۴۳۸۵۴۷
کارگردان «اتاقک گلی»: از بازیگرانی استفاده کردم که چهره شناخته شده‌ای در سینما نباشند
محمدعلی عسگری کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» گفت: همه تلاشم این بود که بازیگران مستعدی را پیدا کنم که بازی درخشانی داشته باشند و به سینما معرفی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ محمدعلی عسگری کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» بیان کرد: هرگونه صحبتی در حال حاضر پیوستی از حرف‌های من به فیلم است. معتقدم فیلم جای خود را مثل رود باز می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از جانب تهیه‌کننده پیشنهاد قصه به من داده شد، مطرح کرد: در اسفندماه سال گذشته پس از چند ماه به نسخه اولیه فیلمنامه رسیدیم. من به دعوت تهیه کننده فیلم پذیرفتم که این فیلم را با وجود سختی‌هایش کار کنم. ولیکن در حوزه سینما هرکاری در حوزه دستیاری داشتم، پروداکشن سنگینی داشتند و این باعث شد سمت چنین کارهایی بروم. البته بیگ پروداکشن بودن دلیل بر فیلم خوب بودن نیست اما علاقه من در این حوزه است.

کارگردان «اتاقک گلی» در ادامه درباره قهرمان در فیلم عنوان کرد: قهرمان باید در این دسته از فیلم‌ها باشد اما قهرمانی که از جنس مردم است. ما گاهی قهرمان‌های دست نیافتی را می‌بینیم. اینجا همه تلاش اینگونه بود که «شاهو» که قهرمان قصه است به اندازه خودش فعالیت قهرمانانه انجام می‌دهد.

محمدعلی عسگری کارگردان اتاقک گلی

وی تصریح کرد: جنگ مقوله‌ای است که بشر همواره با آن درگیر بوده است در حالیکه دوست دارد در آرامش باشد. ما خواستیم در این فضا قهرمانی داشته باشیم که همانطور که گفتم از میان مردم باشد. همچنین درباره رنگ و تنوع شخصیت هم کار شد.

عسگری اضافه کرد: او تلاش می‌کند اهالی روستا را نجات دهد و بعد تلاش می‌کند وحدتی را ایجاد کند. ما تلاش کردیم که هیچ چهره مثبتی از منافقان نمایش ندهیم.

کارگردان «اتاقک گلی» در ادامه درباره اینکه چگونه بدون استفاده از بازیگران چهره اثر خوبی ساخته است، توضیح داد: همه تلاشم این بود که بازیگران مستعدی را پیدا کنم که بازی درخشانی داشته باشند و به سینما معرفی شوند. ماحصل آن را می‌توان در فیلم‌هایی که با کارگردان‎‌‌ها همکاری داشتم، دید.

عسگری تاکید کرد: اینجا بازیگری داشتیم که تورج الوند که پیش تر او را در فیلم «نگهبان شب» به رضا میرکریمی معرفی کردم و حالا اینجا هم از او بهره گرفتم. البته اعتقاد دارم فیلم خوب را مجموعه‌ای از عوامل تشکیل می‌دهند. ترجیح دادم از بازیگرانی استفاده کنم که چهره شناخته شده‌ای در سینما نباشند. علی رغم اینکه که الوند قبلا کار کرده و حتی آناهیتا افشار هم همینطور بود. برخی از بازیگران هم به دلیل شباهت به برخی شهدا از میان بازیگران تئاتر انتخاب شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه سکانسی را از فیلم مجیدی وام گرفته است یا خیر، گفت: مگر می‌شود دانش آموخته استادی بود و از او تاثیر نگرفت. همکاری با مجید مجیدی و رضا میرکریمی در من اثرگذار بوده اما اینگونه نبوده است که بخواهم از آثارشان به صورت مشخص استفاده کنم.

کارگردان «اتاقک گلی» در پاسخ به سوالی درباره پایان‌بندی فیلم عنوان کرد: ما پایان‌های مختلفی برای فیلم در نظر گرفتیم اما ارکان اصلی فیلم تصمیم گرفتند که به این پایان‌بندی برسیم. تلفیق صحنه‌های حماسی و تغزلی نگاه ما بوده است.

عسگری در جواب به انتقادی درباره نمایش صحنه‌های خشونت در فیلم عنوان کرد: مگر می‌شود خشونت را در جنگ نشان نداد. اگر این اتفاق نیفتد، خشونت جنگ درنمی‌آید. فکر می‌کنم اگر خشونت به میزان کافی نباشد، اصلا فیلم باورپذیر نمی‌شود.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برخی ایرادهای فیلم گفت: ما در برهه‌‌ای از التهابات کشور قرار گرفتیم که محدودیت‌هایی برای تولید فیلم داشتیم و شاید برخی از ایرادها مثل شلیک گلوله را خودمان می‌دانستیم. اگر جایی غلوآمیز بوده است، اصلاح می‌کنم.

کارگردان فیلم درباره بازیگران اثر نیز تصریح کرد: برخی بازیگران از همان ابتدا انتخاب شدند و انتخاب اول ما بودند.

کارگردان این فیلم سینمایی نیز درباره بخشی از درام داستان عنوان کرد: بزرگترین داستانی که در بخش دوم فیلم وجود دارد، این است که عده‌ای رزمنده بروند و اهالی روستا را نجات دهند. در خلال این عملیات، ایثار و فداکاری را می‌بینیم.

کارگردان «اتاق گلی» در پایان سخنان خود درباره غنای فیلمنامه گفت: ما از کودکی قصه را دوست داریم. قصه‌گویی در فرهنگ شرق همواره بوده است و به نظرم فیلم‌های که داستان فقیری دارند، شکست خورده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز